1

Har en helt nyrenoverad 1600 motor, motorn går som en klocka men av någon anledning så är den svårstartad kall. Första startförsöket låter det som den ska starta men gör det inte, sen följer 5-6 korta försök där motorn känns tvärdöd. Sen efter det hoppar den igång kanonfint, samma scenario varje gång. Brukar pumpa några gånger på gasen innan start, annars har jag inga andra trix för mig innan start.

Förgasaren är renoverad men det är en pict 34 som är kända för att vara svårinställda, hade också en hel del problem innan jag fick den att gå riktigt men svårstartad har den varit hela tiden.

Vilka möjliga felkällor har vi, vilka delar kan testas/mätas för att uteslutas, varför startar den alltid efter 7-8 gånger?

Tips och idéer...

/foppa

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-07-19 10:45:03)

Nr1 du får förklara vad du menar med renoverad  Skulle tro att vi har olika syn på sådant
När dom är nya cylindrana är nya så behörer dom gå cirka 50-100 mil innan dom är riktigt täta så man får bra vakumsignal till förgasaren
några saker att kolla är Om jordflätan är skadad så ( jag monterar dit en extra kabel från battrit till lådan )
Sen om batteri är dåligt så blir det svårstartat
Om startmotor bustningen är dålig så blir det kortslutning och tändspolen får ingen ström  ( har man otur så dödar man batterit )
Har du kollat så soppa pumpen pumpar ( man kan fylla förgasaren med en petflaska i röret som sitter i mitten som går i flotörhuset )
bränsle ledningen är lite tät då tar det en stund innan pumpen suger  då kan det bli  jobbigt att starta ( som suga i ett sugrör) (då kan man tro att pumpen inte pumpar )
Sen om det är bytt avgas kontra luftrenare kan det vara jävligt att starta efter som  det går snålt ( byt munstycke typ 140)
Sitter det en 009 fördelare ihop med en 31/34 förgasare så kan det vara knepig att få igång
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja vi har förmodligen olika syn på en motor renovering, blocket är delat ej arborrat. Alla lager bytta, kolvar och cylindrar är återanvända med nya ringar (utom en kolv som vara skadad), topparna har fått nya ventiler. Alla packningar är bytta, nya ventilkåpor, ny oljepump, så en hel renovering med återanvända friska grejer.

Funderar lite på soppan, verkar ju lite som att den inte får tillräckligt vid start, när man dragit runt motorn några gånger så hoppar den ju igång rätt enkelt. Borde det inte finnas soppa i förgasaren sen förut, gör det någon skillnad att man pumpar på gasen innan start? Hur får den normalt soppa för en kallstart, är det Knas med pumpen?

/foppa

4

Foppa13 skrev:

Ja vi har förmodligen olika syn på en motor renovering, blocket är delat ej arborrat. Alla lager bytta, kolvar och cylindrar är återanvända med nya ringar (utom en kolv som vara skadad), topparna har fått nya ventiler. Alla packningar är bytta, nya ventilkåpor, ny oljepump, så en hel renovering med återanvända friska grejer.

Funderar lite på soppan, verkar ju lite som att den inte får tillräckligt vid start, när man dragit runt motorn några gånger så hoppar den ju igång rätt enkelt. Borde det inte finnas soppa i förgasaren sen förut, gör det någon skillnad att man pumpar på gasen innan start? Hur får den normalt soppa för en kallstart, är det Knas med pumpen?

/foppa

I min värld är en en reparation av motorn
Om du inte honar cylindrana kommer inte ringana funka 100% ( oftas är dom ovala i underkant då läcker den komp den vägen )( samma med vakum)
Har man en bra pump så har man en högre nivå i förgasaren Den lilla vakumsignalen som blir när du drar på starten gör att soppan sugs ned i insuget och den startar
Om inte axpumpen funkar kommer det inten äxtra soppa när  du pumpar på gasen
Om det är skit i tanken så kommer pumpen läcka bakvägen efter som det sitter ventiler i den för att stoppa läck bakåt
Bra att läsa detta    http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tänkte bara återkoppla hur det gick med detta, det var axpumpen som var boven. Felaktigt hopsatt av motorbyggaren, bytte membran och återmonterade korrekt. Efter det har den varit väldigt lättstartad, fick bort några småryck också sån nu går den perfekt. Bytte även huvudmunstycke till 135, det tillsammans med en fungerande axpump har gjort att den nu går riktigt bra så tack för hjälpen.

Gällande renoverad eller reparerad motor så håller jag inte riktigt med om ditt resonemang, tycker verkligen att det är en renovering av motorn jag gjort inte bara en reparation. Men det är väl en diskussion som jag antar man kan ha olika åsikter om, men jag respekterar din åsikt då du har mycket mer erfarenhet än mig om detta.

Cylindrarna är i alla fall honade och kom på att jag även bytte lyftarna.

/foppa