1

Tänk att jag fattar inte dom listorna ICQ/ad
Nummret som e stämplat ser ut såhär:
-1-1015582 Kan nån vänlig själ förklara för mig

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

2

Numret anger sist producerade motor för månaden vilket, om jag inte läser helt fel, placerar din motor till mars 1955.

3

Som jag förstår monterades inte motorerna i nummerordning så listan säger nog bara ungefär när motorn är från.... Inte exakt månad...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Ok, men hur tyder ni det? E jag korkad kanske, men ja fattar inte. Fattas ju siffror i tabellen, både på chassi o motornummer. Nån ska säkert inte räknas med men vilken? Hjälp ett pucko :-D

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

5

Om listan på thesamba är tänkt att lista i chassin monterade motorer eller sista tillverkade motorn vet jag inte...

1955
Feb    823 604    1-0994 884
Mar    847 966    1-1023 849

Ditt nr ligger ju mellan februari och mars 1955. Har kollat i en lista på serie på varandra följande splittchassinummer och motornummer och iallafall på splittar så verkar motorerna (ur den mycket begränsade "undersökning" jag med tillgängligt material kunde göra) plockas lite hursomhelst ur "batcher" på kanske 100 motorer, dvs tex att en bil med chassi xxxx00 kan ha en 100 nummer senare motor än bilen med chassi xxxx01. Sen verkar ett antal chassinummer ha motornummer i närheten, sen ett "jättehopp" och så vidare, så de plockade väl motorer på nåt lager till linan. Så jag skulle tro att man inte exakt kan lita på numren på thesamba eftersom motor och chassiserierna inte är matchade. Sen användes väl motorerna till andra applikationer, tex Ghia... Och hur var det med motorer som reservdel?

Borde ju gå att se på motorn på annat sätt om den är rätt för din bil...

Är du ute för att hitta om du har "matching numbers"?  Då tror jag att säkraste sättet är att beställa ett "birth certificate" på din bil...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)