1

Eftersom det verkar finnas gott om folk som har koll här så tänkte jag kolla om nån vet.

Jag överväger att köpa en bil som fallit ur registret. Det finns utdrag från länsarkivet tror jag det var.
Behöver jag nått mer?

Eller tar jag bara med det till besiktningen?

Det har varit mekaniska bromsar om nu hydraliska är det ett problem eller ska man bara chansa med det?

Tack på förhand

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

2

Ett skrivet kvitto som nämner dej o säljaren vid namn (och gärna personnummer) samt bilens gamla regnummer eller chassienummer så har du det du behöver för ursprungskontrollen.

Bromsarna är en uppdatering, som jag har svårt att tro att de klagar på. Du har ju klart förbättrade bromsar än tidigare.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2011-07-26 06:33:49)

Du behöver kvitto på inköpet,
och kopia på gamla regbeviset. Gör bestyrkta kopior och skicka in då dom behåller alla dokument.

Sen ansöker du om ursprungskontroll hos transportstyrelsen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … skontroll/

Man kan göra det helt elektriskt, och skriva ut blanketten, sen skickar du in blanketten och dina dokument i ett rekommenderat brev.
Och betalar in 500 kr

Efter det får du ett beslut och ett nummer av dom som du anger till bilprovningen när du beställer regbesiktninstid. (tar en till två veckor för dom att titta på dina papper)

Är bilen äldre än 1951 beställer du endast regbesikning (du behöver ingen kontrollbesiktning på så gamla bilar).

Annars får du göra en kontrollbesikning också, lämpligvis tillsamman med regbesiktningen.

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av Jalla (2011-07-26 07:52:56)

Jag blev tvungen att skicka in orginalkvittot.

Tidstypiska förändringar är tillåtna typ 60 tals grejer på en 50 talare, musöron istället för pilar, framljus bytta för högertrafik mm.

"Är bilen äldre än 1951 beställer du endast regbesikning (du behöver ingen kontrollbesiktning på så gamla bilar)."

Nja det stämmer väl inte, besiktningsbefrielsen gäller väl 50 och äldre.... efter en godkänd besiktning.

Edit... Jag vill minnas att det totalt blev ca 2500kr för ett par år sen "gatklar"

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

5

Det är väl ändå samma sak?
Äldre än 51 OCH 50 o äldre...tänk efter.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

25hpman skrev:

Det är väl ändå samma sak?
Äldre än 51 OCH 50 o äldre...tänk efter.  ICQ/ad

Tänkt efter... och kryper till korset skamsen och eländig.

Dock är jag rätt säker på att en godkänd kontrollbesiktning krävs.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

7

Jo en godkänd kontrollbesiktning behövs sen , om bilen är av 50årsmodell eller äldre blir den besiktningsbefriad.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

kanon tack för hjälpen. Får se om det blir affär

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

9

kisavw skrev:

Jo en godkänd kontrollbesiktning behövs sen , om bilen är av 50årsmodell eller äldre blir den besiktningsbefriad.

Nja jag vet om tre bilar som besiktigats de senaste åren, och ingen av dom har kontrollbesiktigats
en 32'a en 33'a en 46'a

Man regbesiktigar och väntar två tre dagar så uppgifterna kommer in i systemet.
Sen är det bara att ställa på :-)

Dock har Regbes utökats så man kollar lite mer än vad som gjordes tidigare, så det kanske hugget som stucket.
Men man sparar lite pengar ICQ/ag

Och har hjälpt till med Ursprungskontroll på fem bilar och vi har inte skickat in kvitto i original för nån av dom
Dock har vi skickat in en bestyrkt kopia, dvs två st perosner har skrivit på att kopian är riktig.

Så det är väl dagsformen som avgör....

"ljushuvud"

10

det med att besiktiga bilar äldre än 50 behövs bara en gång, om de redan är besiktigade på papper så kvittar det hur skicket är. de kan ju vara besiktigade 1980 och sen undanställda i 21 år. De är fortfarande besiktigade.

11

Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

Nja jag vet om tre bilar som besiktigats de senaste åren, och ingen av dom har kontrollbesiktigats
en 32'a en 33'a en 46'a

Dock har Regbes utökats så man kollar lite mer än vad som gjordes tidigare, så det kanske hugget som stucket.

Och har hjälpt till med Ursprungskontroll på fem bilar och vi har inte skickat in kvitto i original för nån av dom
Dock har vi skickat in en bestyrkt kopia, dvs två st perosner har skrivit på att kopian är riktig.

Numer får du väl ingen regskylt innan du regbesiktigat?
Kanske förklarar  ICQ/ad  men sparar gör man ju bara tills den dagen man åker fast...

12

Skyltarna kommer efter några dagar.
Och du åker inte fast då bilar före 51, inte behöver kontrollbesiktigas.
När regelverket infördes så "glömde" man att skriva in att bilar före 51 skulle kontrollbesiktigas en gång. Så sparat är sparat ICQ/ab

"ljushuvud"

13

jag har fått en bil godkänd för ursprungskontroll dvs alla papper i ording och godkända av transportstyrelsen, men  så ska man som sagt besikta den, nån som vet hur länge en ursprungskontroll är giltig tills man måste regbesikta den ?

har som sagt en hel del jobb kvar innan den är på vägen men ville ha alla papper i ordning innan jag påbörjar allt jobb som behöver göras på den......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

14

ursprungskontrollen är giltig till du säljer bilen och en ny ägare övertar fordonet. då måste han göra om det på nytt.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

15

folkamannen skrev:
Mr 56 skrev:
kisavw skrev:

en 32'a en 33'a en 46'a

Numer får du väl ingen regskylt innan du regbesiktigat?
Kanske förklarar  ICQ/ad  men sparar gör man ju bara tills den dagen man åker fast...

Helt rätt man använder sig av ärendenumret som står i ursprungskontrollen. Skyltarna får man sen. ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65