Räknar man in hela halv/hel-ljus LED-konverteringsprojektet (lampor, omvandlare, reläer m.m) kommer jag nog komma upp i strax under 1000kr. (Skrotade idéer och prylar glömmer man
)
LED lyktorna testar jag mest av nyfikenhet. Från början för att se om de gick att använda på 6V och hur ljuset var. När de inte gjorde det började jag fundera på hur de skulle gå att få fungera. Bäst kanske hade varit att mäta upp vad de inbyggda drivarna lämnade för V och A (egentligen omvandlare i sig) och ersätta dem. Det hade dock blivit lite för mkt arbete för detta test..
Skälet att jag (sidosatt LED eller inte) inte 12V konverterar är att jag vill ha kvar 6V. Kanske för att jag inte ser några direkta nackdelar, kanske av samma nostalgiska anledningar som jag köpt på mig en 30hk industrimotor, ww okrasa kit, FRAM-filter kit och lite annat smått som förhoppningsvis någon gång blir en motor, istället för att satsa på en senare 13-1600. Jag vet att det kan verka snurrigt att ena stunden envist hålla fast vid gamla prylar/ tidsliknande, för att i nästa stoppa in modern elektronik (som definitivt inte är original) istället för att ersätta dem. Tex byggde jag ut ljudsystemet runt blaupunkten, istället för att bara gömma en modern stereo och spela från den. Egentligen är det kanske mer avsteg från original att göra som jag gör.. Men jag tycker det är kul