Hei!
Jeg vurderer å anskaffe en VW-ramme for å bygge om til Speedster. Hva er max antall hestekrefter man kan få godkjent på en 356 speedster replika i Sverige?
Lars
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » 356 Speedster - Hk
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hei!
Jeg vurderer å anskaffe en VW-ramme for å bygge om til Speedster. Hva er max antall hestekrefter man kan få godkjent på en 356 speedster replika i Sverige?
Lars
Så här lyder lagtexten idag; TSFS 2013:63 41 kap
Och 356 Speedster hamnar nog under ombyggt fordon, oftast för då får man behålla årsmodellen från plattan.
Och slipper en massa E märkta lyktor.
8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.
9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.
1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,
2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer
att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.
Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.
10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.
1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.
2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift.
Om detta högre tillåtna vridmoment ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.
3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.
Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.
Intressant att det är vridmomentet och inte effekten som det talas om. VW 1600 hade 106 Nm. Lyckas man bygga en motor med 117 Nm (10% mer) vid 7000 rpm så får man c:a 87 kW, vilket är 117 hästar. (Effekt (W) = varvtal (rad/s) * Vridmoment (Nm) )
Intressant att det är vridmomentet och inte effekten som det talas om. VW 1600 hade 106 Nm. Lyckas man bygga en motor med 117 Nm (10% mer) vid 7000 rpm så får man c:a 87 kW, vilket är 117 hästar. (Effekt (W) = varvtal (rad/s) * Vridmoment (Nm) )
det är väl inte så många modeller som har 1600 motor org monterad som går att bygga VW-Buggy på
TobiasL skrev:Intressant att det är vridmomentet och inte effekten som det talas om. VW 1600 hade 106 Nm. Lyckas man bygga en motor med 117 Nm (10% mer) vid 7000 rpm så får man c:a 87 kW, vilket är 117 hästar. (Effekt (W) = varvtal (rad/s) * Vridmoment (Nm) )
det är väl inte så många modeller som har 1600 motor org monterad som går att bygga VW-Buggy på
Helt korrekt, men jag hade bara 10 minuter på pendeltåget för min räkneövning så jag tog den första vridmomentuppgift jag hittade. Eftersom det är linjära förhållanden kan man lätt skala om övningen till en 1500cc eller 1300cc. Min poäng är att med de reglerna så är en liten högvarvig motor att föredra.
Hva hvis jeg importerer en ferdigbygd bil fra vintagespeedsters etc med feks 2210cc på 140hk?
Som feks denne https://youtu.be/i2Bdpt6CXmI
Prata med Sfro, dom kommer ju att göra en besiktning innan du kommer till besiktningen, för att göra en registrerings besiktning, så dom vet exakt vad du får!!
Det e kanske lättare å leta upp en långbuggy !! E ju besiktigat med öppen glasfiberkarross ...
Bygga själv /importera t.eks från USA til Norje ser jag som näst intil omöjligt .. Om det skulle kunna gå igenom kan det nog kosta skjortan .. (kostar ju redan en hel del med nybes. i Sverige ) ..
mvh
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » 356 Speedster - Hk
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.