på vw kan man se de på oljetryckskontakten,
trycket som lampan tänds på motsvarar färgen på givaren,
sen är det iofs absoluta minvärdet :=)
oljetrycket i sig diffar ganska mkt beroende på motortemp och oljeval.
en kvalitets olja behåller sin "tröghet" vid högre temperaturer och således har man bättre oljetryck även om det är varmt
en billig "10-30 gräsklipparolja" är i princip i gasform när det börjar bli varmt och då tappar man rejält med tryck.
en nystartad "kall" motor kan ligga på 5 bar+ med lite varv
en stekhet sliten motor med dålig olja ligger förmodligen under 0.5 bar på tomgång. och blinkar lite på oljetryckslampan...
Det troliga är att om man ligger nånstans mitt i mellan, så skulle jag tro man har ett vanligt oljetryck
annars finns det nog dokumenterat i nån haynes nånstans :=)
VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56