Jag skulle vilja reda ut, en gång för alla hur den samlade erfarenheten lyder angående våra gamla solexar och dess slitage. Jag tänker då främst på 34an som ju har såna problem att få ett vettigt register, åtminstone har jag det.
Kanske är jag ensam om problematiken, kanske är jag en av de få som inte kan skruva ihop en förgasare, kanske är det något annat fel på mig, men jag får inte till det. I förra veckan körde jag en rejäl tvätt på en förgasare jag trodde hade bra potential till att gå bra. Men trots ordentlig rengöring i ultraljudsbad och därpå "diskande med tandborste" och renblåsning med tryckluft och ny packningssats så går gasaren sämre än innan. Eller rättare sagt, det kändes inte värt besväret att försöka få iordning på den, det var då lättare att ta en smutsig ur högen och hänga dit den.
Vad gör jag för fel och hur gör jag för att inte återupprepa misstaget? Man vill ju använda de bästa objekten vid en rengöring. Do:s and don't:s vid förgasartvätt helt enkelt. De elektriska komponenterna kanske tar stryk av vätskorna?
Gasaren i fråga hade i sig ett mycket besynnerligt problem innan tvätt. En gasare som "ser" fräsch ut rent ockulärt, går fint på tomgång och drar jämt över hela registret kunde helt sonika få för sig att dö efter en stunds tomgångskörning. Vad kan ett sådant problem bero på?
Ofta tycker jag att dessa förgasare har en extra vakuumanslutning på dess "framsida" (bakåt i färdriktningen). Vad beror det på, vilka vagnar används det på? Hur pluggar man bäst en vakuumanslutning? Jag brukar själv köra med en bit slang ditklämd med en skruv som plugg i andra änden.
Dessa gasare anklagas ju ofta för glappande spjällaxlar och såsom jag fått det förklarat, orsaken till deras förhatliga "flat-spot", men jag får inte ihop det, orsak och symptom.
Det jag är ute efter är att det borde finnas en samlad erfarenhet av dessa gasare genom åren och även om jag börjar lära mig lite om hur de funkar så borde den samlade kunskapen vara värd mycket för även framtida forumbesökare.
Så denna tråd är öppen för allmänt förgasarsvammel, jag är helt enkelt ute efter att lära mig mer om hur man får till det och folks erfarenheter om vari problem med dålig gång egentligen visar sig ligga.