1

De tre skruvterminalerna är märkta B+, 61 och DF så dessa är ju klart vart de ska kopplas. Sedan finns dessa två sladdar. En av dessa måste vara D+. Men vilken, tunn röd eller grövre svart? Så vilken är D+, och vart ska den andra sladden?

Post's attachments

_20160823_192941.JPG, 407.26 kb, 1558 x 1315
_20160823_192941.JPG 407.26 kb, 267 downloads since 2016-08-23 

Ride on and smoke away!
VW 1303S -74
VW 1300 -70
VW 1500 -67

2

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png
Här är kopplingsschema för både växelströmmare och likströmsgeneratorer, du skall följa det till höger i bild.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Det ser ut som om den svarta kabeln är klämd eller lödd i godset, alltså D-...
Den andra, ja, det vete sjutton... Dom är inte original iallafall, troligtvis någon slags lagning.

4

Nu har jag löst hur det ska anslutas. Både röd och svart kabel ska till D+ på generatorn.  Det ser kanske ut som svart går till godset med det gör den inte. Den går till samma skena som 61 dvs. laddlampan. När denna går ner i spänning så tänds lampan, så det är ju logiskt. Men det är inte enkelt med dessa reläer. Jag har fyra stycken. Två Bosch ett VW och ett okänt. Alla ser olika ut när det gäller anslutningar... Endast ett av dessa reläer fungerade, sedan är även generatorn dålig... Suck, sista 6Volts bilen jag kommer äga...  ICQ/ac

Ride on and smoke away!
VW 1303S -74
VW 1300 -70
VW 1500 -67

5

Det är ju rätt så lätt att konvertera till tolv volt... "Bara" att byta generator, startmotor (inte helt nödvändigt), relän, tankgivare, torkarmotor, glödlampor.... ja "bara" det alltså.
Och då är det lika bra och "billigare" att byta till växelströmsgenerator, men då måste man ha en annan generatorfot och så kanske bränslepumpen inte får plats... och så är det ju det där med kuggarna i svänghjulets periferi, annars är det ju "bara" att byta till tolv volt, javisst, batteriet skall man ju byta också, om nu någon tvivlade på det...

6

Nu är det så att jag ska sälja bilen, och bara vill få elen och fungera. Men skulle jag haft kvar den hade en konvertering till 12v helt klart varit aktuell. Trött på alla svindyra 6v delar... Lämnade in generatorn på renovering idag...  Default/hmm

Ride on and smoke away!
VW 1303S -74
VW 1300 -70
VW 1500 -67

7

Logiskt sett borde ju sexvoltgrejer kosta hälften av vad tolvvoltsgrejer gör, men världen är inte uppbyggd på det viset... ICQ/ac