.
1 2016-07-25 23:30:20 Senaste redigerad av stout (2016-12-25 17:21:19)
ja, grön kabel till spelens minuspol (1, 15 är plus). sen jord och 12v (12v är ev bara för belysning.. minns inte).
Varvräknaren har plus, minus samt signal in, dessutom kan det finnas två anslutningar till belysningen som Mr Pete redan skrivit, samt då kabeln från brytarspetsarna, den gröna förgrenas och kopplas till varvräknarens signalanslutning.
Glöm inte att ställa in varvräknaren för fyrcylindrig motor.
Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och i vårt fall, dividerar med fyra.
Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och i vårt fall, dividerar med fyra.
Antagligen offtopic och märka ord osv
men borde det inte vara dela med 2? På två vevaxelvarv så är det fyra gnistor
Björn J skrev:Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och i vårt fall, dividerar med fyra.
Javisst, men eftersom rotorn roterar med halva vevaxelns varvtal så ger den ju ändå fyra pulser per rotorvarv, och dessa pulser skall ju då divideras av elektroniken.
Men moderna varvräknare har en hyfsad förstärning av ingående signal, så den känner av gnistbildning mellan brytarspetsarna och kontaktstuds, och kan då visa värden som för en fem eller sjucylindig motor... eller varierande varvtal trots att motorn går på samma varv hela tiden.
Nej, jag blir bara trött på, då det är uppenbart att många är väldigt duktiga på att förvandla skogsvrak till utställningsbilar, duktiga på att knacka plåt, svetsa, skruva och lacka. Det är beundransvärt. Men jäkligt konstigt att elkunskapen är så hemult bristfällig. Hur elektrisk ström och spänning beter sig följer ju fysikens enklaste lagar, det finns inget som är så logiskt och självklart egentligen.
DTurpin skrev:Björn J skrev:Varvräknaren räknar pulserna från brytarspetsarna och i vårt fall, dividerar med fyra.
Javisst, men eftersom rotorn roterar med halva vevaxelns varvtal så ger den ju ändå fyra pulser per rotorvarv, och dessa pulser skall ju då divideras av elektroniken.
Men moderna varvräknare har en hyfsad förstärning av ingående signal, så den känner av gnistbildning mellan brytarspetsarna och kontaktstuds, och kan då visa värden som för en fem eller sjucylindig motor... eller varierande varvtal trots att motorn går på samma varv hela tiden.
Nej, jag blir bara trött på, då det är uppenbart att många är väldigt duktiga på att förvandla skogsvrak till utställningsbilar, duktiga på att knacka plåt, svetsa, skruva och lacka. Det är beundransvärt. Men jäkligt konstigt att elkunskapen är så hemult bristfällig. Hur elektrisk ström och spänning beter sig följer ju fysikens enklaste lagar, det finns inget som är så logiskt och självklart egentligen.
:-) Plåt ser man el är som Harry Potter Hokus pokus :-)
Björn J. skrev:DTurpin skrev:Antagligen offtopic och märka ord osv
:-) Plåt ser man el är som Harry Potter Hokus pokus :-)
Plåt följer ju också.... skär bort svetsa dit ny
en del är bra på plåt en del är bra på el ..........
8 2016-08-04 08:11:06 Senaste redigerad av michaelth (2016-08-04 08:13:09)
Det man kan är oftast enkelt.. Sen att alla inte kan eller vill kunna allt e ju värdens gång annars skulle alla vara hjärnkirurger/bilmekaniker/rymdtemniker/sjuksköterskor..
Fast visst lever man tillräckligt länge så hinner man kanske lära sig många olika saker..
Sen e ju frågan om man skall göra några saker bra eller slarva med mycket.
Sen att viss fordons el kan vara "enkel " är inte samma att man kan allt om man kan ohms lag...
Ser ju själv utvecklingen på vårt jobb, där det mesta handlar om att koppla upp sig, i vissa specifika fordonsdatorer för "småjobb".
Nä jag kan tycka att det är bra att inte alla kan allt. Jag är dålig på el.. Men många av mina arbetskamrater kan. Och jag är inte rädd för att fråga..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu känner jag att det den här tråden börjar spåra ut mot original frågan, sorry för det 
Jag kan mycket väl ha otur när jag tänker
men jag är inte med på exakt hur du menar Björn. Jag tänker att det är vevaxelns varvtal man vill åt, så hur många rotorvarv det går per puls borde väl inte spela någon roll. Om man nu skulle göra som du säger, att dela med 4 för att får rotorns varvtal, blir det inte ändå en multiplicering med två för att få vevaxens varvtal (och därmed en total division med 2)?
Jag blev förstås nyfiken och gick mätte
Här är vad tändpickadollen sa
och här är vad jag mätte på tändspolen (notera 10x probe utan kompensering samt att det sitter ett förkopplingsmotstånd, så spänningsnivåerna ser lite konstiga ut)
Jag la in tidsmarkörer runt 6 cykler, och detta tar då 193ms => pulser i minuten = 1 / (193/1000/6) * 60 ~ 1865
Om man nu som jag tänker att det är en faktor om 1/2 för att få varvtal blir det då => rpm=1865/2~933 , vilket verkar stämma ok med tändlampan
Gör jag fel nånstans eller missförstår jag hur du menar?
Jag tror det är nått slags förvirring här.
Varvräknare mäter antalet pulser från fördelaren, och sen konverterar det till vevaxelvarv per minut (den visar inte fördelar varv).
Vilken din mätning visar DTurpin.
Och för att göra det lätt för oss människor att kunna ställa in varvräknaren rätt så skriver man 4,6,8 som motsvarar antalet cylindrar.
istället för 2,3,4 som skulle stämma bättre med vevaxelvarv/Fördelarvarv .
Problemet är väl om fördelaren av olika skäl avger mer eller mindre pulser per fördelarvarv , eller att varvräknaren tar upp andra störningar och mäter även dessa.
Kan man på ett enkelt sätt avstöra signalen till varvisen, för att få det att fungera bättre/bra??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Björn J. skrev:Nej, jag blir bara trött på, då det är uppenbart att många är väldigt duktiga på att förvandla skogsvrak till utställningsbilar, duktiga på att knacka plåt, svetsa, skruva och lacka. Det är beundransvärt. Men jäkligt konstigt att elkunskapen är så hemult bristfällig. Hur elektrisk ström och spänning beter sig följer ju fysikens enklaste lagar, det finns inget som är så logiskt och självklart egentligen.
Borde ju inte svarat på detta men kunde inte hålla mig borta från min egen tråd.
Kom hem till mig och intonera en gitarr med 25,5 tum mesur och en greppbräda med 7,5" radie med .008 uppsättning. För mig är det logiskt och självklart, egentligen. Är det så för dig också?
Det är ju trots allt bara några träbitar och lite metalltråd jag pratar om.
Det är ju det jag menar, man har sina specialintressen och det är det man är bra på. Jag kan inte svetsa, tror jag...
Tro det eller ej, men jag har faktiskt reparerat såväl en el-bas som en rätt så vanlig el-gitarr, samt nån form av fotpedal till en av dessa, men det gällde rent elektriska/elektroniska reparationer i glappiga kontakter och anslutningar, som det "bara" var att löda i nya.
Nu spelar jag inte stränginstrument särskilt bra, ja direkt dåligt faktiskt, utan håller mig till träblås stämda i Bb och Eb. Det blir nog mer jazz än rock, dessa är ju transponerande instrument så det blir ju litet tankearbete när man skall spela till gitarrkomp, men är det bara nån jazz- eller rockstandards så löser det väl sig på nått sätt ändå... Som "Smoke on the Water" i G, som vi framförde på ett äldreboende häromdagen, pensionärerna kände väl igen den, men inte den yngre omvårdnadspersonalen, herregud man håller på att bli gammal.
Kan man på ett enkelt sätt avstöra signalen till varvisen, för att få det att fungera bättre/bra??
Tror Björn har bättre koll på det, jag har aldrig kollat hur ingången ser ut på en varvräknare så jag vet inte exakt vad som brukar bli problemet. Enkelt torde iaf vara ett 1poligt passivt lågpass filter med nån slags klipp funktion. Typ nåt sånt här
Då får man ju iaf någonting som mer liknar en fyrkantspuls. Problemet med en sådan är att man riskerar att smeta ut för mycket, så pulserna börjar gå in i varandra vi höga varvtal. Det finns också en risk att jag förstört nåt för ingångssteget på varvräknaren, för den har garanterat också nåt slags filter. Tex att signalnivån blir för låg med 82k i serie.
Direkt på tändspolen ser signalen ut nåt sånt här
Efter filtret ser det ut så här (sett med oscilloscope som enda last)
Man kan se hur den nedåtgående flanken blir lite rund.
Zoomar man ut får man
Om man vill filtrera hårdare kan man tex öka kapacitansen
Det var minsann ambitiöst med ocillioskopsmätning, men visst, det är väl inget att säga om detta.
"Ripplet" störningarna kommer väl sig antagligen av att det är frågan om mekaniska kontakter i brytarspetsarna, en viss kontaktstuds, undrar hur det blir om, man spänner fjädern på något sätt?
Jag kan tänka mig att detta varierar med motorns (=fördelarens) varvtal också.
Man kan ju dock undra hur ocilloskopsbilden sett ut med ett brytarlöst system, exempelvis den modulen son Josef säljer, om jag minns rätt är det istället en magnetfältskänslig transistor, ett hallelement, som där gör brytarspetsarnas jobb.
Nä, jag tror inte att du förstört varvräknaren genom att koppla in detta filter, eller delar av det.
Nä, jag tror inte att du förstört varvräknaren genom att koppla in detta filter, eller delar av det.
Menade förstöra som i förstöra signalen för varvräknaren, det värsta som kan hända är väl att den inte hittar några pulser
Har tyvärr inte några komponenter med tillräckligt hög märkspänning för att det ska hålla, annars kunde nån fått prova filtret "på riktigt” med en trilskandes varvräknare 
Nu känner jag att det den här tråden börjar spåra ut mot original frågan, sorry för det
Björn J. skrev:Javisst, men eftersom rotorn roterar med halva vevaxelns varvtal så ger den ju ändå fyra pulser per rotorvarv, och dessa pulser skall ju då divideras av elektroniken.
Jag kan mycket väl ha otur när jag tänker
men jag är inte med på exakt hur du menar Björn. Jag tänker att det är vevaxelns varvtal man vill åt, så hur många rotorvarv det går per puls borde väl inte spela någon roll. Om man nu skulle göra som du säger, att dela med 4 för att får rotorns varvtal, blir det inte ändå en multiplicering med två för att få vevaxens varvtal (och därmed en total division med 2)?
Jag blev förstås nyfiken och gick mätte
![]()
Här är vad tändpickadollen sa
och här är vad jag mätte på tändspolen (notera 10x probe utan kompensering samt att det sitter ett förkopplingsmotstånd, så spänningsnivåerna ser lite konstiga ut)
Jag la in tidsmarkörer runt 6 cykler, och detta tar då 193ms => pulser i minuten = 1 / (193/1000/6) * 60 ~ 1865
Om man nu som jag tänker att det är en faktor om 1/2 för att få varvtal blir det då => rpm=1865/2~933 , vilket verkar stämma ok med tändlampanGör jag fel nånstans eller missförstår jag hur du menar?
Det blir nu litet "hoppigt" då svar och kommentarer inte kommer i kronologisk ordning.
Jag skall väl inte "pudla" det ligger mig inte för, men kan väl erkänna att det är lätt att missförstå, eller vantolka mina tidvis förvirrade förklaringar.
-det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...
Antingen tänker man för mycket, eller för litet. Här gäller det att inte tänka alls!
Javisst är det vevaxelns varvtal man är intresserad av. Men lik förbaskat räknar en sådan traditionell varvräknare pulserna från brytarspetsarna, och hur den dividerar är ju relativt ointressant, för i slutändan blir ju resultatet, eller kvoten, som det heter när det gäller division, som på något elektroniskt sätt, oftast analogt, omvandlas till en spänning och ström som påverkar ett vridspoleinstrument, vars nål då skall visa ett värde på en skala.
Jag har en gammal 80 mm VDO varvräknare, den är direkt okänslig för störningar. Men i en Beach-Buggy monterades Biltemas billiga jättestora varvräknare, mest för att den ser ball ut... och den visade "kom-och-hjälp-mig" litet hur som helst. Men det blev bättre med en diod i spärriktningen. Senare fick denna "bil" brytarlös tändning, och då togs dioden bort, och varvräknarens nål rör sig jämt och fint över skalan.
Måhända är modernare varvräknare annorlunda, jag har fixat till en från Volvo-Penta, som sitter i båten, den innehåller även en digital timräknare. Just timräknarmodulen är en akilleshäl på dessa, men kan lätt bytas ut, och det gjorde jag. Finner då att varvräkaren inte är något vridspoleinstrument, utan nålen drivs av en stegmotor, så tittar man riktigt noga ser man att visarnålen rör sig likt sekundvisaren på en vanlig klocka, ryckvis.
Detta föranleder mig att tro, obs "tro", att det kan finnas sådana varvräknare i biltillbehörsbutikerna också... Moderna bilar med heldigitaliserade instrument har säkerligen sådan varvräknare och hastighetsmätare.
I alla fall så tar Volvo-Pentas varvräknare sin signal från ett uttag som heter "W" på växelströmsgeneratorn, en anslutning som har oreglerad växelspänning och frekvensen varierar med varvtalet, alltså är dessa varvräknare egentligen frekvensräknare. Det förekommer lika ofta att det finns en givare vid svänghjulet som känner av varvtalet. Dieselmotorer har ju som bekant inga brytarspetsar...
Och nu kommer jag tillbaka till kärnämnet...(!) VW motorer som satt i bilar med VW-diagnos, det var väl främst 1303 (kan det finnas på sena 1302 också?)... Dessa motorer (AD och AS, kanske nån mer?) hade i alla fall minst en magnet ingjuten i svänghjulet, och en liten cylindrisk givare i flänsen mot svänghjulskåpan (troligtvis ett hallelement), med en ca. 20 cm lång grå sladdbit på, med ett mystiskt kontaktstycke... Om man nu har denna givare kvar, och om den funkar, kan den kanske återanvändas till någon form av varvräknare, som då direkt räknar antalet varv svänghjulet roterar.
Så vet ni nu som mekat med dessa motorer vad det är för mystisk grej som sitter där. Möjligen kan man ju gå över periferin på sådana svänghjul med en vanlig orieteringskompass och leta rätt på den ingjutna magneten/magneterna.
Du har rätt Björn! Det är en hallgivare som räknar varven på svänghjulet.
Den kan kopplas direkt mellan minus och ingången på varvräknaren.
Vet inte om det ändrats eftersom jag inte kollat på mer än min -73:a, men där är det en puls per varv.
Kan vara utvecklat till fler pulser på senare modeller.
Sladden kommer upp bakom fläktkåpan och har man en 1600 motor i gammal bil utan diagnosuttaget finns kabeln lös på motorn.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Du har rätt Björn! Det är en hallgivare som räknar varven på svänghjulet.
Den kan kopplas direkt mellan minus och ingången på varvräknaren.
Vet inte om det ändrats eftersom jag inte kollat på mer än min -73:a, men där är det en puls per varv.
Kan vara utvecklat till fler pulser på senare modeller.
Sladden kommer upp bakom fläktkåpan och har man en 1600 motor i gammal bil utan diagnosuttaget finns kabeln lös på motorn.
Hmmm. Klart att jag har rätt!
Men då endast en puls per varv, eller möjligen två, gäller att finna en passande varvräknare då...
Men vid tillfälle skall jag kolla med en kompass på ett svänghjul jag har liggandes, hur många magneter det är.
Det är ju trots allt bara några träbitar och lite metalltråd jag pratar om.