1 Senaste redigerad av Erik-642 (2016-07-19 16:01:44)

Hej

Jag provkörde bilen på vägen idag och det var ett väldigt missljud / Maskinljud från lådan, det lät högre och bara mer ju fortare man körde!

Svårt att beskivra hur det låter med det är som att kugghjulen sitter löst och rasslar hela tiden

Växlarna fungerar fint för övrigt.

När man stod på tomgång med Neutralen lät det också konstigt sedan när man koppla ur blev det tyst.

Nån som är kunnig och vet vad felet är ?

2

På min 60:a hade jag ett liknande ljud som jag lyckades få bort. Det var lagren till diffen, de som sitter där drivaxlarna går in i växellådan som var helt slut. Ur med lådan, dela den, pressa ur lagren ett i varje halva och pressa i nya. Lagren hittar du hos närmaste lagerförsäljare.
Nr 8 på bilden.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/Diff_zpswbxtks6e.jpg

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Hej , Tack för ditt svar ! :-) Perfekt bild också !!  Ojdå jaha ja då är det bara att sätta igång då , Ja är inte så vass på sånt här men ska göra ett försök

4

Räkna med att byta ingående lager då lådan viner vid stillastående .

5

Ovalarna har ofta missljud, typiskt att ljudet kommer efter 5-7.000 mil. Några gånger måste diffen shimsas inn.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

6

Efter att ha renoverat ett otal delsynkade lådor så kan jag säga att det är inte själva diffen som låter utan det är en kombination av drev med skägg från växlingar utan att dubbelltrampa och folk som kört med trasiga damasker och fått in grus i gavellagren. Väldigt sällan är dom inre lagren dåliga då 30hk inte kan orsaka säskilt mycket skada. Sen är det så att slavdreven till ettan och backen blir väldigt utsatta och där finns det två varianter som inte får förväxlas. Om en växellåda i en caddy från 2005 kan låta som ett tröskverk är det inte så konstigt om en låda från 1954 börjar bli sliten och låta lite illa. Man får ha i åtanke att ettan och backen på delsynkade lådor är rakskurna så dom låter mer än tvåan trean och fyran. Gå upp på youtube och lyssna på en STCC låda så hör ni skillnaden

7

Tack igen för era tips Ovalen , Kjell och Hans ICQ/ab   Men då är det ingen fara att köra med den även om det lever om ordentligt ?

Precis som du sa Hans så var Damaskerna vid drivaxlarna trasiga!

Under baksätet där man fäster in spaken med lådan, ska det vara någon Ljuddämpning där ?

8

Min typ1-54 är det et skorrande ljud på ettans växel, men är kanske 1 sekund mellan ljuden. Vad kan de vara för ljud ? Eller är det växelföraren som ligger emot synkring, hur får man bort det ljudet ? Kan man justera vid växelstångens hardyskiva?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

9

I nio fall av tio är det skägg på växeldrevet från växlingar när bilen rullat. Man tar isär och filar till ettans och backens slavdrev.

10

Ursäkta att jag bröt in i tråden, tack för svaret Hans. Man kan säga att det inte att det kan ske något allvarligt ras med missljudet ?

Är -54 lådorna besvärliga att renovera/ta isär ?

Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390

11

Ett återkommande missljud kan vara att en kugg är borta på kronhjul eller pinjong. Det är inte vanligt men jag har sett det ett par gånger. Det knepiga med dessa lådor är att det inte finns särskilt gott om reservdelar utan man får försöka hitta bättre beggade delar ur andra lådor. Att ta isär är inte svårt om man gjort det tidigare men så är det väl alltid, det man kan är lätt och all vår början blir svår. Det är viktigt att veta hur dessa lådor är uppbyggda och hur man åtgärdar fel dvs får tillbaka grundinställningen. Packningar i rätt tjocklek är ett måste.
.

12 Senaste redigerad av Erik-642 (2016-04-26 19:56:01)

Uppdatering igen!

Igår var ja och besikta bilen och när ja kom upp i fart så skrek det till i lådan sedan försvann missljuden!

Det skrek / Kvittrade  av och till när man körde 80 - 90 km/h men allt eftersom så blev det mindre skrik, Kan det vara att det är dåligt med Olja ?

13

Erik-642 skrev:

Kan det vara att det är dåligt med Olja ?

Du skriver i post #7 att damaskerna är trasiga. Kör du runt med trasiga damasker fortfarande, eller har du bytt damasker utan att fylla på olja efteråt?

14

HenrikL skrev:
Erik-642 skrev:

Kan det vara att det är dåligt med Olja ?

Du skriver i post #7 att damaskerna är trasiga. Kör du runt med trasiga damasker fortfarande, eller har du bytt damasker utan att fylla på olja efteråt?

Nä dom var trasiga! nu är dom nya och fina ICQ/ab

15

Nu finns det en film från körning men bilen där man hör missljuden: https://www.youtube.com/watch?v=JyWvf3Mzn0Q

16

Låter inte så trevligt....

17

Den lådan skulle jag inte köra en meter till med
Har du vekligen olja i den  Om du har 2,5-3 liter i den så är den sopslut
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Det finns olja I den, dock så har ja haft fel olja I den enligt Argols kundtjänst. Igår byte ja och då blev det bättre  med missljuden

19

Det är lager oljud och pinjong skav oljud  ICQ/ac

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

PPRMicke skrev:

Det är lager oljud och pinjong skav oljud  ICQ/ac

Okej inte bra ICQ/ac  Ja har en annan av samma typ så ja får byta till den så får ja öppna den i lugn och ro i vinter och göra en renovering