1 Senaste redigerad av stout (2016-12-25 16:53:14)

.

2

Kan något vara snett eller liknande?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr … up=23&

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Jag har sådana monterade på min 1303 (se bilder längre ner på sidan) http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 53&p=6 
Och det blev riktigt bra.
MEN!! Du får se upp när då plockar bort orginalfjädrarna på själva gångjärnen. För fjädern sitter bra i spänn!!!

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

stout, kan du mäta och kolla trycket i dina gasfjädrar?   ICQ/ad

6

Ja det vore bra  ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Grubban (2016-07-22 20:43:11)

Övre hålet sitter den i på min bil.
Ditt fotot visa högra sida och det ser likadan ut på min.
Jag tycker att nedre hålet ser större ut det går säkert inte att flytta staget dit.
Hur du än gör kom du ju inte längre ner tror tyvärr att det är fel lucka.

T2b taigagrön ´77

8

Fjädern lär inte påverka läget på huven så länge den sitter rätt i övrigt. Sådär mycket har jag aldrig sett att det diffat men lite burkar det behövas. Jag brukar skruva fast den främre skruven först och sedan lyfta luckan för att dra den bakre.
Hur stort är avståndet mellan hålen på fästet?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Har du som Swerker skriver släppt bultarna och lyft upp luckan innan du drar åt den?
Finns ganska mycket justeringsmån här!

10

stout skrev:

Här är några bilder från morgonen. Prövade att flytta in huven maximalt och vinkla den neråt i bakkant och spänna. Innan hade jag dem maximalt "utdragna"

http://reynold.net/vw1303cabrio/IMG_3013_1024.jpg

Då ser det ut så här:

http://reynold.net/vw1303cabrio/IMG_3015_1024.jpg

http://reynold.net/vw1303cabrio/IMG_3014_1024.jpg

När jag uppdagade problemet när jag hade gasdämparna monterade så trodde jag som sagt att det var dämparna som var för långa eller att det var den nymonterade gummilisten som stoppade upp och då såg det ut så här

http://reynold.net/vw1303cabrio/IMG_2766_1024.jpg

http://reynold.net/vw1303cabrio/IMG_2765_1024.jpg

Förstår inte vad som kan vara fel då jag har originalstagen. Har nu tittat på den gamla luckan och jämnfört med som är monterad och de ser likadana ut. Ska flytta över den andra luckan senare i dag när jag får bärhjälp.

Musten börjar gå ur på målsnöret. Bilen ska besiktigas på tisdag för första gången på denna sidan millenieskiftet och jag har bara lust att sluta här och ge bort bilskrället så jag slipper se den.  ICQ/am

Det kanske redan sagts och provats men om du lossar bultarna på övre bilden lite och lyfter upp framkanten på huven och drar åt så borde nosen koma upp och inte ta i förtidigt. Men det kanske inte finns tillräckligt med spel?
Du kan kanske prova med bultarna lite lossade och stänga luckan och se om den går att trycka ned.
Du har säkert provat redan men försöker hjälpa till ändå.

Bubbla -62

11

Tror inte det är fel på gasdämparna.. Däremot tror jag att du inte skulle haft dem monterade när du justerade in luckan.. Det är ganska tröga dämpare om jag inte minns fel.. jag GISSAR att när du hade dämparna monterade och skruvarna lösa så var det helt enkelt för trögt att trycka ner huven i sitt läge... Eller är jag helt ute och cyklar? Hade själv gasdämpare från paruzzi på min -64, som inte ser såå mkt annorlunda ut på just bagagehuvens infästningar.. och det funkade utmärkt, fast jag monterade dem med huven redan injusterad.

12

Mycket bra!

T2b taigagrön ´77

13

kan det vara så att gasdämparna är för fasta så som deformerat radien på gångjärnen...
hade själv funderingen, då jag var inne på att använda dylika på min buss  men misstänker att gångjärns kroken skulle deformeras då..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

problemet är ju att hitta en dämpare som har rätt rörelse längd. och lagom nm ..
om man monterar en dämpare och inte använder hela rörelsen så fungerar inte dämpningen som tänkt.. vi har säkerligen 30 olika på jobbet.. men så är dom olika också..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Skönt att det löste sig! Förstår att orken börjar tryta och tålamodet när det jävlas.
Du har jobbat på flitigt så hoppas det går bra på besiktningen!

Bubbla -62