1

Hjälper grabben att plocka ner hans motor. Den sitter fast. Har haft i konserveringsolja i 4-5 dagar.
På ena sidan har jag fått bort bägge cylindrar, men på andra sitter de fast. Har försökt att få bort dom,
men har inte lyckats. Har ni någon bra lösning på problemet? Har hällt i WD40 och konserverings olja just nu.
Diesel och värme kanske?

Så här såg stötstängerna ut ICQ/ab Jäklar va dyra nya var. När kom den nya stuket på stötstänger?

http://i1284.photobucket.com/albums/a579/kyrktuppen/20160802_144432_zps1vm4ndsr.jpg

2

Jag tog vinkelslipen och snittade upp den fastrostade cylindern ICQ/ab

3 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2016-08-02 19:14:17)

Om det inte är en Matching nr eller i syfte att lära dig skruva motor så
Skulle jag rekommendera atr leta efter en industri 30hp att bya ut med. Då det kommer att bli dyrarar att renovera en trött 30hp.
Vill ni ändå fortsätta så tror jag att Landelius Landelius kan borra 30hp block.

Learning by experience is a great way to spend money...

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-08-02 19:30:41)

Fastback-69 skrev:

Hjälper grabben att plocka ner hans motor. Den sitter fast. Har haft i konserveringsolja i 4-5 dagar.
På ena sidan har jag fått bort bägge cylindrar, men på andra sitter de fast. Har försökt att få bort dom,
men har inte lyckats. Har ni någon bra lösning på problemet? Har hällt i WD40 och konserverings olja just nu.
Diesel och värme kanske?

Så här såg stötstängerna ut ICQ/ab Jäklar va dyra nya var. När kom den nya stuket på stötstänger?

http://i1284.photobucket.com/albums/a579/kyrktuppen/20160802_144432_zps1vm4ndsr.jpg

Dom lyftarna såg färdiga ut för skroten
Ps Det är dyra delar till 30hp motorena ( brist vara )
Med 34hk motorn (1961 )

Det billigaste sättet är nog det som Fattigmansporsche påstår leta upp något annat
Skulle tro att du hamnar på 15-25000 när du är färdig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag säger till honom att han kan ta min elverks motor, en 1200 , men den är för ny ICQ/ab
Ska göra ett försök i alla fall. Nån som vet vilket årtal de bytte stötstänger?

6

Med 1200 34hk -61

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

7 Senaste redigerad av TobiasL (2016-08-03 12:31:22)

Klart grabben skall ha en 30-hästare! Industrimotorer börjar bli svåra att hitta, men det verkar gå att hitta begagnade 30-hästare ganska billigt forrfarande. Ett tips kan vara att köpa 3-4 sådana, arborra originalblocket och plocka de bästa delarna från de andra motorerna. Släng aldrig någonting från en 30-hästare, man vet aldrig vad man behöver. Vevexelshims är en typisk del att bunkra tex!

8

Fastback-69 skrev:

Hjälper grabben att plocka ner hans motor. Den sitter fast. Har haft i konserveringsolja i 4-5 dagar.
På ena sidan har jag fått bort bägge cylindrar, men på andra sitter de fast. Har försökt att få bort dom,
men har inte lyckats. Har ni någon bra lösning på problemet? Har hällt i WD40 och konserverings olja just nu.
Diesel och värme kanske?

Så här såg stötstängerna ut ICQ/ab Jäklar va dyra nya var. När kom den nya stuket på stötstänger?

http://i1284.photobucket.com/albums/a579/kyrktuppen/20160802_144432_zps1vm4ndsr.jpg

Tror du har missuppfattat  namnet på delen som du visar på bilden
Det är ventillyftare  inte stötstång
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Är inte stötstång och lyftare en del på en 30hk motor

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

10

http://i1284.photobucket.com/albums/a579/kyrktuppen/120911.063854_zps62rzunfj.jpg

11

PPRMicke skrev:
Fastback-69 skrev:

Hjälper grabben att plocka ner hans motor. Den sitter fast. Har haft i konserveringsolja i 4-5 dagar.
På ena sidan har jag fått bort bägge cylindrar, men på andra sitter de fast. Har försökt att få bort dom,
men har inte lyckats. Har ni någon bra lösning på problemet? Har hällt i WD40 och konserverings olja just nu.
Diesel och värme kanske?

Så här såg stötstängerna ut ICQ/ab Jäklar va dyra nya var. När kom den nya stuket på stötstänger?

http://i1284.photobucket.com/albums/a579/kyrktuppen/20160802_144432_zps1vm4ndsr.jpg

Tror du har missuppfattat  namnet på delen som du visar på bilden
Det är ventillyftare  inte stötstång
/// Micke

De sitter nerstuckna i en kartong ser det ut som. Äkta 30 hästars stötstänger. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

12

Utrustning för slipning av ventillyftare till 30PS motor finns.