1

Behöver hjälp var jag ska börja felsöka. Efter några dagar när bilen stått still så är batteriet helt slut. Batteri, jordfläta, kopplingar på batteri är helt nytt. Bilen är en 69:a med 1500 motor, 12v. inga lampor är påslagna eller likn. ingen stereo i bilen.

Laddrelä? generator? vart ska jag börja?

Bubbla 69:a

2

prova och koppla en glödlampa mellan borttagenminussko och polen
lyser den så är det något som ligger på.
Du kan testa koppla ur batteriet någon dag o sen kolla
om det drar ur sig självt.

3

Batteriet är 1 mån gammalt och är av bra märke;) de utesluter ju förstås inte att det är dåligt. Ska kolla glödlampan och även koppla ur batteriet, återkommer...

4

Uppdaterar...

Laddande upp batteriet fullt över natten och testar batteriet som visar typ 12v och får betyg bra på min testare. Testar att koppla en 12v lampa mellan minuspol och jordfläta som ni sa. Ingen lampa lyser (lampan är testad). Kan jag då utesluta att bilen inte drar någon tjuvström? Isf så är det batteriet som laddar ur sig själv...?! Jag har nu kopplat ur batteriet och ska låta de stå ett par dagar så får vi se...

5

12V är för lite på ett fulladdat batteri. Har för mig att det bör ligga mellan 13-14V. Finns säkert någon här som vet mer om batterier än jag men har läst att de börjar förstöras om spänningen sjunker för mycket.

Efter en snabb googling: http://www.kjellmans.se/batterier/

Bubbla -62

6

umekille skrev:

prova och koppla en glödlampa mellan borttagenminussko och polen
lyser den så är det något som ligger på.
Du kan testa koppla ur batteriet någon dag o sen kolla
om det drar ur sig självt.

Lampa markerar ju rätt grova fel. Men om trstlampsn inte lyser kan man ju även mäta med fn amperenätare.

Ger den utslag kan man ta ut säkringarna en och en för att se när den slutar dra ström. Då han man hittat kretsen som strömtjuven är i.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Nu stänger vi tråden!

Batteriet är det under fel på, jag upptäckte att det var glapp i kupébelysningskopplingarna. Det är alltså lampan där som har dragit ur batteriet. Har nu kopplat bort lampan och än så länge fungerar de. Tack för hjälpen