1

Hej
Jag har ett konstigt problem med min Bay-79
Totalt har det hänt 4 ggr och samtliga efter långa sträckor
Det som händer är att efter vi kört långt och sedan stannar så går det inte att starta den
När jag vrider på nyckeln hörs bara bränslepumpen, startmotorn klickar inte ens.
När vi då knuffar igång den o sedan stänger av den så startar den på nyckel.(så batteri verkar inte vara problemet)
Sen kan det funka både en o två månader innan nästa gång
Kan vara bra att veta att vi har två batteri med skiljerelä
Är det nån som har nån idé på vad jag ska testa att byta för att avhjälpa?
Finns det nåt relä till startmotorn?
Kan det vara kontaktstycket i tändningslåset?
Mycket tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Fredrik Gladh

Buster=T2-79

2 Senaste redigerad av Geten (2016-08-07 09:30:32)

Har samma problem på min -78
på min funkar de att knacka på startmotorn med en gummiklubba så startar den sen ICQ/ab
Ja är inte jätteduktig på sånthär men har hört att de är fel på solinojden (fan vet hur de ska stavas..)
En bilel reparatör skulle fixa de enkelt åt mej sa han men ja har inte fått tummen ur att skruva loss startmotorn än..

3

Hänt mig med några ggr, senast förra året. Krångelfri 400mil i Europa, fick sedan springa igång den, i hällefors av alla ställen Default/tongue

Tror det brukar tipsas om startmotorbussningen som sitter i sprängkåpan, är den slut så kan startmotorn så att säga fälta, kortsluta sig själv, därav fungerar det att knacka på startmotorn då den rör lite på sig.

4

Tack för svaren o tipsen
De ggr det har hänt oss har det inte varit läge att krypa under o knacka på startmotorn ICQ/ad
Ska byta bussning i vinter samt gå igenom startmotorn.
Åter igen tack för tipsen o är det så att ni kommer på nåt mer är jag tacksam för fler!
//Fredrik

Buster=T2-79

5

Har för mig att jag hade liknande symptom och att det var ett trasigt dubbelrelä. http://www.ratwell.com/technical/DoubleRelay.html

6

Tack så jättemycket för tipset o länken
Jag fick fram felet igen i helgen när vi kom hem så då kunde jag byta kläder o krypa under o slå till på startmotorn med en gummiklubba
Då startade den direkt
Jag ska se över/byta kolen i startmotorn och bussningen i vinter
Skönt att lyckats ringa in felet till startmotorn i alla fall
Tack alla för tipsen
//Fredrik

Buster=T2-79

7

Byt solenoiden också

8

Går det att få tag på nya kol till startmotorn?  Om du ska ha isär solenoiden så måste du ta bort lödtennet på lödöronen annars drar  du sönder koppartråden.

9

Montera ett startrelä också! Har glåmig ny startmotor men den beter sig lite liknande ibland. Monterade då ett relänoch har startat VARJE gång sedan det ICQ/ab

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

10

Jag tog för givet att det gick att köpa kol
Hittar jag så länkar jag i tråden o är det nån som vet är jag tacksam för svar
Relät var en idé som jag inte tänkt på, tack för tipsen
//Fredrik

Buster=T2-79