1

Hallå!

Har lite frågor och funderingar innan jag köper något jag kanske inte behöver och viseversa.

Nu till min fråga. Jag har bytt motor i min bubbla -65 från 1200 till en 1300 och har lite frågor kring kopplingen. Vad för storlek och mått ska jag ha på Tryckplatta/koppling/svänghjul. Kommer det att passa rakt på mot min växellåda? Urtrampningslager och liknande?

Jag har komplett koppling från 1200 motorn men kör jag med det så läcker packboxen bakom svänghjulet då den kanske inte får tillräcklig tryck eller något av svänghjulet.
Finns det möjligtvis någon slags adapter man kanske kan köpa för att 1200 svänghjulet ska passa mot 1300 motorn och stoppa läckaget?

Många frågor blev det.. ICQ/ae

Tack på förhand!

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

2

Är det en 6v så ska det väl vara ett svänghjul med 109 kugg och 180mm koppling om jag inte är helt fel underrättad. Det finns ju dock svänghjul med och utan s.k. O-ring om detta kan ha nåt med tätningen att göra. Borde ju inte vara någon större skillnad om det rör sig om 6v men skulle tro att sign. ``Swerker````Mettis``m.fl. som brukar röra sig på detta forum har full kunskap om detta har blivit hjälpt många gånger av dom genom att bara gå in på sidan.

3

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Bubbla -62

4 Senaste redigerad av Krinka (2016-08-10 20:57:03)

Tackar för svar grabbar ICQ/ab så med andra ord om jag vill ha 180mm svänghjul på 1300motorn måste jag byta packning, och oring om jag förstått det hela rätt?

Edit: och viseversa om jag vill ha 200mm på 1200 motorn? Eller är jag för trött i huvudet för att förstå så här sent på kvällskvisten ICQ/ag

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

5

Krinka skrev:

Tackar för svar grabbar ICQ/ab så med andra ord om jag vill ha 180mm svänghjul på 1300motorn måste jag byta packning, och oring om jag förstått det hela rätt?

Edit: och viseversa om jag vill ha 200mm på 1200 motorn? Eller är jag för trött i huvudet för att förstå så här sent på kvällskvisten ICQ/ag

Ja du har förstått rätt packning mellan vev o svänghjul 
Skulle tro att din packbox är inte i bästa form efter 50 år

Att mixtra dit ett 200mm svänghjul på en sådan vevaxel som är på en 1200 kräver att man har en bra maskinpark 
Man får svarva i svänghjulet för det skall bli rätt inbyggnas mått så packboxen tätar mot svänghjulet
eller svarva i vevaxelen

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Ja du har förstått rätt packning mellan vev o svänghjul 
Skulle tro att din packbox är inte i bästa form efter 50 år

Att mixtra dit ett 200mm svänghjul på en sådan vevaxel som är på en 1200 kräver att man har en bra maskinpark 
Man får svarva i svänghjulet för det skall bli rätt inbyggnas mått så packboxen tätar mot svänghjulet
eller svarva i vevaxelen

/// Micke

Okej! Får testa denna lösning och se om den slutar läcka engång för alla. Bytt packboxen 2ggr innan tanken slog mig att det kanske kan vara fel på svänghjul på fel motorn..
Så inprincip så tar jag alla packningar & oringar från 1200 motorns vevaxel och flyttar över dom till 1300 så borde allting flyta på?

tack för svar Micke!

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

7

Nja det är inte bara att byta packning då både vev och svänghjul skiljer rent mekanisk.
Då både 1200 och 1300 har 180 mm koppling förstår jag inte riktigt varför du ska byta svänghjul. Är det för att få dit ett 109-kuggars på AB-motorn så skulle jag avråda från det, det är både enklare, bättre och går fortare att slipa ur lådan så att 130-kuggars får plats. 6 V startmotor till den kombinationen fanns på -67 års modell.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Svwerker skrev:

Nja det är inte bara att byta packning då både vev och svänghjul skiljer rent mekanisk.
Då både 1200 och 1300 har 180 mm koppling förstår jag inte riktigt varför du ska byta svänghjul. Är det för att få dit ett 109-kuggars på AB-motorn så skulle jag avråda från det, det är både enklare, bättre och går fortare att slipa ur lådan så att 130-kuggars får plats. 6 V startmotor till den kombinationen fanns på -67 års modell.

Så det är samma rent ut sagt? Får det inte att lira ihop med svänghjul etc från min 1200 på min -71/72 1300 motor. Eller är det något annat jag missförstår..?

Det svänghjul som satt på 1300motorn är ett 200mm svänghjul utan koppling/tryckplattan.
Flyttar jag över svänghjul/koppling/tryckplatta från min 1200 till den nyare så börjar de läcka mycket olja från packboxen.

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-08-11 16:08:38)

Krinka skrev:
Svwerker skrev:

Nja det är inte bara att byta packning då både vev och svänghjul skiljer rent mekanisk.
Då både 1200 och 1300 har 180 mm koppling förstår jag inte riktigt varför du ska byta svänghjul. Är det för att få dit ett 109-kuggars på AB-motorn så skulle jag avråda från det, det är både enklare, bättre och går fortare att slipa ur lådan så att 130-kuggars får plats. 6 V startmotor till den kombinationen fanns på -67 års modell.

Så det är samma rent ut sagt? Får det inte att lira ihop med svänghjul etc från min 1200 på min -71/72 1300 motor. Eller är det något annat jag missförstår..?

Det svänghjul som satt på 1300motorn är ett 200mm svänghjul utan koppling/tryckplattan.
Flyttar jag över svänghjul/koppling/tryckplatta från min 1200 till den nyare så börjar de läcka mycket olja från packboxen.

Det funkar inte ihop med en motor som tillverkad efter 67 med den gammal typen av svänghjul
Jag trodde du menade en tidig 1300 som du hade
Det är skillnad på länden på vevaxlana  cirka 3mm 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av Krinka (2016-08-11 14:01:35)

Det svänghjul som satt på 1300motorn är ett 200mm svänghjul utan koppling/tryckplattan.
Flyttar jag över svänghjul/koppling/tryckplatta från
Det funkar inte ihop med en motor som tillverkad efter 68 med den gammal typen av svänghjul
Jag trodde du menade en tidig 1300 som du hade
Det är skillnad på länden på vevaxlana  cirka 3mm 
/// M

Jaha det blev bara ett litet missförstånd där men nu har jag fått svar på min fråga iallafall. Får försöka jaga rätt på koppling/tryckplatta till motorn då ICQ/ab tack för svaren!

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

11 Senaste redigerad av Svwerker (2016-08-11 16:06:48)

Brytpunkten på svänghjul/vev för o-ring är mars-april -66 enligt tråden på How to. Där framgår det att det inte är så smart att försöka med fel kombination och varför.
Det du behöver, förutom det som listas ovan är en tryckplatta före -71. Om det sitter ett svänghjul för 200mm koppling på din AB-motor så har någon bytt, det ska vara ett 130-kuggars 180 på den.när man byter svänghjul ska man även mäta och chimsa in axialspelet till 0,07-0,13 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Brytpunkten på svänghjul/vev för o-ring är mars-april -66 enligt tråden på How to. Där framgår det att det inte är så smart att försöka med fel kombination och varför.
Det du behöver, förutom det som listas ovan är en tryckplatta före -71. Om det sitter ett svänghjul för 200mm koppling på din AB-motor så har någon bytt, det ska vara ett 130-kuggars 180 på den.när man byter svänghjul ska man även mäta och chimsa in axialspelet till 0,07-0,13 mm.

Ber om ursäkt att jag glömde nämna! att 1300 motorn som jag ska sätta i kommer ifrån -72. Kanske är lite annorlunda då Default/hmm

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

13

Nej  om du använder ett svänghjul från 1200
En 1300 från  72 skall ha 180mm  koppling  där i mot kan du montera dit ett 200mm svänghjul( samma ytre mått men med utsvarvat för 200mm ) som har 200mm koppling men du måste mäta in spelet mellan ramlager o svänghjul
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Verkar lira bra allt nu. Inge oljeläckage än så länge, lite fin justeringar till tändning och förgasare sen ska allt nog lira ihop ICQ/ab dock behöver jag en annan startmotor nu då den som satt på till 180mm svänghjulet ej verkar lira ihop med nuvarande (200mm) ICQ/ag

Tack för alla svar och hjälp grabbar och töser!

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65

15

Man kan inte ha samma startmotor till ett 109-kuggars som ett 130 det har skrivits förut i tråden sen om det är för 180 eller 200 koppling har inget med startmotorn att göra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Ber om ursäkt Svwerker, verkar som jag blandat ihop alla ord när jag läst. Kopplingen är ju självklart 200mm och 130kuggars svänghjul. Får studera på lite om startmotorn och olika kuggar märker jag då jag inte verkar begripa allt helt Default/tongue

¨¨¨You only live once, buy a VW¨¨¨

VW typ 1 -65