1

Tycker man ganska ofta läser om folk som har problem med höga avgasvärden bland annat. Ser man till nypris så antar jag att Biltema har en av dom billigaste tändspolarna som dom även benämner med det fina ordet högeffekt. Kan ha fel i detta men i mitt huvud låter det rätt, ju mera effekt ju bättre förbränning. Har även för mig någonstans i huvudet att biltemas ligger på cirka 30,000 volt medans till exempel Pertronix Flamethrower II ligger på 40,000 och Flamethrower III ligger på 45,000.

Så hur mycket inverkan kan då en svagare tändspole vara orsaken till för hög bränsleförbrukning?

Är det bara dumsnålt att köpa en svagare tändspole?

Hur mycket inverkan har även tändkablar, fördelarlock och tändstift att göra med en högre bränsleförbrukning?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Biltemas tändspolar är en katastrof. Om du skakar på den hör du hur oljan skvalpar runt inuti. Den är inte helt full med olja som skall kyla spolen. Har bytt ut massor av biltemas tändspolar på bilar och trikes. Dom säljer även en med förkopplingsskydd ,en porslinsgrunka som rider piggyback på spolen och vad jag har sett fixar till loppor mellan brytarspetsarna. Mitt råd är att hålla sig borta från biltemas produkter till våra bilar. Det jag handlar från biltema är olja 20/50 och handtvättmedlet som är suveränt och billigare än alla andra. Bränsleförbrukning hänger nog mer på förgasare och dess bestyckning samt motorns kondition.

3

Tänk på att hänger på en kraftig MSD spole tex så kommer inte brytarspetsarna hålla speciellt länge, med brytarlöst funkar det dock bra.

Anders