1

Har en bubbla 69a med en eber till vänster i huven. Föregående ägare sa att den varit urkopplad så läge han haft den. Nu när hösten närmar sig så tänker jag att jag skulle kunna använda ebern när jag kör för att få värme i kupén? Funkar det? Någon övrig värme finns nämligen inte. När jag började kolla på kopplingarna och ebern så slog det mig att det kanske finns en anledning till att den kopplats bort? Är det något jag bör se upp med när jag testar mig fram? Dessutom skulle jag behöva lite tips på vilka kablar som ska anslutas osv. I kupén har jag ett tidur med 3 anslutningsstift. Bredvid detta i kupén så sticker det ut ett rött platsliknande föremål som är fjäderbelastat. På baksidan av detta är det kopplat flertalet sladdar som sedan går vidare till säkring och ebern. Kunde inte ladda upp fler bilder... Tips på de...?

Tack på förhand

Post's attachments

IMG_7850.jpg, 886.44 kb, 1957 x 1892
IMG_7850.jpg 886.44 kb, 205 downloads since 2016-08-09 

Bubbla 69:a

2 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2016-08-09 22:12:00)

Hej. Hur är den urkopplad? Kolla så bränsleslangar är hela, om filter är rent osv.
Finns lite här att läsa.
http://vwfiv.se/Repbok/12-Bensinvarmaren.pdf
Du kanske bör ha släck utrustning tillgänglig vid start försök, när jag drog igång min eber som ej varit i drift på länge så var den urmonterad och lös på backen, den rök rätt rejält de första minutrerna... 
Lycka till.

(Edit) Lämk till Rephandboken http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

3

Jag är inte så bra på ebrar, (jag kan inte ens stava till "Eberspächer") men ändå mekat med några, och några snarlika från andra tillverkare.
De vanligaste felen är att glödstiftet är trasigt eller bara smutsigt, sotigt.
Vissa modeller har ett "öga" en fotocell som känner av om lågan brinner, om inte stängs värmaren av, eller låter bil att starta, linsen till dessa kan vara nedsotad, fixas lätt.
Sedan är det bränslepumpen, en membranpump, membranet kan ha torrsprickor, sedan kan de små kontakterna, ändlägesbrytarna, vara oxiderade. Biltema har (eller i alla fall hade..?) en liknande pump som jag har monterat på en Webasto och en ren eberkopia från Volvo Flygmotor, där funkade det. Ja även på en fotogendriven Wallas båtvärmare fick en sådan med gott resultat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Mycket bra med rep-boken! Jag ska fördjupa mig i den så får vi se om jag får fart på den. Återkommer... Tack för hjälpen

Bubbla 69:a