1

Började jobba idag efter 4 veckors semester. Första dagen och gå upp är ju sällan trevlig, men att åka Bay till jobbet brukar muntra upp  ICQ/ab

Kom dock bara 1 km innan bussen dog och det började stinka bensin, snabbt in till vägrenen och konstaterar en herrejösses bensinpöl bakom vänsterbakhjul.

Tar med brandsläckaren ut och är redo... Öppnar motor luckan och ser att slangen från pumpen till förgasaren lossat ( bytte alla slangar och låsningar innan sommaren).

Tittar närmre på slangen då slangklämman sitter kvar, kvar sitter även det lilla mässningsröret från pumpen. Känns som jag hade en jädrans tur att det inte hunnit bli så varmt  Default/hmm



http://boxerville.se/forum/misc.php?item=45709&download=1&secure_str=903f22

Post's attachments

IMG_0303.JPG, 30.08 kb, 320 x 240
IMG_0303.JPG 30.08 kb, 109 downloads since 2016-08-08 

2 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-08 13:37:29)

Dom rören är alltid säkrast att säkra med locktight och säkerhets binda med ståltråd... Har haft lösa flera gånger......
Tur det inte blev allvarligare... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Puh..tur att det inte blev katastrof av det.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Ja det kändes som jag hade lite tur Default/smile

Åfasen är det vanligt, då ska den säkras upp!

5

Rören som sitter in i bränslepumpen kan även dom lossna...... ICQ/ad iofs är väl bara trycksidan i behov att säkras ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Frugans soltakare från 1963 brann upp pga detta fel. Kvällen innan nya ägaren skulle komma...  ICQ/ac

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Tvi vale!

Inkommande är det skruvanslutning på.

8 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-09 11:22:53)

Nej men det blir ju inte det trycket på den..  ICQ/ad  där är ju bara trycket från tanken..
Ofta när man demonterar den gamla slangen så sliter man och vrider och drar i den gamla torra slangen sen vrider man loss röret..  dvs själv förvållade fel.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jädrigt sant det, men nu har jag lärt mig något nytt så gårdagen var ju inte helt bortkastad  ICQ/ab

10 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-09 18:25:43)

Gummislang är egentligen engångs... Och idag skall man ha noga koll med var man handlar den, då all bensin innehåller sprit som torkar och förstör.. Har haft motorbrand.. Där hade slangen spruckit mellan pump och förgasare.. Iofs en opel men det var ganska så nya slangar.......

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Sedan man började blanda etanol i bensinen så har bensinslangen en tendens att "limma" fast sig mot anslutningen på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Har också varit med om att dessa rör släpper från både bensinpump och förgasare när man rycker och vrider. Numera så klyver jag slangänden som sitter på anslutningen istället för att slita.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

12 Senaste redigerad av EskiL 109 (2016-08-10 05:44:33)

Är det sämre kvalité på slang i dag eller är det bensinkvaliten som ställer till det?
Fick byta en läckande slang på farsans buss. Den slangen var bara var 4 år gammal. Köpt på maskinfirma med gammalt utseende med väv över.

Var köper man bra slang med hög kvalite?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

13

Jag råkade ut för detta med att röret släppte på utgående sida på pumpen. Jag "kragade" röret lite försiktig innan jag knackade tillbaka det i pumpen. Då satt röret fast... Jättefast...
Men det var inte roligt att känna hur bensindoften kom lite gran för att skitfort bli överväldigande... Läskigt.

14

Jag har funderat på om det fanns någon sorts smala gängade hylsor så man kunde gänga och limma i.. Kanske går att skära en hänga på ett mässingrör sen skära gänga in i pump /förgasaren.Så som jag gjort nu senast är jag har medvetet vridit ut hylsorna.. Tog en hållare för gängtappar.. Sen slipade jag rören lite grov yta, och limmade med stark locktight gängsäkring.. Fast jag e ju inte säker att det hundra tål bensin så en bit ståltråd känns som en bättre extra säkring. Hängslen och livrem typ.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Kommer att köra med hängsle och livrem också.
På de anslutningar som lossnade så ruggades kontaktytan upp genom att ta grov smärgelduk och dra tvärs röret.
Duttade på Loctite bussningslåsning stark på den ruggade ytan och knackade in röranslutningen med en liten hammare "lagom" hårt.

Har uppfattat att hålen i förgasare och bensinpump är brotchade med svag kona eftersom röranslutningarna inte bottnade i hålen. Min känsla var den samma när jag knackade i anslutningarna också. De bottnade distinkt när man pressade in dem men gick sedan att knacka i en lite bit till.

Men visst, detta skapar ytterligare en oroskälla. Törs man åka så här? Sitter det? Sitter de andra som inte lossnat?
Kommer att naja alla mina anslutningar.
Fanns det inte ett fiffigt och snyggt sätt av göra detta? Vill minnas att jag såg en bild på en trevlig lösning. Någon som vet eller har länk?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!