1

Jag har en Opel Astra opc 08 som jag har haft ganska länge men använder nästan aldrig (har nog inte kört 100 mil dom senaste 2 åren ) det är en go bil med mycke utr o man åker ganska bra sen har jag en Nissan kubistar 06 som är en bra bil men inte optimal som skåpbil pga inget drag eller takräcke: Funderingen är att göra sej av med bägge o köpa en mer optimal skåpbil var o prov satt en nästan ny opel combo men även om jag satt så långt bak som möjligt o sättet ner pumpat så var benen mot instrumentpanelen. Jag är 190 o vill gärna ha tips på skåpbilar där de är bra utrymme i hytten o bilar som ni kan rekommendera.

2

Jag hyrde en Mercedes skåpbil (Vito?) med dieselmotor och automat på Statoil förra året och jag var positivt imponerad av både sittkomfort, ljudnivå och fartresurser i den. Jag är 194 cm lång.

3 Senaste redigerad av kee (2016-08-24 20:03:35)

Jag har aldrig haft några problem med benutrymme i någon folka-transporter oavsett sittplats. Men jag har hört att detta gått och blivit ett problem på nyare skåpbilar. Hos Vw (och säkert andra bilmärken) brukar skåpbilarna med bättre sittkomfort ha en speciell skiljevägg till lastutrymmet som kallas just för "komfortvägg".

Jag förstår att en modernare vagn har bättre komfort och jag har i olika svängar lekt med tanken på att byta upp mig årsmodellmässigt, men ännu inte tagit steget ut då det inte känts motiverat. Jag saknar framförallt en sjätte växel och bättre lyse. Några ytterligare parametrar att tänka på kanske?

Takräcke och dragkrok är grymt bra att ha även på en vagn med över tre meter bagageutrymme, jag har både dragit släp och lastat plank på taket. Även farthållare är guld att ha i vilken bil som helst, men extra värdefullt om man drar släp, eller av olika skäl inte vill åka så fort och inte behöver ägna sig åt omkörningar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

kee skrev:

Jag har aldrig haft några problem med benutrymme i någon folka-transporter oavsett sittplats. Men jag har hört att detta gått och blivit ett problem på nyare skåpbilar. Hos Vw (och säkert andra bilmärken) brukar skåpbilarna med bättre sittkomfort ha en speciell skiljevägg till lastutrymmet som kallas just för "komfortvägg".

Jag förstår att en modernare vagn har bättre komfort och jag har i olika svängar lekt med tanken på att byta upp mig årsmodellmässigt, men ännu inte tagit steget ut då det inte känts motiverat. Jag saknar framförallt en sjätte växel och bättre lyse. Några ytterligare parametrar att tänka på kanske?

Takräcke och dragkrok är grymt bra att ha även på en vagn med över tre meter bagageutrymme, jag har både dragit släp och lastat plank på taket. Även farthållare är guld att ha i vilken bil som helst, men extra värdefullt om man drar släp, eller av olika skäl inte vill åka så fort och inte behöver ägna sig åt omkörningar.

En transporter dh är ju önskemålet men frågan är ju om de är värt bränsleförbrukningen  o det är ju som du skriver betydelse vad man har för mellan vägg om de finns olika hos vw är de ju så o jag har provat 2alternativ i en caddy

5

HenrikL skrev:

Jag hyrde en Mercedes skåpbil (Vito?) med dieselmotor och automat på Statoil förra året och jag var positivt imponerad av både sittkomfort, ljudnivå och fartresurser i den. Jag är 194 cm lång.

de kan ju va ett alternativ hur va bränsleförbrukningen? jag har tänkt att prova mb citan men de har inte blivit ännu

6

Eklund skrev:
kee skrev:

En transporter dh är ju önskemålet men frågan är ju om de är värt bränsleförbrukningen  o det är ju som du skriver betydelse vad man har för mellan vägg om de finns olika hos vw är de ju så o jag har provat 2alternativ i en caddy

Fast om du ska köpa en DH så sitter det ju ingen mellanvägg bakom förarstolen, då borde det gå att justera så du får plats ordentligt. Jag vet inte utan bara resonerar mig fram till logiska slutsatser, jag kör ju en äldre T4 EH och trots väggen direkt bakom sitter jag bra.

Efter dieselpumprembytet och den "dynamiska inställningen" ligger min på 0,85-0,9 l/mil. Det är då med dubbfria vinterdäck och en skev framvagnsinställning, så jag hoppas på att kunna putsa till bränsleförbrukningen med någon deciliter. Visst är det mer än en personbil och de nyare transportrarna kanske är ännu snålare, men det är helt okej med tanke på vagnens vikt och vindfång tycker jag.

Finns det olika motoralternativ så sålla bort de mindre motorerna, du kommer bara ångra att du inte väntade lite till, tills rätt modell dök upp. Det är lättare att montera dragkrok än att byta motor. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't