1

Hej!
Har en T3 1987 2.1 som jag har lite problem med. Har vart lite svårstartad så har bytt tändstift tändkablar rotor o fördelararm.
Då startade den fint. Byte sen tändspole då  startade den och gick på tomgång ett tag sen dog den.
Fick den inte att tända efter det testade med gamla tändspolen funka inte heller. Fick nog och körde den till verkstad där startade den dagen efter utan att dom gjort ngt alls med den.
Hämtade den i måndags startade o gick bra tills dagen efter(idag)
Verkar jäkligt skumt får gnista bara ibland. Startar den så dör den efter ett tag på tomgång precis som den inte får bränsle.

Hade tänkt att åka till Lofoten på semester i den på fredag så alla tips motages varmt ICQ/ab

Tänkte om det kunde vara Hallgivaren? Ngn som vet om man kan mätta sig fram till de?

Tack på förhand / Johan

2

Har du gått igenom alla kontakter och jordpunkter först och främst? Även till tempgivare?

3

Nu har jag gått igenom jord o kontakter.. Fortfarande tänder den bara ibland. Och när den tänder dör den direkt. Ngn som har ngn idé? Varför tänder den bara ibland?

4

Har du gått igenom alla tänddelar?

tändspole, fördelare, brytare, kondensator, tändkablar, tändstift, rotor?

5

Har en ny tändspole nytt fördelarlock och arm. Inte gått igenom resten av fördelaren lr hallgivaren lr vad de heter. Får bli nästa grej. Är brytarlöst. Tändkablarna och tändstift är nya. Tänder bättre nu tycker jag efter kollat över alla jordpunkter. Hittade en skadad kabel till tändspolen som jag trodde var boven men det hjälpte inte. Har fått låna massa delar(styrbox vänster och höger. Tändmodul, luftfördelare, kontakt till tändningslåset. Allt detta fick jag låna av en superschysst snubbe i Lidköping. Tyvärr har jag testat allt men hjälpte inte. Jäkligt bra o få låna grejer iaf:)Ska försöka få tag på en fördelare/hallgivare imorgon är det inte det får jag väl börja riva i kablarna o se om det blivit ngt brott. Ngn som har andra idéer ? Mvh Johan

6

Bara kämpa vidare, och kolla hallgivaren :-)

/Fredrik

7

Fasen, jag har samma problem på min 83 : a. Har också bytt spolen, kabeln, stiften, rotor och fördelarlocket.
Nu har jag fått den till en verkstad som skulle kika på den. Hinner du före får du gärna meddela ditt tips på forumet.

8

Har inte fått tag i ngn fördelare/hallgivare än men återkommer när det är gjort ICQ/ab Hur går det för dom på verkstaden? Hittat ngt?

9

Jag nämde åt honom vid ett tillfälle att det inte var någon panik med bussen, och han tog mig på orden. Ska ringa honom i veckan och kolla om han har börjat.

10 Senaste redigerad av Roger L (2016-08-17 22:22:16)

Mitt fel är nu lokaliserat till elhärvan bakom säkrinngshållaren. Av en slump så upptäkte verkstaden att elstammen som går ifrån tändningen blir mycket het som gör att tändningen stänger av bilen. Någonstans så så ligger det och tjuvdrar något enormt.  Eftersom det är en gammal polisbuss så hade de två elsystem. Det kan var något gammalt som blivit kvar och ligger jävlas.
Nu återstår bara det mödosamma jobbet att hitta felet.  ICQ/ab

11

Nu är det fixat var Hallgivaren ICQ/ab Kostade 800 spänn