1

sitter och filar på vinterns händelser, hade tänkt att pilla rent motorn och bara snygga till allt men samtidigt kunde man kanske investera lite pengar för att ha lite mer kraft.
(nej jag behöver inte kunna elda upp några däck eller köra ifrån den nya bmwn i stan)
  Tanken slog mig då om man skulle skickat iväg blocket för borrning (fått för mig att det inte vart jättedyrt?), och sedan monterat 1641cylindrar och någon form av utväxlade vippor.
  Det mesta görs av mig/folk i min närhet som jag får fjäska för..såå driftsäker motor, ett par hästar till, vad säger ni..utgångsmotorn är en totalorginal 1600 AD.

2

1600 cyl. moderat portade toppar, 1:25 vippor, org. ventiler,  dubbla solex 32 med 1.6 huvudmunstycken och uppbrotschade halsringar och en kam som jag inte kommer ihåg benämningen på men som drar i princip från O till 6000 rpm, ormbo mindre remskiva och ett svänghjul som lättades c.a 2kg gjorde jag i ordning till dotterns bubbla den  gör livet surt för dom flesta som åker runt med``finare``bokstavskombinationer på bakluckan typ GTI, GLX e.tc. dessutom har den hittills visat sig driftsäker.  HP har jag ingen aning om men jag skulle tro att även utan kamaxeln så skulle den göra rätt bra ifrån sig på gatorna . Denna motor sattes ihop med hjälp av detta eminenta forum och dess skribenter. Kanske något av dessa mina ingrepp passar dig. Har ingen erfarenhet av 1641 men kan inte tänka mig att den lilla kubikökningen gör någon större skillnad från org. 1600cc.

3

ztadsbudet skrev:

1600 cyl. moderat portade toppar, 1:25 vippor, org. ventiler,  dubbla solex 32 med 1.6 huvudmunstycken och uppbrotschade halsringar och en kam som jag inte kommer ihåg benämningen på men som drar i princip från O till 6000 rpm, ormbo mindre remskiva och ett svänghjul som lättades c.a 2kg gjorde jag i ordning till dotterns bubbla den  gör livet surt för dom flesta som åker runt med``finare``bokstavskombinationer på bakluckan typ GTI, GLX e.tc. dessutom har den hittills visat sig driftsäker.  HP har jag ingen aning om men jag skulle tro att även utan kamaxeln så skulle den göra rätt bra ifrån sig på gatorna . Denna motor sattes ihop med hjälp av detta eminenta forum och dess skribenter. Kanske något av dessa mina ingrepp passar dig. Har ingen erfarenhet av 1641 men kan inte tänka mig att den lilla kubikökningen gör någon större skillnad från org. 1600cc.

Det låter ju helt klart intressant!
  Kan du uppskatta vad det gick loss på? Mellan Ystad och Kiruna typ ICQ/ae
  Tror inte heller att 1641 gör någon större skillnad vart mest för att det finns ICQ/ad
  Men är orginalgrejerna fina använder jag gärna dem för att hålla ner kostnaden  ICQ/ag

4

För mig gick detta på under 10``då hittade jag bra beg, grejer såsom ett bra ormbo och förgasare bl.a. på nätet. Kammen fick jag för 600:-med lyftare av en som varit entusiastisk men tröttnat. 1:25 vipporna finns att köpa på Classic VW i Skellefteå för två år sen kostade dom 800:- remskivan 500:- vad gäller lättning av svänghjul om det är intressant så finns det nästan alltid någon i din närhet att ta hjälp av för några hundralappar. Vad gäller arborrning så vet jag inte vad det kostar då jag även där hade turen att få tag i ett färdigställt block med vevaxel för struntsumman 1.500:- men tror inte att det är särskilt dyrt åtminstone inte med tanke på vad du får. Har för mig att en av sign. i forumet Hans Landelius tar på sig sådana jobb säkert också fler på detta forum och dom går säkert att kontakta. Kanske ska jag nämna att innan montering så såg jag själv till att väga in kolvar och stakar på grammet när. Hur du går till väga hittar du säkert någonstans på forumet och betänk att jag hade inte bråttom när jag byggde motorn höll väl på nästan ett år för att få ihop delarna till rätt pris. allt kommer till den som kan vänta och den som söker. Lycka till.

5

ztadsbudet skrev:

För mig gick detta på under 10``då hittade jag bra beg, grejer såsom ett bra ormbo och förgasare bl.a. på nätet. Kammen fick jag för 600:-med lyftare av en som varit entusiastisk men tröttnat. 1:25 vipporna finns att köpa på Classic VW i Skellefteå för två år sen kostade dom 800:- remskivan 500:- vad gäller lättning av svänghjul om det är intressant så finns det nästan alltid någon i din närhet att ta hjälp av för några hundralappar. Vad gäller arborrning så vet jag inte vad det kostar då jag även där hade turen att få tag i ett färdigställt block med vevaxel för struntsumman 1.500:- men tror inte att det är särskilt dyrt åtminstone inte med tanke på vad du får. Har för mig att en av sign. i forumet Hans Landelius tar på sig sådana jobb säkert också fler på detta forum och dom går säkert att kontakta. Kanske ska jag nämna att innan montering så såg jag själv till att väga in kolvar och stakar på grammet när. Hur du går till väga hittar du säkert någonstans på forumet och betänk att jag hade inte bråttom när jag byggde motorn höll väl på nästan ett år för att få ihop delarna till rätt pris. allt kommer till den som kan vänta och den som söker. Lycka till.

  lite så jag har tänkt att det får ta den tiden det tar, får jag inte ihop grejer iår går jag nog bara igenom motorn denna vintern för att om inte annat lära mig mer hur det hänger ihop därinne  ICQ/ad
  tack så mycket för dina inlägg i tråden  ICQ/ab

6

1641 är 3,5 % mer än 1585. Det borde ge 2-3 hk mer i en lätt trimmad motor om inget annat står i vägen.

Jag hade bytt. Så vitt jag vet är det samma pris på cylindrar och kolvar i de storlekarna.

7

Storleken på motorn påverkar inte effekten, det är valet av toppar, kam, avgas och förgasare som avgör effekten, därimot får man effekten vid ett lägre varv när man har mera volym.

Anders

8

Sedan e väl?? dom cylindrarna tunnare.. och deformeras lättare  ICQ/ac =otäta/släpper ut tryck=effekt.......mao frågan om dom är värda att satsa på.. bättre att gå upp till 90.5mm borr .cylindrar..samma blockborr som till 92  mm cyl. som ju tyvärr oxå är tunnväggiga..... ICQ/ac
Men då får man borra upp block och toppar.. men en arborrning måste ju ändå till.så då kan man ju passa på och göra det.om man vill bygga seriöst=inte kastar pengarna i sjön..) med gamla grejer..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Seriöst är väl tanken, har också läst om att dem kan vara för tunna , självklart vill jag bygga någonting som håller!
  90,5 sneglade jag på också, får nog prata med vår lokala motorbyggare när det närmar sig  ICQ/ab

10

Har för mig att det är``slip-in`` cyl.satserna på 1679 cc man ska se upp med då dessa enligt uppgift är väldigt tunna. Jag tror inte att 1641 cyl. skulle bereda dig några större problem om du skulle vilja ha sådana men som sagt har du fina 1600 cyl. så räcker det fullgott för att få fart på motorn det viktigaste är ju att bitarna i motorn spelar rätt melodi och i rätt takt tillsammans. Själv är jag fullt övertygad om att mitt jobb med toppar och förgasare efter tips och råd från alla kunniga på forumet i kombination med ett vettigt avgassystem är det som s.a.s. har gjort det.

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-08-20 00:22:44)

Syxez skrev:

sitter och filar på vinterns händelser, hade tänkt att pilla rent motorn och bara snygga till allt men samtidigt kunde man kanske investera lite pengar för att ha lite mer kraft.
(nej jag behöver inte kunna elda upp några däck eller köra ifrån den nya bmwn i stan)
  Tanken slog mig då om man skulle skickat iväg blocket för borrning (fått för mig att det inte vart jättedyrt?), och sedan monterat 1641cylindrar och någon form av utväxlade vippor.
  Det mesta görs av mig/folk i min närhet som jag får fjäska för..såå driftsäker motor, ett par hästar till, vad säger ni..utgångsmotorn är en totalorginal 1600 AD.

Om jag fick välja fritt  skulle  det bli en 1600 (85,5 mm )
om det inte är rätt gjort med 87mm ( 1641cc ) kan man tappa 3-8 hk) ( värme problem ) (mycket varligt när man kör på bromsbänken)(en frisk 1600 ligger mellan 50-58 hk)
Det som är viktigt  hur toppara funkar ihop med resten av kombin 
Sen att inte över kamma med en fräck pinne som finns hos försäljarna
Det viktigaste är att  man satsar på bottendelen  är som i nyskick  för där kan man hämta en 5-10 hk med ballansering av alla komponenter
sen kan man jobba med topparna   
Jag skulle tro att det är möjligt att ta ut cirka 70-72 hk(eller mer) med en std kam med bra toppar/vippor dubbla förgasare och ett bra avgas
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Här är ett bra exempel på hur det kan bli med originalkam

http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … lit=Odelad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av Demian (2016-08-20 09:58:57)

Jag har svårt att förstå att man inte alltid går upp på 94mm cylindrar på engång om man ändå ska bearbeta blocket för större cylindrar.
Då får man ju 1914 och får du mer vrid i motorn. Det är ju samma pengar som att bygga 1835.

Jag tror man måste trimma väldigt hårt innan 94: or blir ovala. Det verkar ju inte vara ett problem bland gatåkare.

I Lasse Mix motor hade nån amerikansk motorbyggare vänt glömplåtarna fel, så cylindrarna fick ingen kylning. Den kördes hem från Spanien till Sverige.
I Frankrike var det 34 grader varmt. Motorn gick så varm, så urethanet i bakre växellådsfästet började smälta och droppa.
Ändå hade dom cylindrarna klarat sig vid uppmätning.

Jag kör med 94:or och 9.5 i komp. Jag har inga kylproblem. Jag har ingen extra oljesump och ingen extern kylare. Dock bytt ut original doghousekylaren mot en bredare typ4.

14

Atrox skrev:

Storleken på motorn påverkar inte effekten, det är valet av toppar, kam, avgas och förgasare som avgör effekten, därimot får man effekten vid ett lägre varv när man har mera volym.

Anders

Men visst påverkar storleken antal hästar i motorn.

Om man har en 2332 som ger 200hk vid 6500rpm,  får man ju inte samma hästar om man sätter samma toppar, förgasare och kam i en 1600.

Så i min värld ger kubik effekt. Det är ju bara en definitionsfråga eller hårkluveri att säga att det inte ger effekt.

Att man teoretist kan få 200hk i en 1600 vid tex 11000 rpm är ju egentligen ointressant. Det är ju inte möjligt att bruka motorn normalt i det utförandet.

15

Demian skrev:
Atrox skrev:

Storleken på motorn påverkar inte effekten, det är valet av toppar, kam, avgas och förgasare som avgör effekten, därimot får man effekten vid ett lägre varv när man har mera volym.

Anders

Men visst påverkar storleken antal hästar i motorn.

Om man har en 2332 som ger 200hk vid 6500rpm,  får man ju inte samma hästar om man sätter samma toppar, förgasare och kam i en 1600.

Så i min värld ger kubik effekt. Det är ju bara en definitionsfråga eller hårkluveri att säga att det inte ger effekt.

Att man teoretist kan få 200hk i en 1600 vid tex 11000 rpm är ju egentligen ointressant. Det är ju inte möjligt att bruka motorn normalt i det utförandet.

Om du har ett par toppar som på en 1600 är den begränsande faktorn och den ger 80 hk så får man inte ut mer effekt ur en 2332 med samma toppar. Alltså ger inte volym i sig någon effekt och man kan absolut inte räkna med att få 10% mer effekt bara för att man man volymen med 10%.
Det är alltid den begränsande faktorn som bestämmer maxeffekten oavsett volym sen att man KAN ta ut mer effekt med mer volym är en helt annan diskussion.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Om du har en original 1600 med 50 hk och jag vill få ut mer effekt, så kan jag välja att byta till dubbla weber 36 or. Jag får kanske ut 55 hk? Ur 1600:an.

Byter jag cylindrar och vev till 94 och 84 i slag, men kör med original toppar, kam och weber36, så är jag rätt övertygad om att jag har mer än 55 hästar i motorn då jag har 2332.

Att det sen beror på att jag bestyckar om förgasarna har i min värld inget med saken att göra.

17

Om du inte får ut mer än 55 hk ur en 1600 med dubbla förgasare har du gjort något fel, det brukar de ge original.  ICQ/ad
Om du har samma begränsande faktor i båda fallen så får du inte utan mer effekt. Har du maximerat en port så har du men med en större motor sker det på ett längre varv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18 Senaste redigerad av Demian (2016-08-21 13:15:15)

Ok, Ok, vi får väl prata om att den är en sliten 1600 som tappat 5 hk ICQ/ab

Men i klartext ger ju mer kubik mer hästar. Har jag dubbla Weber 36 på en 1600, så har jag mer hästar om jag går upp i volym.

Det verkar vara skillnad på praktik och teori.

Det är som att man ska ha små kanaler för att få bottenvrid i en motor.

Jag köpte topparna med typ dom största kanalerna och mest flöde som CB säljer. Kanalerna var så stor, så vanliga Weberinsug inte ens täckte hålen. Min 2332 har samma vrid och effekt som 2,7 liters motorn som Porsche 911S har 1975.

Där går ju inte heller praktik och teori ihop. Jag skulle ju få en motor som inte hade nån botten, men har fått en motor som har ett grymt vrid.

Så det är bättre att prata klartext  ICQ/ab

Så i fallet ovan, så borde ju det ge några hästar att gå upp i volym.

19

ICQ/af Nothing beat cubicinches

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

20 Senaste redigerad av Silverbug (2016-08-22 22:20:46)

Syxez: 1641 funkar bra om du hittar en cylindersats i bra kvalitet. Du behöver inte ta upp blocket. Tyvärr är det skiftande kvalitet på allt kinatillverkat(Aa, Mahle, Cima Osv). Du kan få ok grejer eller totalt bös.  ICQ/ad

Sedan den grova förenklingen att volym inte ger effekt. Det förutsätter att flödet i topparna redan är maxat, och att mer volym inte kan pumpa högre flöde genom dem när de når den gränsen. Jag skulle snarare vända på steken och säga att volym ger effekt till en viss gräns.

Det vore kul att testa säg en 1600 med dubbla fuggar som levererar 80hk vid 4800varv, och bara byta till en 2332 cylindersats och vev(samma komp). Ger den mer hk vid 4800varv(tror knappast under 100hk även om den blir lite nedstrypt)så går det att få högre flöde, mer effekt med bara större volym ICQ/ad .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

21

Varför inte vända på steken. Sätt ett par CB wedgeport på en 1600 så skulle ju enligt expertisen här inte topparna vara den begränsande delen. Det är den totala kombinationen som ger effekt, dvs storlek kontra gashastighet. Att tro att flödessiffror ger hela sanniningen är dömt att misslyckas. Mer volym ger alltid mer hästar då det höjer kompet och ökar gashastigheten. 1641 eller 1585 är bara en akademisk skillnad men det gäller att inte porta bort sig och få en motor som har effekten vid för höga varv. 041 toppar är för mig de bästa topparna för en vass gatmotor runt 1600 kubik. Jag byter bara insugsventil till 39mm och lämnar avgas orörd. Det finns ännu mycket att forska i när det gäller olika motorer och olika kombinationer men den enkla sanningen är att mer kubik ger mer hästar men kanske inte alltid en roligare motor.

22

Desto mer jag tittar på siffrorna inser jag att det förmodligen är pengar i sjön att köpa 1641, skulle to att mitt mål nås gott och väl med dem grejerna jag har (sålänge allt är runt och fint ICQ/ad )
 
  Jag tackar ännu en gång för er respons!

23

Vad är egentligen nackdelen med 94mm bortsett från att blocket måste bearbetas? Är det risken för att de lättare blir ovala?

24

Nu är inte jag nån motorbyggare, jag kör bara byggda motorer och umgås med folk som pratar och bygger motorer.

Man då jag började skriva om 94:or får jag väl fortsätta. Nån får väl rätta om jag har fel.

Jag har inte läst, hört eller upplevt att man ska akta sig för 94:or. De cylindrar folk har varnat för är 1679 och tunngods 92:or.

Anledningen till att vissa rekomenderar 92 före 94 är att det är 1mm tjockare gods i cylinderväggen. Och det är ju inte till nån nackdel. Lättare att loppet håller sig runt och att mer gods tar upp mer värme.

Men sen anser jag att det är viktigt att kolla på vad för slags motor man bygger. Ska man köra dragracing, så är ju effektuttaget större, så då är det högre krav på prylarna. Då går toleranserna ner. Men det körs dragracing med 94:or.

Kör man en vanlig gatmotor, som är rätt byggd och rätt bestyckad, så blir ju inte värmen nått problem. Och skulle loppet vara nån 100/del ovalt och det läcker ut nått gram kompression, så är inte heller det hela världen. Man jagar ju inte hästkrafter om man bara vill få lite mer knuff i sin vw.

Mina nya billiga AA cylindrar skulle nog en del motorbyggare inte använda sig av. Och jag blev väl lite uppskrämd då jag skulle handla dom. Men nu skulle jag aldrig byta till värre.

Det är lätt att ryckas med när man pratar med motorbyggare som försöker få ut det yttersta ur motorerna. Men jag tycker det är lite som att prata med nån som bygger en F1 moter när man själv ska sätta ihop en Volvo B20. Man kan lyssna och ta åt sig, men man måste inse att det är två helt olika världar att ha en mild trimmad gatmotor eller köra dragracing.

Kör jag en 1914 på runt 80 hk, så borde det räcka med toleranserna som en original 2,0 Typ4.

25

Jag har kört med min 1914cc i ghia cabben i snart 11 år den lämnade 121hk och har gått som en klocka hela tiden så 94 för gat bruk tror jag inte är några större problem... ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´