1

Jag hjälper en kompis som är nybliven bubbla-ägare.
Hans bubbla vill inte starta, inte ens med startgas. Den har bara hostat till ett fåtal ggr med startgas.

När jag testar med ett tändstift mot blocket så finns det gnista, dock inte den kraftigaste jag sett. Ganska tunn och gulaktig.
Har trippelkollat brytaravståndet och tändföljden.
Kompet är 7-8-8-9 bar, känns kanske lite ojämnt, men det är väl inte så illa att den inte kan hoppa igång på det?

Det är 6 volt och batteriet är lite dåligt så jag kör starten med 12v och har även provat med en 12v-tändspole (på 12v-batteriet), men med samma resultat.
Även gnistan ser ungefär likadan ut med 6v och 12v.

Tips?

2

Hur är skicket på tändfördelaren? Rotorn tänker jag speciellt på..

3

Rotor och fördelarlock är helt nya.
Tändstiften är Bosch W8AC med ett gap på 0,6mm.

4

Har du kollat att ventilerna på 1an är stängda när rotorn pekar på sträcket i fördelaren Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Nä, men jag har kollat så att ettans kolv står i toppläge när rotorn pekar på strecket och remskivans markeringar precis passerat mittlinjen på blocket.

6

ypzilon skrev:

Nä, men jag har kollat så att ettans kolv står i toppläge när rotorn pekar på strecket och remskivans markeringar precis passerat mittlinjen på blocket.

Du måste ta av ventilkåpan och kolla ventilerna för att vara säker på att inte fördelaren sitter ett halvt varv fel.

7

Japp, ventilerna är stängda på, dock har de ett ventilspel på ca 1,5mm! Men den borde väl ändå starta? Blir väl bara mer oväsen och sämre prestanda eller?

8

Upptäckte precis att jag kan vrida på hela fördelaraxeln utan att motorn rör sig, det känns väldigt fel. Dock följer axeln med motorns rotation.

9

Går det bara att vrida åt ena hållet så är det fullt normalt, det är ett tecken på att centrifugalförställningen i fördelaren inte fastnat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Den går att vrida flera varv, åt båda hållen.

11

ypzilon skrev:

Den går att vrida flera varv, åt båda hållen.

Hmm ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

ypzilon skrev:

Upptäckte precis att jag kan vrida på hela fördelaraxeln utan att motorn rör sig, det känns väldigt fel. Dock följer axeln med motorns rotation.

Vrider du på rotorn eller axeln? Om du vrider på rotorn så får du kolla kanten innuti som ska passa urtaget i axeln. Är fördelaren nedtryckt ordentligt så medbringaren greppar i som den ska?
Är kanske läge att lyfta upp fördelaren för kontroll.
Angående ventilspelet så är det väl bara att justera.

Bubbla -62

13

Inget fel på fördelaren förutom att jag upplever den som 2 mm för kort??!
Med klämman på är fördelar-"tappen" 43mm lång och hålet i blocket ner till medbringaren är 45mm. Utan klämman går den inte att vrida och jag kan se att de har skavt lite mot varandra,
men det ska ju inte göra att den inte vill starta för rotorn har pekat rätt alla gånger jag nollat motorn och lyft på locket.

http://i63.tinypic.com/286ti8o.jpg
http://i64.tinypic.com/14wdo1.jpg

14

Om du vrider på rotor/axeln uppe på fördelaren och håller imot medbringaren undertill på fördelaren så kan du bara vrida lite åt enahållet som tändförställningen tillåter eller.....?

Bubbla -62

15

Återmonterade precis och det verkar som att den inte var helt i botten innan, inget som jag kunde se men nu kuggar den inte över. ICQ/ad

16

Ställ tändningen och ventilerna och gör ett nytt startförsök.

Bubbla -62

17

Nu har jag och ägaren till bilen kört en liten session med bilen.

Sammanfattning:
Vid ÖDP på 1an stämmer rotorn med strecket i fördelaren.
Ventilspelet är 0,1 mm på samtliga ventiler.
Brytarspetsarna står på 0,4 mm, tändningen står på 7,5 grader och dwell är 50.
Pumpen ger soppa.
Kompet är 7-8-8-9.
Vi kör med 6V startmotor, helt ny "effekttändspole" från Biltema, ett batteri på 12V och nya, grova kablar mellan batteriet och bilen.

Den tänder till då och då men orkar inte hoppa igång! Även med startgas.

18

Tyckte precis jag såg namnet Biltema i texten. Hade en kund för några år sen med en trike som vägrade att starta. Jag bytte alla Biltema delar till Bosch och sen gick den bra. När man bestämmer ettans läge måste man ta av ventilkåpan och följa ventilernas rörelse på ettans cylinder eftersom trean tänder på samma läge men senare. När insugsventilen går in och sen går ut är det ca 3/4 varv innan strecket på remskivan står mitt för delningen i blocket. Är motorn en gammal häck eller renoverad? gick den tidigare eller är detta första återupplivningsförsöket.?

19

Sen är strecket på fördelaren bara en indikering för att veta att du är hyffsat rätt, prova att vrid på fördelaren medans någon kör på starten eller om du har en remote knapp, har du kopplat bort alla kablar från startmotorn om du matar en 6v bil med 12v blir det ju inget bra, och tändspolen från biltema är väl 12v ?

Anders

20 Senaste redigerad av ypzilon (2016-07-28 20:56:10)

Hans Landelius:
Det är bara tändspolen som kommer från Biltema, bilen beter sig likadant med en lastgammal Bosch-spole.

Trodde det räckte att kolla så att både insug och avgas är stängda på ettan när remskivan är vid markeringen.

Motorn är åtminstone inte nyrenoverad och ska ha gått tidigare, den ser ganska fräsch ut överlag även om axialspelet är lite i största laget.

Atrox:
Bara tändspolen och startmotorn är inkopplade på 12v.
Jag vet att markeringen i fördelaren bara är en markering, men jag ställde tändningen med multimeter och kontrollerade sedan med stroblampa. Det måste väl ändå räcka?

21

Stroben kan du ju inte använda förens motorn går, du får inte tillräckligt med varv med starten för att vikterna ska börja röra sig, men du har choke och den elektriska ventilen inkopplad på 6v och vet att det funkar?

Anders

22

Förgasaren har ingen avstängningsventil och vi har styrt choken manuellt.

23 Senaste redigerad av ypzilon (2016-07-29 19:31:24)

Atrox skrev:

Stroben kan du ju inte använda förens motorn går, du får inte tillräckligt med varv med starten för att vikterna ska börja röra sig, men du har choke och den elektriska ventilen inkopplad på 6v och vet att det funkar?

Anders

Tror inte 1200an har centrifugalvikter, men även om den har det så kan väl inte ett par hundra varv påverka förställningen speciellt många grader?

http://www.henrikvw.se/tandning/Typ1_1.jpg

Hans Landelius:
Jag kollade ventilerna igen och när rotorn pekar på strecket så är båda ventilerna på 1an stängda, på 3an är bara den ena stängd. Vrider jag motorn lite fram och tillbaka så rör sig 3ans vippor omgående.