1

Jag skulle vilja reda ut, en gång för alla hur den samlade erfarenheten lyder angående våra gamla solexar och dess slitage. Jag tänker då främst på 34an som ju har såna problem att få ett vettigt register, åtminstone har jag det.

Kanske är jag ensam om problematiken, kanske är jag en av de få som inte kan skruva ihop en förgasare, kanske är det något annat fel på mig, men jag får inte till det. I förra veckan körde jag en rejäl tvätt på en förgasare jag trodde hade bra potential till att gå bra. Men trots ordentlig rengöring i ultraljudsbad och därpå "diskande med tandborste" och renblåsning med tryckluft och ny packningssats så går gasaren sämre än innan. Eller rättare sagt, det kändes inte värt besväret att försöka få iordning på den, det var då lättare att ta en smutsig ur högen och hänga dit den.

Vad gör jag för fel och hur gör jag för att inte återupprepa misstaget? Man vill ju använda de bästa objekten vid en rengöring. Do:s and don't:s vid förgasartvätt helt enkelt. De elektriska komponenterna kanske tar stryk av vätskorna?

Gasaren i fråga hade i sig ett mycket besynnerligt problem innan tvätt. En gasare som "ser" fräsch ut rent ockulärt, går fint på tomgång och drar jämt över hela registret kunde helt sonika få för sig att dö efter en stunds tomgångskörning. Vad kan ett sådant problem bero på?

Ofta tycker jag att dessa förgasare har en extra vakuumanslutning på dess "framsida" (bakåt i färdriktningen). Vad beror det på, vilka vagnar används det på? Hur pluggar man bäst en vakuumanslutning? Jag brukar själv köra med en bit slang ditklämd med en skruv som plugg i andra änden.

Dessa gasare anklagas ju ofta för glappande spjällaxlar och såsom jag fått det förklarat, orsaken till deras förhatliga "flat-spot", men jag får inte ihop det, orsak och symptom.

Det jag är ute efter är att det borde finnas en samlad erfarenhet av dessa gasare genom åren och även om jag börjar lära mig lite om hur de funkar så borde den samlade kunskapen vara värd mycket för även framtida forumbesökare.

Så denna tråd är öppen för allmänt förgasarsvammel, jag är helt enkelt ute efter att lära mig mer om hur man får till det och folks erfarenheter om vari problem med dålig gång egentligen visar sig ligga.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Kolla vad du har för bränsletryck.

Anders

3

För att en motor ska gå bra med en solex 34 måste allt stämma. Tändning är oerhört viktigt, både att det är rätt fördelare (tändkurva), att vakuum funkar och att brytaravståndet är rätt (om man inte kör brytarlöst).
Man måste göra saker och ting i rätt ordning, börja med att ställa spjället, efter det ska man ALDRIG röra spjällskruven. Tomgångsvarvet ändras med luftskruven, inget annat. Tomgången SKA ligga på 850-900rpm, annars blir det inte bra. Många (inkl haynes) blandar ihop blandskruv och luftskruv. Den lilla är blandskruv och den stora är luftskruv.
1. ställ in spjällskruv 1/4 varv in från kontakt
2. ställ in blandskruv 2,1/2 varv ut från botten
3. ställ in luftskruv till önskat tomgångsvarv (lite högt är bättre än lite för lågt)
4. blandskruv, in tills motorvarvet börjar sjunka och ut 1/8 varv
5. ställ in önskat varvtal igen på luftskruv

Givetvis skall detta göras med varmkörd motor, sen kan det hända att man behöver justera choken..

Tjyvluft gör att inget funkar bra, speciellt inte tomgång och dellast, då går den för snålt, på högre varv är den inte lika känslig. Läckande spjällaxlar är väldigt vanligt (Det finns renoveringsbussningar att köpa på ebay, kräver stadig borr och helst brotch).
Slut nålventil är också väldigt vanligt, om inte standard på gamla förgasare som inte renoverats, byt till en av bra kvalitet (misab, alfa1750 m.fl).

Bränsletrycket, med ny pump blir det ofta för högt, eller fel tjocklek på packning.. en extern bränsletrycksregulator är aldrig fel, även om det inte satt där från början.

Bränsle med högre halt alkohol gör att motorn går snålt med bestyckning för bensin utan alkohol, gå upp minst 1 storlek på huvudmunstycke, mer om man använder öppet luftfilter, ormbo etc.

4

Ett fel som jag har råkat ut för ett par gånger på 34:or är oringen till blandskruven som inte håller tätt. I renoveringssatsen finns den med, men om man monterar den utan att smörja in den riktigt kommer den att hamna fel och rivas sönder. När det händer kommer tjuvluft att sugas in och förgasaren går aldrig att justera. Håll för med ett finger och känn om det suger vid blandskruven.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

5

Kan man tanka 98 oktan (med lägre alkoholinnehåll) och på så sätt minska behovet av ombestyckning? Eller uppstår andra problem då?

6

Det är lika mycket sprit i 98 oktanen så det hjälper inte, det enda rätta är att bestycka om, ett litet tips är att Mikunis stora runda munstycken passar, finns i många mc butiker, jag köpte på lelles mc för 30:-st

Anders

7

som sagt, lika mkt sprit i all bensin.. alfa1750 på ebay har också munstycken.. kolla vad som sitter i och köp 1 och 2 strlk över det, det är ju en engångskostnad och under hundralappen.. Lätt värt för att motorm ska gå bättre.

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-07-18 10:21:48)

T_Axelsson skrev:

Kan man tanka 98 oktan (med lägre alkoholinnehåll) och på så sätt minska behovet av ombestyckning? Eller uppstår andra problem då?

Efter som denseteten på den svenska  soppan har ändras från 73 till 76 så räcker inte hålet till för den skall få tillräkligt med mat
E10 = 95 oktan  98 5-6 %
///M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9 Senaste redigerad av kee (2016-07-18 10:45:22)

Kul med lite respons i tråden! Är erfarenheten att det är just 34orna som är de svåraste att ställa in bland original enkelförgasarsolexar? Jag har bara mekat med en 30 utöver de 34or jag haft att göra med och den EP-motorn gick mycket bättre. Kan iofs bero på andra saker än just gasaren?

Fett på o-ringarna "tänkte" jag på, men hade aldrig på. Bra tips!

Vet att maskinerna är känsliga just på tändpunkten, att en motor kan bli "som förbytt" av en riktig tändinställning. Även om jag fått detta inställt med ställbart stroboskop för x-antal år sen, vet jag inte hur riktig den är idag och hur fördelaren följer fabrikantens värden. Jag kör numer bara brytarlöst, en av de vettigare uppgraderingarna för sin gamle motor, dock är det viktigt att koppla rätt på tändspolen, vet om några enheter som brunnit upp pga ouppmärksamhet på denna punkt.

Jag prövade att byta huvudmunstycke på förgasaren jag "rengjorde" men eftersom jag aldrig fick den att gå, utan "kastbytte" med en smutsig, så hann jag aldrig utvärdera det. Men det är ju ett "knep" som omtalats här på forumet tidigare, att gå upp i storlek på huvudmunstycket. Kanske att originalstorleken varierar, men det tycks sitta ett munstycke märkt 130 från början och frågan är då vad de andra alternativen blir? 132, 135 eller 140? Erfarenheter tankar idéer?

Vilken detalj hos förgasaren omnämns "nålventil"? Är det ventilen i flottörhuset som avses? Jag tror aldrig jag själv sett en fallerad nålventil hos de gasare jag plockat isär, men den omnämns ofta som felkälla. Kan det vara så att ventilen rent "ockulärt" verkar ok, medan själva funktionen fallerat? Jag prövade att trycka genom ventilen med tryckluft och den stod pall för de x antal bar jag hade i slangen vid det tillfället iaf. Det tog tvärstopp helt enkelt.

Jag har en liten låda med blandade munstycken, iofs till Weber, men iaf huvudmunstyckena verkar vara desamma. Något mer man kan pröva att byta?

Flera gånger har jag "tänkt" på soppapumpen och att det är smått fantastiskt att av alla skruvar jag dragit åt eller lossat under dessa år som folkvagnsmekniker, aldrig ens rört en soppapump. Har jag haft tur, eller är det en stabil konstruktion man oftast inte behöver röra? Antar att trycket hos dessa mekaniska pumpar regleras med shims/packningar under dess fot? Det andra antagandet jag gör är att trycket (och flödet) i denna pump har stor överkapacitet för originalmotorn och räcker även till måttligt trim?

Mäta bränsletryck har jag heller aldrig ägnat mig åt. För moderna bilar finns ju mer och mer avancerad mätutrustning att köpa, men till en folkvagn, vilket verktyg är lämpligt/räcker till för en kontrollmätning?

Såsom jag kan summera denna tråd hittills och med lite tidigare erfarenheter som grund, tolkar jag läget som att en korrekt inställd tändning (brytaravstånd inräknat) är en viktig grundförutsättning för bra gång, ett större huvudmunstycke gör susen och att man ska vara observant på vakuumläckage. ICQ/ab

Jag tänkte ge mig på en tvätt av en av de andra gasarna för att se om jag kan få åtminstone en av dem att gå bra med ett litet större munstycke. Jag får laborera lite helt enkelt. Man blir iaf vassare och vassare på att få på den främre (bortre) muttern efter allt monterande/demonterande, men man undrar varför man inte satte pinnskruvarna på andra ledden dock, så att respektive mutter satt på respektive sida om gasaren istället för såsom de ser ut nu.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

ja, det hänger ju som sagt på fler saker för att en motor ska gå bra.. En sak till är kompression.. är kolvringarna slitna och cylindrar blanka så blir motorn kraftlös..

ang nålventilen så syns det inte utvändigt.. själva nålen slits som en ring runtom mot dess säte. det kan göra att den läcker eller stänger på fel nivå. Det är förrestenog rätt uppfattat att nålventil sitter i flottörhuset där soppan kommer in.

weber munstycken passar inte i solex, solexmunstycken skruvas direkt i förgasaren medan weber har hållare. bränsletryck mäts med manometer kopplad till slangen.. mäts i bar eller psi. (0,18-0,20 resp 3-3,5).

varvtalet på tomgång är viktigt för transitionen mellan låg- och högvarv, precis som flottörnivå och förtändningen. när nån av dem inte stämmer får man s.k. flatspots.

vakuumläckage är en annan bov som ger dålig tomgång och lågfart.. eftersom den får för mkt luft som inte drar med sig bensin, går snålt..

pumpen är en bra konstruktion som brukar fungera bra (räcker till moderaterna trim, över 100hk iaf). alkohol torkar dock ut membran som blir hårda och spröda.. så den kan behöva bytas, liksom fjädern som returnerar membranet. 

jag upplever solex 34 som en känsligare förgasare än solex 30. 31 ska ha samma problem som 34 (inte testat själv).

11

Ja fel hos motorn kan ju såklart också vara en felkälla, men då borde den bete sig likadant oavsett vilken förgasare som monteras, eller just det symptomet som motorn orsakar, borde vara kvar.

Jag har iaf monterat ett något större huvudmunstycke i förgasaren jag envisas med att få igång, det tog jag ur en ask med munstycken som skulle passa till weber, men det kanske jag fått om bakfoten. Huvudmunstycket passar rent fysiskt, men det kanske är så att problemen jag har beror på att det är någon lite skillnad man inte kan "se" med blotta ögat? iofs gick gasaren knackigt redan innan byte av h-munstycke, så jag är inte helt säker.

Att försöka läcksöka vakuumläckor med startgas är en metod jag inte är så övertygad om ännu. Ofta ger misstänkta vakuumläckage ojämn gång och då tycker iaf jag det är svårt att ana om startgasen har någon effekt, dvs om den faktiskt "läcker in" och ändrar gången, eller om det var motorns egna nyckfulla gång. Dessutom känns det olustigt att spruta dietyleter direkt på varma motordelar.

Flera av de 34or jag har, har dessutom en eller två extra vakuumanslutningar i förgasarens "bakkant" (färdriktningen). Två av gasarna jag har är dessutom lagade i bakkant kring den platta cirkelformade delen mitt på gasaren, en visar tydligt läckage i lagningen, en annan av gasarna verkar "vattnas" kring denna del av gasaren trots att den ser olagad ut sen tidigare. Jag tror dessa "gjutningar" kan ha något med sk "stationära motorer" att göra, men märkligt att det verkar som att flera gasare har samma symptom?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Ett fel jag stött på men i gen nämnt här ännu är att gasaren drar tjuvluft vid den 10-örings stora inpressade brickan/pluggen på gasarens framsida (den man ser på när man öppnar huven.)

Min hade symptomen med tomgång några sekunder för att sakta dö ut och stanna. Man fick parera med gasen hela tiden när man stod i ex rödljus men vid vanlig körning gick den ok

Jag penslade permatex på utsidan av pluggen under felsökningen och bilen fick tomgång. Sen fick kladdet sitta kvar tills gasaren blev "borttrimmad"

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

har man en så passar just en 10-öring utmärkt, sitter en på min förgasare :-) jb weld funkar att täta med annars, tål bensin och alkohol.

14

Det är just den "försänkningen" jag talar om, på en av mina är den lagad med en tioöring, på en annan med något som ser ut att vara rester av en mutter under massa kemisk metall. Men det är en intressant reflektion att det kan läcka där, speciellt eftersom jag tycker mig ha sett att den delen fuktas, precis som godset kring spjällaxeln. Både på de "lagade" och de olagade.

Permatex, är det en slags packningssilikon du syftar på då? Själva namnet är ju ett firmanamn och inte ett produktspecifikt namn.

JB Weld, samma sak där? Är det ett epoxilim du syftar på?

Jag tror mer och mer på tjuvluft, men var kommer det in? De glappa axlarna är ju som de är, men inget som startgastestet rår på. Just det problem som du beskriver David har jag, vagnen går på tomgång ett tag för att helt abrupt dö.

En intressant aspekt på gasspjällsaxlarna och dess glapp är om det SKA vara något spel i axeln? Radiellt, axiellt? Alla mina gasare har ett kännbart axiellt spel, mer eller mindre, men inte alla har ett radiellt spel. De till synes mest kuranta gasarna har ett mindre axiellt spel och så gott som obefintligt radiellt spel.

Jag försöker med vidare tester, byter gasare fram och tillbaka, dopp i badet, prövar med olika detaljer från olika förgasare för att få en som verkar bra osv. Men än så länge är det lögn i helvete att få en enda av de att gå bra. Nästa revolutionerande metod blir att pröva att täta gasarna i bakkant och se om det blir bättre.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

det där var ett med fött problem redan när dom kom ut
Servicmedlande från 1972
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/temporary_4.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Efter en tid i solandet och badandets tecken är jag nu tillbaka i förgasarnas värld.

Intressant inlägg PPR, bra att veta hur det ligger till med pluggen.

Jag har vidare testat att limma "hålet" på de olika förgasarna. Jag tror inte själva lagningen kräver ngt speciellt, bara det blir tätt, frågan är dock om bensinen kan ha egenskapen att den löser det lim/tätningsmassa, man valt att använda? Och idag testade jag även ytterligare en nyligen rengjord och limmad 34a, men med snarlika problem. Och visst tyder allt på vakuumläck, orolig tomgång, ställer man den tokhögt, kan motorn nästan dö vid nästa rödljus.

Jag har även försökt utröna huruvida felet kan ligga hos gasaren eller i motorn utan resultat. För visst beter sig motorn olika med de olika gasarna, men grundproblemet kvarstår. Har kollat att insugsmuttrarna var ordentligt åtskruvade samt sprutat startgas lite överallt. Men jag tror som sagt inte på startgasmetoden och undrar om det inte kan vara vakuumläck vid insugsrörets skarvar. Var med om det en gång för många år sen nu och det tog lång tid innan jag till slut listade ut vad som gäckade mig.

Tänkte även som en ytterligare felsökning, göra ett komptest, men jag har svårt att se hur dålig komp på en cylinder skulle ge mig dessa symptom. En av gasarna, den jag åkte hit med, har jag ännu inte rengjort, eller labbat med. Den hade ok tomgång men drogs med flatspotproblem samt såsom jag upplevde det, dålig maxeffekt.

To be continued...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

kan absolut läcka vid skarvarna, det gjorde det på min 1600 innan jag bökade den åt sidan och gnodde lite innan drog åt.. de kan även spricka i muffskarven.

Det heter jb weld, sök och du skall finna.