1

Hallå. Jag hjälpte kompis att byta koppling o dyl igår på en buggy. Vi tog komp.test och den var generellt dålig men hyffsat jämn, låg på 4-5 ....ja är det kg det mäts i?
Kan man våga hoppas på att det beror på dåligt inställda ventiler? Den har inte varit skött så bra...
Vad "ska"/bör det ligga på? Vet inte vad det är för motor "förståsigpåare" har gissat allt från 1300 till 1600 motor men det kanske är oväsentligt....

Och så en fråga till, vilket avstånd är det som gäller? Själv har jag en 1200 61:a som troligen inte är ventiljusterad heller, vad gäller för denna motor? Hur ofta bör man göra det? Har ju sett på en del klipp på tuben där man ska ställa motorn i noll-läge, på dessa klipp har man graderad remskiva, hur ställer man en ograderad remskiva i noll-läge? är det med "jacket" för tändinställning rakt upp med rotor pekandes på skåran i fördelar huset?

VWänligen Erik

2

Är kompvärdet likvärdigt på alla cylindarar ska man inte dömma ut motorn. Vill man ha reda på om den är sliten tar man ett så kallat "leak down test" på motorn så ser man vart de läcker. Tror det går att köpa såna kit på biltema nu för tiden till och me.

1200-1600cc: 1961-1963 ventilspel 0,2mm, 1964-1974 0,15mm gäller både insug och avgas ventil. (motorn kall)

Motorkod på motorn står på generatorfoten. Minns inte va de va för adress till sidan där man kan tyda motorkoden men den kan nog nån annan. finns säkert på thesamba oxå.

Bubbla -62
Buss -60