1

Hej! Jag har en 1.7 W-motor som kom ur en 914.
Som jag förstår det så är det exakt samma motorblock och innehåll som en motsvarande VW 1.7 med W-kod.
Det som skiljer är bara plåtdelar, växelströmsgenerator, svänghjul?

Jag har i bakhuvudet någonstans att oljestickan sitter på olika ställen beroende på VW/914, men det har jag nog fel i.

Någon som vet?

1968 912
1956 Oval

2

Variant modellen av 411, 412 har oljestickans anslutning och oljepåfyllningen bakåt i nederkanten av oljetråget. Tror sedanen och 914 har dem uppåt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Svänghjulet är smitt och går djupare in i växellådan på 914. Oljestickan sitter som David nämnde annorlunda på en 411/412 Variant men på en sedan sitter den uppe bredvid vevhusventilationen/oljepåfyllningen som på 914.

4

Fantastiskt vilken kunskap som finns här. Ska bildgoogla lite så jag fattar. Tack för svar.

1968 912
1956 Oval

5

Hmmm... Oljestickan på en 914-motor sitter väl precis i det området som modifierar om man ska bygga om till stående fläkt. Ett 914 (och 411/412 sedan) block är alltså ett dåligt utgångsämne för en stående-fläkt-ombyggnad. Har jag rätt?

1968 912
1956 Oval

6

Det är enkelt att konvertera blocket så att du kan skruva på ett påfyllningsrör med oljesticka. Blocket har gjutningen men hålen är inte upptagna. Tar en knapp timme att borra/slipa/gänga upp. Går utmärkt att göra utan att dela blocket. Det sitter ett skruvat lock i botten, skruva bort det och tryck in en trasa sen är det bara att starta slipmaskinen.
Om motorn ska in i 912:an i din signatur så är ju 914 svänghjulet helt rätt för 901 lådan. Med 411/412/Buss svänghjul får startmotorn bara ingrepp i halva kuggkransen.

7

Tackar, men hur skulle man göra med den gamla oljestickeröret. Bara att plugga?

1968 912
1956 Oval

8

Ja så gjorde man på original utbytesmotorer. De hade både oljesticka upptill och hål nedtill.

9

Är väl andra toppar å större ventiler på Porsche motorn

10

car_l skrev:

Är väl andra toppar å större ventiler på Porsche motorn

En W är en W oavsett om den kommer från en 914 eller 411/412. 39x33 ventiler.

11

Det går utmärkt att fräsa om sätesvinklarna och sätta i Volvos 42mm insugsventil från B20/B30....

12

Fast 39x33 är väl en väldigt lyckad kombination vad jag hört av diverse motor gurus, kanske lite stora avgasventiler.  ICQ/ab i allafall för körbarheten kanske inte för fullgasrepor.

Bubbla -62

13

Ett par detaljer till som skiljer mellan 914 och 411 är att 411 har nållagret för växellådsaxeln i vevaxeländen medans 914 har lagret i själva svänghjulet.
Motornumret sitter på 411 ovanpå blocket vid vevhusventilationen men på 914 ovanpå blocket i svänghjulsänden.
Växelströmsgeneratorn är för övrigt lika på båda.

Lars S

411-70
914 -72
412 -73

14

Dizzycap skrev:

Hej! Jag har en 1.7 W-motor som kom ur en 914.
Som jag förstår det så är det exakt samma motorblock och innehåll som en motsvarande VW 1.7 med W-kod.
Det som skiljer är bara plåtdelar, växelströmsgenerator, svänghjul?

Jag har i bakhuvudet någonstans att oljestickan sitter på olika ställen beroende på VW/914, men det har jag nog fel i.

Någon som vet?


Fräck fråga, du vill inte sälja motorn? Är väldigt intresserad om den fungerar...

Mvh
Mikael

15

mitche skrev:

Fräck fråga, du vill inte sälja motorn? Är väldigt intresserad om den fungerar...

Mvh
Mikael

Du har PM

1968 912
1956 Oval

16

Har för mig att insuget har 3bult mot toppen på en Porschetopp och VW har 4st.
Sen sitter väl T-stiften med olika vinkel oxå, dvs Porsche bra vinkel och VW mindre bra  ICQ/ab

/Juggas

Typ 1 -72 90's custom edition
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

17 Senaste redigerad av P. (2016-08-03 11:34:16)

"Porsche" topparna sitter bara på 914 2.0

1,7 och 1,8 har samma märkbokstäver (W/AN) och är identiska med de som satt i 411/412