1

Tjena,

Funderar på att kolla lite hur min framvagn egentligen är shimsad, speciellt då runt ledbultarna. Jag hittar bilden som jag lägger in nedan. Där mäts offset i millimeter, jag vet hur man mäter det. Vet att man ska använda rätt antal shims men det jag inte hittar info om är hur tjocka shimsen är, någon som vet? Tänkte tillverka egna då jag har tillgång till både svarv och material.

https://s31.postimg.org/6h52rr1zf/2624399223_2444383913_o.jpg

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Default/lol  Nja dom är kanske 2-3 tiondelar och kostar inte mycket, om justeringen är i botten kan man sätta en bricka längst ut om det är det du menar så brukar 2mm funka Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Johan W skrev:

Default/lol  Nja dom är kanske 2-3 tiondelar och kostar inte mycket, om justeringen är i botten kan man sätta en bricka längst ut om det är det du menar så brukar 2mm funka Default/hmm

Jo precis det jag va ute efter, antar att det viktiga är i såna fall att alla shimsen är av samma tjocklek. Du har ingen koll på inner och ytterdiameter? Borde inte behöva fråga det egentligen då jag svarvade till en distans på 1,1mm i helgen för att passa där men kan för allt i världen inte komma ihåg diametrarna, satte den iofs mellan delarna och inte utanför men det är mest bara till för att köra bilen typ 50 meter från garaget till besiktningen så hur hjulvinklarna står känns mindre viktigt. Sen ska det dit ordentliga shims och det är därför jag frågar  ICQ/ab

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

4

Enligt den här sidan http://www.historicvws.co.uk/technical/ … g_pins.htm så ska om jag fattat det som står längst ner shimsen vara 0,5 mm tjocka, kan det stämma?

5

Drar en idé till. Om man mäter upp offsetvärdet så vet man ju hur mycket shims det ska vara, om man säger att det ska vara 7 shims a 0,5mm så blir ju det 3,5mm kan man då inte köra med en "distans" på 3,5mm istället?

6

Jo men det känns mycket, iof har man inte alla på samma sida så det kanske är 5mm tillsammans Default/hmm

Jo men varför, tråkigt om man måste justera i framtiden ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Efter att idag ha rivit ner alla shims så kan jag konstatera att shimsen är 0,5mm tjocka, har en invändig diameter på cirka 19,25mm och en utvändig på 33,8mm ungefär. Axeln är 19 mm och spindelns krans som shimsen ligger i är 34mm.

Varför jag valde att göra längre distanser var för att det helt enkelt blev enklare att göra en distans per ställe. I slutändan så var det bara på den övre ledbulten på vänstersidan som jag fick lägga till en av dom gamla shimsbrickorna utanför spindeln då den glappade lite. Det är dock en provisorisk lösning då shimsen Är härdade och det är inte mina distanser, är dock fullt dugligt att använda i år och antagligen så länge som inget glapp uppstår.