1

Såhär kan en synbart ok 1600 utan kännbart glapp se ut när man börjar skruva. Blocket är bortärgat en bra bit utanför packningsytan men har hållt tätt pga all gammal skit som samlats i botten av sumpen..

http://i7.photobucket.com/albums/y294/callesundin/4051829B-1F85-4EE1-B517-15EB661047C7_zps3zlu5cwe.jpg

Till min fråga, vad ska man ta vara på när man skrotar en sån här? Vilka bitar är förbrukningsmaterial och vad går att använda om jag ska bygga ihop en motor på ett annat block?

2

Kanske inte helt lätt att svara på men själv skulle jag dela på motorn plocka ur vev & kam och få dom kollade sen kanske både toppar och cyl.sats är friska det går ju att mäta upp ev. ovalitet i cyl.. Har du tur så är allt användbart. Möjligtvis kanske någon vet om blockdelarna går att laga eller om det är allt för kostsamt.

3 Senaste redigerad av Atrox (2016-08-21 18:58:27)

Vev, stakar, svänghjul, toppar, all plåt runt motorn, oljekylare,, generator med rornet, kammen o lyftarna kan vara användbara om dom inte är nedslitna, men märk upp vilken lyftare som ska sitta på vilken plats.

Anders

4

Tackar! Ska bli kul att öppna och se hur skicket är på grejerna.

Hur är det med stötstänger, går de att återanvända? Oljepump har jag förstått är förbjudet att återanvända. Pinnbultar och övriga fästelement, är det något som är sträckgränsdraget och ska bytas?

5

Du kan återanvända allt som inte är slitet
Där i mot kan det vara rostskader(svarta prickar) på rörliga delar på grund av den gammla oljan
Har man tur kan man polera bort svarta prickar om dom inte är förstora
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Det låter bra. PPRMicke, är det du som arborrar block? Tror jag har hört om en Micke i Kungälv som kan hjälpa till med sådant.

Jag har snappat upp att det är viktigt att märka svänghjul mot vev så den kommer på samma ställe. Vad kan det bero på, är verkligen vev och svänghjul balanserade tillsammans från fabrik? Och betyder det att jag behöver balansera om hela paketet om jag bara ska byta svänghjul?

7

Jag hade balanserat om allting, det finns mycket att hämta både i effekt och minskat slitage.

Anders

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-08-23 10:09:48)

Calle_gbg skrev:

Det låter bra. PPRMicke, är det du som arborrar block? Tror jag har hört om en Micke i Kungälv som kan hjälpa till med sådant.

Jag har snappat upp att det är viktigt att märka svänghjul mot vev så den kommer på samma ställe. Vad kan det bero på, är verkligen vev och svänghjul balanserade tillsammans från fabrik? Och betyder det att jag behöver balansera om hela paketet om jag bara ska byta svänghjul?

Delana är balanserade för sig (svänghjulet är grymt bra på Typ1 ) ( det brukar skilja ett frimärk i vikt)
Om man är smart så ballanserar man del för del sen ihop med allt så kan man byta någon komponent
Sen borrar man in ett stift till för att veta vilken positon svänghjulet satt under balanseringen (SPG mönster på stiften)
Svar på fråga 1 Ja
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Tack för input! Fortsättning följer.

PPRMicke, jag skickar ett PM.

/Calle

10

Vw balanserande del för del, men korrigerade den obalans som ändå var kvar genom att montera dem (vev, svänghjul och tryckplatta) förskjutna mot varandra. 1/3 varv om alla 3 har markering och 1/2 varv om 2 har markering. Svänghjulet har en borrning som märker ut obalansen (tyngsta sidan) samt färg övriga delar enbart färgmarkering, som numera kan vara borta. Detta är bara bokmalsinfo.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/svaumlnghjulvw_zpsefc36492.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/vevaxel_zps52289bb5.jpg

11

Calle, om du vill ha ett annat block, som är helt och fint men behöver säkert arborras, så har jag ett 1600 AS (tror jag i alla fall) samt en papplåda med de andra grejerna.
En kolv och cylinder är totalskada, kammen är totalskadad, fördelare, förgasare, generator, startmotor och övrig kringutrustning har hamnat i andra bilar.
Ja dragstängerna, alltså de långa pinnbultarna, har jag också återanvänt i annan motor.
Men jag har alltså ett tomt block om du är intresserad, vet inte vad det kan vara värt, men inga stora summor iallafall.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Tack Björn, jag är intresserad! Du kan väl pma detaljer?

/Calle

13

Intressant! Det förklarar ju varför man uppmanas märka läget på veven.

Frederik skrev:

Vw balanserande del för del, men korrigerade den obalans som ändå var kvar genom att montera dem (vev, svänghjul och tryckplatta) förskjutna mot varandra. 1/3 varv om alla 3 har markering och 1/2 varv om 2 har markering. Svänghjulet har en borrning som märker ut obalansen (tyngsta sidan) samt färg övriga delar enbart färgmarkering, som numera kan vara borta. Detta är bara bokmalsinfo.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/svaumlnghjulvw_zpsefc36492.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/vevaxel_zps52289bb5.jpg