26

@Kee
Apropå "Mainland delivery only"...
Jag har köpt flera såna delar, och det går till så här.
Man mailar och säger att man vill köpa.
De ber om din adress och ger dig en "shipping quote" - ett prisförslag på frakten.
Tycker du att det är ok, så går det bra att köpa.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

27

kee skrev:

Sitter och klurar på hur jag framöver ska lösa problemet med att jag "var tvungen" att kapa bort en bit golv när jag ska reparera främre tvärbalk.

Golvbitarna säljs ju som "hela halvor" och jag har hittills bara kapat bort ca 30 cm av den främre delen av golvet. Ska jag byta hela golvet, vilket säkert vore bra, så åker jag säkert dit på än mer reparationer i själva chassiet och nu står jag ute och jobbar och vill sy ihop det här innan det blir för mörkt och kallt att jobba. Sen är det ju en ekonomisk aspekt också, projektet har redan börjat kosta mycket mer än jag tänkt.

Jag vill ju göra jobbet bra, men funderar på om det finns alternativa sätt att laga golvet på. Slät plåt är ett budgetbudgetalternativ som säkert inte gillas av så många, men eftersom det är en pickup är rillorna i golvet mest en begränsning när man ska lasta och skjuta in saker i utrymmet. Detta alternativ får även mig att vrida på mig och undra vad jag håller på med. Å andra sidan har jag tänkt bygga in en stor utdragbar "låda" i utrymmet som skruvas i golvet.

Ett annat alternativ vore att kolla med en plåtfirma om man kunde köpa korrugerad svartplåt av dem. Då får man inga "försänkningar" för soffästen och lucklås mm, men återigen det är ju en pickup så tänket kanske är annorlunda än hos en buss? Jag lägger isf skarven vid första utriggaren bakom tvärbalken.

En ny golvhalva kostar (som ett exempel, det finns ju fler) hos UN tolv hundra och jag behöver då båda. Är inte ens säker på om det är samma lastrumsgolv till pickup som till buss? Två och ett halvt för att då dessutom åka på mer jobb, ut med tank och säkert upptäcks fler dåliga bitar inunder (ni vet ju hur det är) och det här är ingen "helrenovering", bara en besiktningsåtgärd som gått lite över styr.

En annan idé är att helt sonika laga balkarna och chassiet, montera ihop allt vad vajrar, kabelstam och växelförare heter, köra till uppställningen och lämna golvjobbet till nästa säsong. På så vis sprider jag ut kostnader och "ansträngning" en del. Golvet borde ju gå att montera sist av allt, eller gör jag en tankevurpa nu?

Hur tänker ni kring mina tankar? Vad hade ni gjort i mina kläder?

Hur vill du att din balla pickis ska se ut om 10 år?
Det är nu du lägger grunden.
Om det är så att du nu har mer tid än pengar så kommer det omvända råda om 10 år, och att då ligga och göra om massa sunkiga lagningar kommer suga ännu större än vad det gör att fuska ihop det nu.

Så mitt råd är att köpa riktig plåt och göra ett riktigt jobb.
Det kanske tar längre tid än du vill, men det kommer du inte ångra i slutändan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

28 Senaste redigerad av kee (2016-08-17 09:02:05)

Många kloka funderingar som bevisar att en sån här tråd inte var helt självklar och relevant att starta. Det är ju med viss skepsis man ens nämner orden "slät plåt" i en tråd som handlar om splittbussrostlagning och bara det kan få en att inte våga posta med risk för att få arga kommentarer kastade efter sig. Men jag resonerar att forumet ska vara levande och att det då är alla besökares intresse att själv även bidra med nya ämnen och inlägg speciellt om man ointresserad av det som redan skrivs. Det är tråkigt om forumbesökare skräms bort för att de känner sig odugliga och att deras frågor är dumma. Borde kunna vara rätt högt i tak om man vill locka fler att både skriva och meka.

Mogge: jag är helt med på ditt resonemang, om man skulle ta det "motargument" jag kan komma på så är den största "oron" med att "göra det rätt" att det inte blir av alls, att det är frågan om en "tappad lust". Jag brukar vara envis när jag känner att ett projekt är på väg och då slutför jag alltid, men det kan bli övermäktigt och vi är alla människor med våra brister och svagheter. Framförallt finns ett liv utanför hobbyn som även det tar pengar och tid i anspråk, samma tid och samma pengar som jag har åt detta projekt. Här gäller det att prioritera och därför började jag tänka i banor av kompromisser, både för att projektet ska bli av, men också för att jag ska få fortsätta köra.

PerT: Tack för tipset, bra att veta om det är JK-alternativet som står närmast till hands sen. Men jag har ju fått uppslag på så många fina vägar att gå här, så jag försöker bena ut situationen en efter en. Men något jag inte förstår är vilken plåt du syftar på när du skriver "JK-plåten är jättebra", för de säljer ju både "odefinierad" korrugerad plåt och rena golvplåtar, gissar att du syftar på det första men vill vara säker på att jag förstod dig rätt. Har du något tjockleksmått på den plåten?

Jerry: Tack för inbjudan. Svänger gärna förbi, men tidsbudgeten då jag är i trakten är begränsad. Men jag tar tacksamt emot erbjudandet och hör av mig om ett passande läge skulle uppstå. ICQ/ab

Demian: Tacksam för ditt stöd och dina reflektioner. Det är lite i de banorna jag tänkt också när jag yppat de fruktansvärda orden "slät plåt". (ironi här)

Grönis: Du har PM!  ICQ/ab

Nobrakes: Hade jag haft en "känning" på plåtslageri hade jag definitivt gått den vägen. Ringde en plåtis på semestern som själv hade semester och han lät väl inte helt omöjlig, men det känns som att det är lättare att köpa en färdig bit än att låta tillverka en. Men det är såklart ett möjligt alternativ. Jag behöver ju även en liten rörstump om någon decimeter för att reparera värmeröret, jag har förr använt avgasdelar men det är ju smidigt om man kan köpa det av samma plåtis som man köper golvet av.

Jag inser att detta blir bäst om jag kan låta det få ta sin tid och att rätt plåt hamnar på platsen för den nu bortkapade. Jag tror jag sänker ribban lite och lagar upp tvärbalken, återmonterar allt som går igenom den, får vagnen körbar om än med ett stort hål i lastrumskistan så att jag kan åka till skyddad uppställningsplats för vintern. Sen lär detta projekt få fortsätta i vår igen. För visst kan man lägga golvet sist av allt? Jag ser inget hinder för det såhär i huvudet.

Tack för all positiv respons! Fortsätt gärna diskutera i tråden om det är något ni tycker är intressant. För egen del hade jag inte trott att ämnet skulle få så många olika infallsvinklar! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Visst är jag enig i att plåtjobb som görs på en splittbuss ska va så närma original som möjligt men å andra sidan så möter jag hellre en slätplåtslagad splittbuss på vägen än att den står å samlar damm i ett garage nånstans.

Roligare och köra splittbuss än å ha ett evighetsprojekt på pallbockar. ICQ/ab

Buy the ticket, take the ride... - HST

30

Löf skrev:

Visst är jag enig i att plåtjobb som görs på en splittbuss ska va så närma original som möjligt men å andra sidan så möter jag hellre en slätplåtslagad splittbuss på vägen än att den står å samlar damm i ett garage nånstans.

Roligare och köra splittbuss än å ha ett evighetsprojekt på pallbockar. ICQ/ab

her er jeg helt enig med deg. jeg har selv flere splitt prosjekter som dessverre står og står , fordi jeg gjerne vil gjøre det "riktig" men , som det er sagt tidligere i tråden, koster dette faktisk penger, (noe jeg ikke har overflod av ) så da har jeg bestemt meg for å lage en del deler til et av prosjektene mine, så det kanskje kan bli ferdig en gang i dette livet  ICQ/ab

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

31 Senaste redigerad av Löf (2016-08-18 08:16:59)

Dessutom så kan ju allt som görs i plåt göras om så skulle man, ny ägare i framtiden, vilja få allt original igen så behövs ju bara en vinkelslip, en svets och lite riktig plåt...  ICQ/ad ...även om det är lite troligt att det görs när bussen är besiktigad och körs dagligen... ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST