Tröttnade rejält på den sladdriga och tunga styrsnäckestyrningen på min vita -72a.
Eftersom att det var marigt att finna en kuggstång från en VW så provar jag en annan lösning med kuggstång från ryska Lada istället.
Lägger in bilderna direkt istället.
bilder forts.
bilder forts.
Det här blir spännande att följa.....
Nån slags långtidsprojekt, typ1 -56
Har justerat framvagnen lite grovt men undrar om det finns någon med erfarenhet av Camber-Toe In, (Caster) vinklar då man som jag har en ca. 60-70mm sänkt framvagn?
Med vinklar justerade enligt bilder så upplevs bilen som ny jämfört med gamla snäckan.
Lättstyrd och exakt. 
Hur har det gått men bumpstyrningen efter som ledpunktena sitter så långt in ??? ( Bump styr =att to ut när du fjädrar ned samma med ut fjädring)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Bärarmarnas infästning i ramhuvudet sitter också tätt så det påverkar nog inte så mycket. Bara man får rätt läge i höjd och längd så blir det nog bra.
Ali G
Jag har strävat efter att få styrstagens inre ledpunkt så nära originalet som möjligt.
Eftersom att Lada kuggstången i detta avseende är väldigt lik VWs egna kuggstång så kan jag använda styrstag från VW och få bärarmar och styrstag att rör sig parallellt under upp/ned fjädring.
Jag har nu testat i farter upp till 150km/h och kan meddela att bilen går som på räls jämfört med innan.
Den största modifieringen av Lada kuggstången för att anpassa till VW som jag gjort är att vrida pinjongaxeln 180 grader så att bilen styr åt samma håll som ratten.
Snyggt jobbat
Måste fråga..Utrustningen DU har där för att ställa framvagnen hemma, var finns den?
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Trackrite kommer från verktygsboden.se och camber mätarn finns hos Biltema. 
Måste vara första gången i världshistorien som någon benämner Lada-delar så positivt: "Lättstyrd och exakt", "Går som på räls"
Kul idé i alla fall, och det verkar funka bra....snyggt jobbat!
Nån slags långtidsprojekt, typ1 -56
Ja
det stämmer nog men det är ju möjligt att just kuggstången är den bästa biten från Lada eländet.
Jag har kört min 1302 med original styrsnäcka men med ökad camber i 180 och det var fullständigt odramatiskt så det kan knappast ha varit en helt frisk du hade innan om det är så stor skillnad. Jag upplever Inga problem med styrningen som motiverar en så stor ombyggnad.
Ali G
Innan ombyggnationen så glappade både hjälpstyrarm och styrsnäcka.
Istället för att kosta på att renovera original så ville jag testa kuggstång.
Glappet som var tidigare har säkert gått att förbättra med fräscha bitar.
Intressant att höra om det finns fler erfarenheter från att köra med snäcka eller kuggstång
Själv har jag aldrig provat någon vw med original kuggstångs styrning.
Ett tips att kolla bump styr
Ta bort fjädern montera tillbaka fjäderbenet ( strut på engelska) sät en domkraft där som är höjden som är tänkt
Sätt en pallbock framför mät in vad mottet blir sen är det bara lyfta upp se om det blir To in eller to ut när du lyfter sen samma sak att släppa ned det bör inte röra sig mer är 5mm fram å tillbaka på To o
Om i så fall får man flytta infästningana på kuggstången
Några lösningar för att slippa detta problem

/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Dubbelkollade toe in med Dunlop verktyg, allt tyder på att Trakrite visar korrekt = ingen ytterligare justering nödvändig....
Äntligen barmark....