1

Hur jag än skruvar enl alla regler när det gäller förgasare och tändning så vill fanskapet inte gå på tomgång.
ALLT är nytt. Tändstift, Rotor, Tändkablar, Brytarlöst system, Fördelarlock, Fabriksny förgasare (34 pict 3).
Fördelaren är en 009.(ej ny)
Det som slog mig är: Kan vikterna i fördelaren kärva så tändkurvan blir fel??
Eller har ni nåt annat tips?? För jag vill ha igång den tills vwänerträffen.  ICQ/an

2

Roadkill skrev:

Hur jag än skruvar enl alla regler när det gäller förgasare och tändning så vill fanskapet inte gå på tomgång.
ALLT är nytt. Tändstift, Rotor, Tändkablar, Brytarlöst system, Fördelarlock, Fabriksny förgasare (34 pict 3).
Eller har ni nåt annat tips?? För jag vill ha igång den tills vwänerträffen.  ICQ/an

Har du ställt in förgasaren enl instruktionen?

3

Du har inte råkat satt fördelaren 180grader fel?
Har hört att de har hänt.
Å kablarna sitter i rätt ordning?

Är väl de enda jag kan komma på så här på rak arm

4

stickan skrev:
Roadkill skrev:

Har du ställt in förgasaren enl instruktionen?

Har försökt ställa in den enl beskrivning men den dör då. Har även ställt upp tändningen men då bluddrar han.
Och fördelarn SKA sitta rätt.  ICQ/ab
Alla kablar sitter som dom ska också.
Börjar bli jävligt iriterrad!!!

5 Senaste redigerad av MickeW (2011-07-26 16:38:20)

Jag hade samma problem på min DH. Där var det en av gummimuffarna i skarven till insuget som var sprucken. Sen undrar jag som Stickan om du ställt in förgasaren rätt? Det finns bara ett "rätt" och sen väldigt många olika fel inställningar. ICQ/ad Här är en av de instruktioner jag sparat: http://www.vw-resource.com/34pict3.html

[

6

MickeW skrev:

Jag hade samma problem på min DH. Där var det en av gummimuffarna i skarven till insuget som var sprucken. Sen undrar jag som Stickan om du ställt in förgasaren rätt? Det finns bara ett "rätt" och sen väldigt många olika fel inställningar. ICQ/ad

Ska kolla gummimuffarna!!!  ICQ/ag
När jag gör grundinställningen så dör den bara.
Den går hyfsat på tomgång när flödesskruven är ute 7-8 varv o shuntskruven ute ca 10 varv.
men efter provkörning så är tomgången obefintlig.

7

Sitter på precis samma fel på min Eh.
har fått tomgången att rulla men då är den "stora"skruven utdragen ganska mkt"
vet ej hur dåligt detta är för motorn dock!

8 Senaste redigerad av Roadkill (2011-07-26 18:25:18)

http://www.freedrive.com/file/279462
Jag gick efter denna instruktion som jag fann på ett Beach Buggy forum.
Ladda ner filen OCH den är på svenska.  ICQ/ag

9

Kolla så att inte rotorn glappar på fördelaren  ICQ/ae
Det har jag råkat ut för,kunde vrida rotorn säkert 10 grader  ICQ/ad  Den ska sitta stumt i ett läge !

10

Håkansson skrev:

Kolla så att inte rotorn glappar på fördelaren  ICQ/ae
Det har jag råkat ut för,kunde vrida rotorn säkert 10 grader  ICQ/ad  Den ska sitta stumt i ett läge !

Sitter så stumt som den kan...  ICQ/ab

11

ett tipps 34 an har en av stäng ventil på v-sid matas med 12v när tändnig är på denna ventil stänger av tomgångs kanalen när man stänger av motor ett jätte vanligt probl är att den inte funkar(har i dag fixat ett sånt fel igen) klickar den inte vid av å på klipp av knoppen eller byt ut grund ställ lilla co skruv 2-2,5 varv stora ca2-3

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

12

vwove skrev:

ett tipps 34 an har en av stäng ventil på v-sid matas med 12v när tändnig är på denna ventil stänger av tomgångs kanalen när man stänger av motor ett jätte vanligt probl är att den inte funkar(har i dag fixat ett sånt fel igen) klickar den inte vid av å på klipp av knoppen eller byt ut grund ställ lilla co skruv 2-2,5 varv stora ca2-3

Har en NY förgasare som jag skrev i ett tidigare inlägg. Och avstängningsventilen är OK.
Tror fortfarande att det är fördelarn som spökar.
Men mer tips mottages tacksamt. ICQ/ag

13

009 utan vaccum? då har du pluggat "hålet" i insugnings röret va.

Bubbla -62
Buss -60

14

bra gång men ingen tomgång jag tror inte på tänd problem även om tänd läget blir lite fel ,du skriver shuntskruv 10 varv menar du tomgångs skruv den stora ovanför lilla co-skruven?jag förmodar att chok skruven på gas armen är i grund läget efter som hela förg är ny,går den långsamt ner i varv o dör eller direkt som om du vred av nyckeln

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

vwove skrev:

bra gång men ingen tomgång jag tror inte på tänd problem även om tänd läget blir lite fel ,du skriver shuntskruv 10 varv menar du tomgångs skruv den stora ovanför lilla co-skruven?jag förmodar att chok skruven på gas armen är i grund läget efter som hela förg är ny,går den långsamt ner i varv o dör eller direkt som om du vred av nyckeln

Den går långsamt ner i varav och hostar o spottar en stund innan han dör.
Och hålet i insugningsröret är pluggat.
Även vaccum nipplarna på förgasarn.

16

Låter ju lite som tjuvluft.

Kör in CO-skruven i tills den tar i sätet (dra inte åt med kraft). Skruva ut den 2,5 varv och justera tomgången och tändningen efter det.
Det är en grundinställning på 34:an.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

17

det är luft som saknas den surar ned sig, var hela förg ny?låter som choken ligger på lite eller avmagrings membranet är paj om den är beg,(hade det varit ventilen hade den dött direkt o tjuv luft får den att rusa i varv) Default/hmm

18

vwove skrev:

tjuv luft får den att rusa i varv

Nja. Så är det ju inte alltid.
På en modern bil så kompenserar elektroniken för det och det visar sig oftast först hos bilprovningen att där är problem.
I detta fallet så har han ju redan gjort alla möjliga korrigeringar så en grundinställning känns fjärran.

Hoppas ju med att en så uppenbar grej som chokespjället hade observerats innan en tråd ens skapats. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

19

nu är väll inte en 34 pict en modern elektronic ICQ/ad på en förgasar motor blir alltid lite tjuvluft högre tomgång ,det behövs väldigt lite på choken för att få ovanstående problem o det heter inte avmagrings membran för skojs skull ICQ/ab bussen ja fixa med i dag hade precis det felet som den här har det löstes med avklippt ventil sen var det bara att justera

20

j:son skrev:
vwove skrev:

På en modern bil så kompenserar elektroniken för det och det visar sig oftast först hos bilprovningen att där är problem.
I detta fallet så har han ju redan gjort alla möjliga korrigeringar så en grundinställning känns fjärran.

Hoppas ju med att en så uppenbar grej som chokespjället hade observerats innan en tråd ens skapats. ICQ/ad

Klart jag har kollat chocken. ICQ/ag
Har även sprayat startgas där det kan tänkas dra tjuvluft... och den är TÄT.
Som tur är ... eller otur. Beroende på hur man ser.  ICQ/ab

21

Roadkill skrev:
j:son skrev:
vwove skrev:

Klart jag har kollat chocken. ICQ/ag
Har även sprayat startgas där det kan tänkas dra tjuvluft... och den är TÄT.
Som tur är ... eller otur. Beroende på hur man ser.  ICQ/ab

Eftersom du har 009:a så har du väl pluggar vacuumanslutningen på förgasaren?

22

hur står skruven mot choke-trappan?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

23

magoo skrev:

hur står skruven mot choke-trappan?

Den står precis mot nedersta hacket och är inskruvad 1/4 varav som är föreskrivet. ICQ/ab

24

har du tillgång till stroboskop? vad står tändningen på vid fullt utslag?

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

25 Senaste redigerad av Roadkill (2011-07-27 10:56:58)

magoo skrev:

har du tillgång till stroboskop? vad står tändningen på vid fullt utslag?

Tyvärr så har jag inte det. ICQ/ac
Men enl alla markeringar så ska han stå rätt.
Ska man kunna vrida rotorn ca 1,0-1,5 cm???
Misstänker att jag åker på att skaffa en ny fördelare. ICQ/am
För han går som han ska när han är kall. Och chocken släpper som den ska.
Sen börjar han hosta o hacka när han börjar bli varm.