1

Nu har bussen som stått still i 17år besiktigats. Jag fick nedslag på förhöjda avgasvärden. Hög CO på tomgång och på förhöjd tomgång, hög HC halt på tomgång. Bussen är en -89 och jag önskar tips på vad jag kan göra för att få ned dessa värden.

2

Ge den en rejäl omgång med K-sprit och spridarrengöring. Om den har stått så länge så behöver spridarna få sig en genomkörare innan de sprayar och inte spolar in soppan.
Gjorde samma sak med en gammal diesel som hade stått länge. Rejält med rengöring och körde slut tanken, sen gick den genom med helt okej värden.

3

Har inte du förgasare i din buss?
Sen ska du be dom på din besiktning läsa på lite
Ang vad som gäller på din buss.

4

Jo. Han fick faktisk kolla värden på nätet så det är möjligt att han har fel. Vet dock inte själv vad som gäller.

CO ligger på 0.7% (0.5%) och vid förhöjd 0.8 (0.3%) samt HC på 400ppm (100ppm)

5

Innan du kör i massa gojja i tanken byt bränslefilter kolla tändstift och luftfilter.

Lacknafta fungerar som en utmärkt spridarrengöring till en låg kostnad.

Kolla efter läckage på insugen det brukar rosta vid böjen.

6

Dominique skrev:

Innan du kör i massa gojja i tanken byt bränslefilter kolla tändstift och luftfilter.

Efter 17 år så antog jag att det var gjort. ICQ/ag
Byt allt som med tändning att göra, kablar och sånt.


Dominique skrev:

Lacknafta fungerar som en utmärkt spridarrengöring till en låg kostnad.

Faktum är att spridarrengöring är mestadels lacknafta, med lite tillsatser som får beläggningar att släppa. I alla fall enligt dem själva.

7

Hej, filter och tändstift är bytt. Har inte bytt övriga tänddelar, är det rekommenderat?

8

Synd at du har en "for ny" bil dvs 1989 da grensa for "høye"verdier går ved 1988 modeller

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … og-co-halt

her er TSFS se siste side bilaga 7
http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/T … 11_101.pdf

9

Dessa bussar har dispans tom -90. Jag besiktade en -90 och hade samma problem, men de fick ändra sig till slut. Det är nog inte fel på din buss utan besiktningen vet inte vad som gäller

10

Min -87a med DJ-motor kollade inte besiktningen avgasvärden på alls. Dom sa att det inte behövdes.

11

Beror på om det är lb eller pb vad värdena får vara. Har haft 2 identiska cheva vanar båda 88 års modell, den ena reggad som pb och där kollades alla värden men på den lb reggade kollades inget alls.

12 Senaste redigerad av svenne duva (2016-08-10 10:18:44)

Dieseldavid skrev:

Dessa bussar har dispans tom -90. Jag besiktade en -90 och hade samma problem, men de fick ändra sig till slut. Det är nog inte fel på din buss utan besiktningen vet inte vad som gäller

Var det en personbil eller lätt lastbil?
Undantaget gäller personbilar över 2500 kg tjänstevikt till och med -88 och lätt lastbil fram till -92. Sen finns det en massa bussar utan kat som de fick dispens på.
Hade en PB-reggad buss en gång i tiden som avgastestades varje år. Med kat.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30197
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22739
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28672



EDIT: Som Chanel säger. ICQ/ab

13

Frugans 90 kollas aldrig. så de verkar skilja mellan stationerna isf..

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

14

svenne duva skrev:
Dieseldavid skrev:

Dessa bussar har dispans tom -90. Jag besiktade en -90 och hade samma problem, men de fick ändra sig till slut. Det är nog inte fel på din buss utan besiktningen vet inte vad som gäller

Var det en personbil eller lätt lastbil?
Undantaget gäller personbilar över 2500 kg tjänstevikt till och med -88 och lätt lastbil fram till -92. Sen finns det en massa bussar utan kat som de fick dispens på.
Hade en PB-reggad buss en gång i tiden som avgastestades varje år. Med kat.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30197
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=22739
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28672



EDIT: Som Chanel säger. ICQ/ab


Det var personbil och 1990, men de gör som sagt lite hur de vill.
Kan berätta att svensk bilprovning inte kunde typa om nämnda bil efter dieselkonvertering pga för högt vridmoment. De rådde mej att sätta in en svagare motor. Jag skrattade och sa att då åker jag väl till Opus. Deras kommentar: det gäller samma regler för dem. Dan efter så var det fixat. Till de som funderar på konvertering så var det en 66kW motor som vridet var några procent för högt.

15

Bilen är en -89 Caravelle eller 8 sitsig transporte som gjorde sina första 9 år på Ingenjörsregementet i Södertälje. Jag skall gå igenom föreslagna åtgärder och sedan åka till en annan bilprovning för att se vad som händer där. Tänddelar samt en flaska av världens dyraste lacknafta (STP) i tanken. Jag återkommer i tråden om nån månad med en uppdatering.

16

Kung Bore skrev:

Bilen är en -89 Caravelle eller 8 sitsig transporte som gjorde sina första 9 år på Ingenjörsregementet i Södertälje. Jag skall gå igenom föreslagna åtgärder och sedan åka till en annan bilprovning för att se vad som händer där. Tänddelar samt en flaska av världens dyraste lacknafta (STP) i tanken. Jag återkommer i tråden om nån månad med en uppdatering.

Är den PB eller LB-reggad?
Har den kat (se tidigare länk om kat och totalvikt)?

17

Den är PB-reggae, jag får krypa under och kolla om den har kat. Har inte ens reflekterat över det.

18

Jag kan då inte se någon katalysator under bussen.

19

Kung Bore skrev:

Den är PB-reggae, jag får krypa under och kolla om den har kat. Har inte ens reflekterat över det.


Du hade väl förgasare på din?
Katalysator finns bara på mv=95hk
Dj=112 har inte katalysator
Och dg som jag har för mig du har i din har ingen katalysator.

20

Det stämmer att jag har förgasare. Jag antar att jag är tillbaka på Svenne Duvas rekommendationer om nya tänddelar samt stp's mirakelkur i tanken inna ombesiktning.

En annan fråga, är det samma drivaxlar på bussarna från 86 till -90?

21

Samma drivaxlar MEN om det är förgasare så finns det en CO skruv du kan justera, och avsaknad av spridare gör stp verkningslöst bättre plocka av förgasaren rengöra se till att alla munstycke är rena och kolla glappet i spjällaxeln.

22

Dominique skrev:

Samma drivaxlar MEN om det är förgasare så finns det en CO skruv du kan justera, och avsaknad av spridare gör stp verkningslöst bättre plocka av förgasaren rengöra se till att alla munstycke är rena och kolla glappet i spjällaxeln.

Det städar förgasaren också, på rekommendation av killarna på Förgasarteknik i Mörby (Jag gör jobb åt dem ibland).
Du har förgasare och ingen kat för att din bil gick in på totalviktsdispens (>1700 kg dispens för kat) och då är vi tillbaka på att din buss godkänns på högre värden.

I sånt fall har besiktningen gjort fel och du ska inte behöva betala igen för en omkontroll eller godkännande. Du har inga gamla papper kvar från tidigare besiktningar?

23 Senaste redigerad av Kung Bore (2016-08-16 07:33:48)

Det finns ingen som helst dokumentation på från bussen. Senast gjorda besiktning är 2000 så jag kan inte hämta gamla protokoll ur något system heller. Jag bör rimligen kunna få tag på gällande värden för bussen och visa dessa för Dekra, frågan är vart man får fatt i dessa. Har någon annan punkt också så den måste ändå ombesiktigas.

24 Senaste redigerad av chanel (2016-08-17 07:00:17)

Finns det ingen klisterlapp med inställningsdata för motorn på din buss?

25

chanel skrev:

Finns det ingen klisterlapp med inställningsdata för motorn på din buss?

Bra fråga, vart skulle jag i så fall finna denna?