1

Finns det någon lämplig växellåda med utväxling 0,93 (54:58) på 4:e växel, samt bakaxelutväxling 3,87 (31:8).

Jag förskökte reg-besiktiga typ1 -62 med 1600 motor, med beiktningsmannen kräver samma växellåda som motorn satt på !

Har någon ett bra förslag, på lämplig växellåda ? (Kanske någon som är till salu)
Är nyare växellådor andra längder på drivaxlar, jag vill inte bygga om till IRS.

Hemsida med olika alternativ:
http://www.keversite.nl/motoren/vcode.php

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

2

OM man nu skulle vilja... så kan man ta en IRS låda, eller bara innehållet, och flytta till äldre vxl-hus.
Förutsättningen är en "super-diff", dvs det diffhus med 4st drev som säljs under detta namn (ca 2300kr)
Det har borrning både för 6 och 8 bultar som medger att man använder kronhjul från irs i 2-delade lådor.

Jag har en sådan låda i min bil, 1973-74 3.88, med original lödda 3-4:ans drev, hus från (IRS) 72 samt superdiff i min 66:a.

MEN - besiktningsmannen bortser från att de flesta 1600:a "bara" hade 4:12 utväxling ? 3.88 var bara sista åren.
12-1300 hade 4.32 15-1600 hade 4.12 så jag menar att 3.88 (där dessutom totala utväxlingen liknar 4.12 lådans) är överkurs...

3 Senaste redigerad av MH (2016-08-05 20:26:46)

Hör av dig. Det du söker finns på hyllan. Vill du ha en custom made/variant på utvxl. går det alltid att åstadkomma.
Mats 0705-69 33 43