1

Hej!
Pickupen har funkat kanon tills helt plöstligt inte startade alls. Det luktar bensin och det hände en gång att den poffa till och hosta ut en bensindimma och sen börja det droppa bensin från avgassystemet.
Har börjat felsöka.

Lossa på tändstiften, de var kolsvarta allihoppa. Bytte dom, satte brytaravståndet, bensin kommer ut från pumpen, gnista finns. Hittade vakumslangarna lösa från bränsletrycksregulaturn och de är kopplade nu.

Startar ändå inte, sist ville den knappt gå runt är tändstiften dränkta med bensin tro?

Vad  ska jag härnäst testa? Om jag ska utestluta databoxen, är det spänningen på spridarna jag bör mäta? räcker det med tändning på och sen mäta eller måste man dra igång motorn? Ska det vara 12v stadigt med tändning på?
Eller är det regulator jag bör se över? hur ska jag testa den?
Eller är det spridare som är helt öppna av nån anledning och flödar motorn?
Luftmassemätare FUNKAR.

Är ganska trött på att inte ha min vardagsbil nu...vill ha pickis igen...hjälp

2

Knappt gå runt? Cylindrarna fulla med bränsle!
Ta ur stiften, kläm ihop bränsleledningen och kör en stund på starten.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

När min bara dog o inte starta trots allt du beskriver, så då testade jag byta dubbelrelät eftersom allt annat verka helt, så märkte jag att det var ergat i kontakterna som går in i stora "sockerbiten" som i sin tur går in i dubbelrelät.
Så jag gjorde rent dem o då hoppade den igång ICQ/ab
Så kolla kontakterna in i dubbelrelät, enkelt att kolla upp så går det att utesluta det ICQ/ad

4

Yes jag förstod att det var det, men känns värdelöst att göra det och sen prova starta igen för det kommer bli likadant igen är jag säker på. Och ta ur stiften på en dh är fan värre än motorbyte så som man behöver krypa in i motorrummet... Tänkte om jag kan felsöka något i samband med stiften imorn.

5

jonas.00 skrev:

När min bara dog o inte starta trots allt du beskriver, så då testade jag byta dubbelrelät eftersom allt annat verka helt, så märkte jag att det var ergat i kontakterna som går in i stora "sockerbiten" som i sin tur går in i dubbelrelät.
Så jag gjorde rent dem o då hoppade den igång ICQ/ab
Så kolla kontakterna in i dubbelrelät, enkelt att kolla upp så går det att utesluta det ICQ/ad

För en som knappt har mekat dessa motorer, vad är det för nåt, dubbelrelät? var sitter det och vad ska det göra?

6 Senaste redigerad av jonas.00 (2016-07-24 23:00:28)

Sitter på vänster sida i motorutrymmet, se översta länken ICQ/ab

http://www.ratwell.com/technical/DoubleRelay.html
https://www.type4.org/manuals/ljet/trou … jet03.html

7

Skulle tippa på tempsensorn som sitter nära treans tändstift. Kolla så kabeln till den inte har åkt isär. Kontrollant den sen så den är inom värdena. Om den inte är I kopplad eller felaktig så går bussen superfett och är nästan omöjlig att starta. Kolla på Ratwell efter info om tempsensor 2.

1975 latebay med ´79 GE motor

8

Har kollat dubbelrelät, har även bytt boxx och bytt dubbelrelät och fortfarande blir motorn full av bränsle av ett försök på tändningen. Är så jävla trött på att ta ur och skruva tillbaka tändstiften så jävla dåligt de ligger till.

9

Va konstigt att den dränks så fort.. Den där tillsatsspridaren på insuget som arbetar vid kall motor, kan den på nåt vis gått sönder så den är öppen konstant? För om alla tändstift är lika sura så måste det ju vara nåt gemensamt för alla cylindrar tänker jag. Om du tar bort den vita kabeln som sitter på tänspolen, samma anslutning som brytaren, då ska inte spridarna öppna alls och du borde inte få sura stift. Om nu inte den där spridaren gett upp mekaniskt, jag vet faktiskt inte exakt hur dom ser ut inuti. Då borde den gå på startgas. Sen vet jag inte, vad händer om den vita kabeln jordas konstant, står spridarna öppna hela tiden? Hoppas du hittar felet, inte bra att va utan sin VW..