1

Hejsan alla kunniga

En kort fråga. Mc-förgasare på bagge motor, 2/4 st är det möjligt/värt?
Motorn blir en 1835cc. Tips på andra förgasarlösningar mottages tacksamt

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Detta är intressant, har funderat i samma banor, hittade en gammal sida med information om Mikuniförgasare av Johannes Persson på JPM.
http://www.jpmotorsport.se/

"Förgasaren - japansk högteknologi - är utrustad med slid och slidnål vilket ger en bra gasrespons. Bränslesystemet är uppdelat i sex steg som på ett suveränt sätt överlappar varandra. Detta möjliggör bestyckning vid olika slidlägen, ett tillvägagångssätt som är likt mappning av insprut. Förgasaren är även utrustad med accelerationspump som kan justeras steglöst. Sliden i respektive förgasare sammanlänkas med en gemensam stålaxel och därmed får man en perfekt synkronisering.

Förgasarna finns i storlek 34, 36, 38, 40 och 41mm(borrad version). Konstruktionen med slid istället för spjäll gör att storleken i mm inte är direkt jämförbar med konventionella förgasare typ Weber, Solex, Dellorto eller liknande."


Snöskotrar och fyrhjulingar använder liknande förgasare.

http://mikuni.com/carburator/hsr48kit-s.gif


Utvecklingen har gått vidare så nu är det insprutning som gäller men oldschool är coolt..
http://jpmotorsports.se/

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Åkte Dellorto 34or på en hyffsat vass golf gti 8 ventils motor, man ska inte köra vkuum förgasare typ Mikunis CV utan Mikuni RS eller någon liknande Kehin förgasare.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Notchback/Notchback7.jpg

Anders