1

Tjenare, jag har en -90 joker buss där motorn har rasat. Motorn som sitter i är en 1.6D KY och har hört mig för och fått reda på att en 1.9TDI AHU ska vara ett relativt lätt byte till bussen?!
har jag hört rätt eller är det bara skitsnack? :)

Jag är en idiot när det kommer till motorer så jag hade gärna behövt lite tips och råd när det kommer till detta. Har personer som kan hjälpa mig med själva bytet men jag behöver hjälp med att hitta rätt motor.

Någon som kan slänga in ett schyst svar som kan peka mig i rätt riktning iallafall?!

Tack så mycket för alla svar.

2

Allt är upp till betraktaren, men att säga "skitsnack" och "motoridiot" i samma inlägg är kontradikt enligt mig. Det är så att säga inget du ska ge dig på själv i sånt fall.

Eftersom du sitter på en icketurbomotor och TDI:erna har turbo så sitter du med mer jobb eftersom de delar du behöver flytta över inte har oljesystem för just turbon. Inget som inte är omöjligt men det ger mer jobb.

3

Okej, tack för det. Har du något annat tips på motor som skulle kunna funka och kanske då inte är lika mycket jobb?

4

Ky=1,7
Vad är det för haveri på din motor.
Varför inte laga den du har?

5

Byta till likadan motor är enklast men då kan du lika bra renovera befintlig alternativ hitta komplett motorpaket från en T3.

Vad är det för fel på befintlig motor? eller vilka symptom uppvisar motorn.

6

Motorn har skurit, har inte plockat ner allt men alla symptom tyder på det. Fick samma svar från en polare som kollade på motorn idag, så nu är jag på jakt efter en 1.7D KY motor som Jns skrev innan. Men det är fan inte det lättaste att hitta, någon som har några tips vart man ska leta så tas dem emot gladeligen. Får se om jag kan hitta en motor men om det inte går så får jag undersöka mer vad det skulle kosta att renovera den som sitter i nu.

7

1,7 såldes aldrig i Sverige.
1,6 eller 1,9 utan turbo blir lättare.
Sök på blocket efter en hel bil ist.
Typ passat, golf. 80--tidigt 90tal
Så kan du prova motorn innan byte.

8

Okej, är det en svår operation med tanke på att det inte är en likadan?

9

Jag ska som sagt inte utföra bytet själv utan det har jag mer kompetenta personer som ska göra

10 Senaste redigerad av Jns (2016-07-19 21:02:42)

Enklare än att ta en med turbo.
Ett annat block och topp typ 1,6d eller 1,9 golf.
Sen dit med kringutrustningen från din motor.

11

Beror på var du bor men i våra nordiska grannländer är dieslar vanligare sök efter delar där.

Eller ebay.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 … p;_sacat=0

12

Se min annonse på 1.6td med vxl.låda.