1 Senaste redigerad av ant (2016-08-27 15:17:30)

Har en 1914 på gång som ska in i bubblan till nästa sommar...
Men har svårt att bestämma mig angående topplock!

Såhär ser spec. ut i dagsläget..
94mm cylindrar och org. vev
Engle w120 kam, std. vippor
fajs idf 44:or

Vilka toppar hade ni valt? Cnc portade? Pancitos? 044? Portade org.?
tips mottages tacksamt...

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

2

Jag skulle ta ett par 311toppar och byta insug till 39mm. Porta bort knölen runt insugsventilen och sätta i konade styrningar. Avgas förblir oförändrad 32mm. Skulle även kompsänka genom att göra förbränningsrummet hemisfäriskt. En gatmotor som klarar väldigt varma sommardagar.

3

ant skrev:

Har en 1914 på gång som ska in i bubblan till nästa sommar...
Men har svårt att bestämma mig angående topplock!

Såhär ser spec. ut i dagsläget..
94mm cylindrar och org. vev
Engle w120 kam, std. vippor
fajs idf 44:or

Vilka toppar hade ni valt? Cnc portade? Pancitos? 044? Portade org.?
tips mottages tacksamt...

Vad är du ute efter bra körbarhet eller bara massa hk
Man brukar att köpa toppar sen kam 
Hoppas du är medveten att det är en stygg kam som äter upp lyftar hålen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Körbarhet är det jag främst är ute efter!

Någon kam är inte köpt än, det enda som är spikat är cylindrar och förgasare. Något tips på snäll kam? Och lämpliga topplock?

5

Min första trimmotor var en 1914 med 125 kam. 120kammen har liknande lober och har aldrig upplevt att dom äter lyftarhål. däremot så är 110 kammen inget att rekomendera då loben är alldeles för brant och toppen för spetsig. 110kammen funkar bäst med dubbla fjädrar medans 120/125 går att köra med enkla hårda fjädrar som schimsas upp med en eller två tjocka brickor. Har byggt ett flertal motorer med 120/125 kam med originalstötstänger och enkla hårda fjädrar. Är man ute efter en bekväm motor med bra kylning så funkar 311toppar suveränt. Med 39mm i insugsventil så begränsas även varvtalet något så att motorn drar mer på låga varv. Även ett par 1.25 vippor kommer att ge motorn en bra effektkurva som passar en växellåda typ 4,12 ring o pinjong. Jag hade första generationens 044 med 40x35,5 men har sen dess märkt att motorn funkar bättre med 39x32 ventiler. Motorn bromsades på Bug Run på glädjebänken till 150hk på hjulen men mer realistiskt var det ca 135-140 hk. Jag hade dubbla Dellorto 40 och ett 1 1/2tums extractorsystem.  Det viktigaste med att bygga motor är att inte fastna i tusen spekulationer utan att sätta ihop och ut och åka. Man kan alltid ändra på konceptet efter en sommar när man vet hur det blev. Tänk på att hjulet redan är uppfunnet så resten är upp till dig.

6

Toppar med småventiler (39x35) eller std 043or med 35x32
Std kam med 1,4 vippor så får du mycket bra körbarhet ihop med 043or som är tillfixade
Små halsringar (28-30)  komp 8,7-9,0 statiskt  cirka 70 hk
Om du har en 009 fördelare låt den ligga på hyllan  STD är mycket bra byt ut brytana
Då kommer du mycket körbarhet  ICQ/ab
Ps tänk på att du har ett friskt block för om det är lite dåligt kommer det att dö fort med högt komp
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Jag lyssnar på vad ni säger!
Men om vi vänder på det och säger att jag köper ett par cncportade 044toppar 40/35.5.... och inte går så mycket på ekonomi/körbarhet, va skulle ni välja för kam?