1

Har en 1600 motor som jag hade planer på att ha i bussen i ett första skede.
Provkörde motorn och den verkar ok.
Men när jag skulle kolla stiften så visade det sig att åtminstone ett stift hade dålig gänga och var limmat med nåt låsningsmedel.
Tänkte prova att montera en insatsgänga men har ingen erfarenhet av det när det gäller tändstifsgängor.
Finns ju ett antal fabrikat så är det nån som vill dela med sig av sin erfarenhet så vore det bra  ICQ/ab

Hälsningar

Micke

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

2 Senaste redigerad av Atrox (2016-08-25 09:43:09)

Byt topp

Anders

3

Helicoil fungerade alldeles utmärkt för mig..sitter som berget.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

En fd kollega använde helicoil på sin Lancia Delta, tändstiften satt kvar med 1,5 bars laddtryck. Default/smile

5

Helicoil/Recoil fungerar bra, Biltema skulle jag undvika. Würth Timesert har jag ingen erfarenhet av till tändstiften men annars känns de bra men tar lite plats.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag har använt heliciol till VW-motorer, Evinrude utombordare, Zündapp, och Suzuki moppar och en på en motorgräsklippare. Det har fungerat väldigt bra, att sedan några av motorerna var slut var ju ett annat problem, nen himla bra kompression vae set och tändstiften satt som de skulle.
Jag har inget eget verktyg, har lånat från en verkstad där jag är hemtam.
Jag har även använt sådana insatsgängor i andra sammanhang, där det inte gått att gänga på vanligt vis.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Tack för alla tips  ICQ/ab
Det verkar ju vara värt att prova, det jag var mest orolig för var att gänginsatsen följer med ut när man byter stift.
Om man låser hylsan med värsta loctite och eventuellt låser med körnslag på insidan som man gör i denna artikel
Så borde det hålla.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … iftsgangan
Ska ta mig en funderare vilken metod/fabrikat jag skall använda.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

8 Senaste redigerad av Bosse H (2016-08-30 12:26:11)

Rotera i Täby och Västberga saluför ett fabrikat som heter V-coil.

Där kan man köpa en sats för tändstiftgänga med borr, tapp och hylsor.

Det är samma typ som Heli-coil, men annat fabrikat..

Jag har monterat dessa i både Folka och Harley med gott resultat....

Biltemas "Kit" bygger på en hylsa och inte en spiral som de andra. Har sett flera toppar där sådana varit monterade och lossnat. En sån topp är bara att skicka till Stena...

bugnbus.se

9

Nu visade det sig att det inte bara var gängpaj båda topparna hade sprickor ut mot tändstiftshålet.
Så det blir skrotlådan för dessa toppar.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California

You're Never a loser until you quit trying.

10

Det var ju synd.
Men insatsgängorna följer inte med ut, dom sitter som berget.
Egentligen kan man beskriva dem så här, gängan är en spiralfjäder av överdimension som dras ihop och skuvas in i hålet där den expanderar. Jag och innan dess har man borrat upp hålet litet, borr och verktyg brukar följa med i satserna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."