1 Senaste redigerad av utbys (2016-07-07 20:46:53)

Hej försöker utvärdera lite vad jag har stående om det är något jag har användning för eller inte

Har en 1600motor stående som jag köpte begagnad som har bussbalksfäste och lite godis monterat, den har motorkod U0433687 vad jag kan få fram så är det en typ 3 motor 1970 dual relief case, vad nu det innebär. Frågan är kan man använda den i en typ2 bay 1971 rakt av? Eller är det något som inte kommer passa eller som gör det till en olämplig motor?

har även en växellåda som börjar på AM och vad jag googlat mig till så duger den upp till 1500motorer och kanske inte funkar i buss?

2

Det så kallade 34Hk motorn är grund till din motor
Du kan läsa igenom  denna bok som är på svenska  så kan det vara lättare att förstå typ olje systemet  http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Dubbel reduserat oljesystem (dual relief) 
En sak är bra att veta är att Typ3 motorer är kända att vara dåliga i lager lägena
Motorer från 62 och uppåt är samma inpassning  till lådan
Det står även om växel lådor i boken som jag länkar till
Jag skulle tippa på den maskinen är i behov av renovering efter som den är mer är 40 år gammal ( man sa på den gammla goda tiden att en sådan var behov av renovering mellan 7-10000 mil )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av utbys (2016-07-08 15:34:12)

PPRMicke skrev:

Det så kallade 34Hk motorn är grund till din motor
Du kan läsa igenom  denna bok som är på svenska  så kan det vara lättare att förstå typ olje systemet  http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Dubbel reduserat oljesystem (dual relief) 
En sak är bra att veta är att Typ3 motorer är kända att vara dåliga i lager lägena
Motorer från 62 och uppåt är samma inpassning  till lådan
Det står även om växel lådor i boken som jag länkar till
Jag skulle tippa på den maskinen är i behov av renovering efter som den är mer är 40 år gammal ( man sa på den gammla goda tiden att en sådan var behov av renovering mellan 7-10000 mil )
/// M

typ3motorn misstänker jag är genomgången vid något tillfälle, det sitter andra stötstänger av telskoptyp men det är ju inga garantier om man inte gjort det själv och vet.

Så om man ska renovera en motor så är det bättre ur kvalitet/hållbarhetssynpunkt så är det bättre jag lägger pengarna på min AS motor som sitter monterad i bussen idag då jag hade tanken att renovera motorn som står och sedan göra ett "kastbyte" när det är dags.

4

Det som skiljer blocken på U och AS åt är placeringen av oljetryckskontakten och oljestickan. Båda kräver förmodligen arborrning av lagerlägena så ur den synvinkeln har det ingen betydelse vilken du utgår från.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G