1

Hejsan!

Någon som har erfarenhet av att bygga en högeffekt typ 4 motor?

Är ute efter typ 220+ hk. Har sett att många på youtube bygger 2.8 - 3.0liters motorer! Hur mycket jobb krävs igentligen för att få ut 200+ hk och hur mycket pengar?
eller är det lättare/billigare att få ut 200+ hk ur en typ1?

MVH Oskar

Bubbla -  61
Porsche- 66

2

Mycket billigare med typ1, visst du kan få större slagvolym i typ4a men det är ju inte i volymen effekten sitter, jag skulle vilja säga att det är vilka toppar och vilken kamaxel du väljer som avgör effekten

Anders

3

Fundera också på hur länge du vill att den ska hålla.

Ska du bygga den själv eller låta någon bygga den åt dig?

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

4

Hej , Typ 1 kostar nog lite mindre .. beroende på vilka delar .. lika dyrt som T-4 med kvalitet .
Haft t-1 2380 ccm ock t-4 2600 .. t-4 hele dagen lång .. mer moment ock håller bättre .. (som gatmotor) ..
Lykka till ..(kvalitets t-4 koster upp mot 100 papp med rätt avgas, styrning, ock kjylsystem ..)

mvh

JETech , S. Halland

5

Motorn ska sitta i en bil som går kanske 100mil/år men det är ju klart att man vill att skiten ska hålla.. Men 100papp för att bygga motor på 220hk var ju inte riktigt vad jag tänkt mig. Blir nog att vänta och se om det dyker upp någon rolig färdig motor ICQ/ab

Bubbla -  61
Porsche- 66

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-07-25 11:41:50)

Räkna med 40-60 K på en typ 1  ICQ/ab  med billiga delar
Med kvalitets prylar  80-100 k
Bara för Info bara locken får man räkna med 12-18 k för att få ut 200 hk
200 hk Som är en effekt ökning på cirka 400% på en 1600  skall man räkna på en 34hk motor så är det 800%
På en typ 4 300%
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Eller så bygger man en milt trimmad typ4 sen turbo på det.  ICQ/ag

Mera känd som jb...