26 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-05-04 14:27:58)

Johan S. skrev:

Lyfter tråden här! Eftersom Granngårdens Agrol Hybran Plus endast verkar finnas i 20 liters dunk så känns det inte särskilt intressant. Tänkte därför höra om någon har erfarenhet av Biltemas produkt:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … -90-36997/

På specifikationen står det ju: API GL-4/5. Lite förvirrande. Har läst i flera trådar att man ska akta sig för GL5..?

Så lenge olja tilfredsstiller MT-1 -spesifikasjonen, skal den kunne brukes både som GL4 og GL5 spec. Tidlige GL5-oljer uten MT-1 spec, skal ikke brukes i GL4 spesifiserte kasser (tærer på messing). Det er svaret jeg har lest fra en kjent oljeprodusent.

Husker ikke dimmen på oljepluggen i farta, husker bare jeg brukte skrue + 2 muttere kontra for å lage riktig 6-kant ICQ/ab
17 eller 19mm hode?

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

27

johan_l skrev:

Övriga tips

Jag har tänkt köpa en sådan här pump, eftersom jag tröttnat på att ha olja rinnandes längs med armarna...
http://forumbilder.se/images/3c201185128PM69d9.jpg
Finns på biltema för 40 pix...

Får tacka för tipset om pumpen. Har aldrig använt 40 kronor på ett bättre sätt!  ICQ/ab Känns som att det hade varit ett omöjligt jobb utan den!

SÄLJER VW-DOFTGRANAR PÅ TRADERA! https://www.tradera.com/profile/items/4 … ill-sankan
Går bra att kontakta mig via PM om man är intresserad!

28

Jag brukar använda den gamla typen av "sportdryckskork" som jag sätter på en längre slang på och trär in i växellådan. Fast det var nog längesedan sportdrycksflaskorna kom med en sådan kork.  ICQ/ag

29

Jeg bruker denne oljekanna for å fylle girolje, funker også kanon:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt … nne-20720/

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

30

Om bilen växlar fint (synkarna lirar bra) på en kombo GL-4/5 olja, så borde den vara bättre för glidande kuggar, dvs mycket av det som listades nöttes med med en GL-4.

Det jag läst visar på att många får trögväxlade lådor med den "glattare" GL-5 oljan.

Min egen spekulation utan att ha läst tråden; På en racebil kanske man skiter i att man får jobba lite mer för att få i växlarna, och kanske är det stora krafter på kuggarna som prioriteras mot att lådan tål att växlas i 20.000 mil stadstrafik?

Det är ju tacksamt att veta vilka oljetyper som folk därute provat och som lett till mer svårväxlade lådor och vilka som funkar.

Tyvärr får vi väl vänta ganska länge på att någon inkommer med en slitagerapport baserat på oljetyp? Man kanske till och med kan anta att om lådan växlar fint, känns bra - ja då funkar den för hobbybruk och några hundra mil om året...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

31 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-17 13:08:59)

Johan S. skrev:

Lyfter tråden här! Eftersom Granngårdens Agrol Hybran Plus endast verkar finnas i 20 liters dunk så känns det inte särskilt intressant. Tänkte därför höra om någon har erfarenhet av Biltemas produkt:

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … -90-36997/

På specifikationen står det ju: API GL-4/5. Lite förvirrande. Har läst i flera trådar att man ska akta sig för GL5..?

Kan även passa på att fråga om nåt vet vad det är för storlek på insexbiten man använder till oljepluggen?

Tar fram defilibratorn och återupplivar denna tråden eftersom Johan inte fick något svar.

17mm insex till oljepluggarna, den finns med 1/2" fattning för knappt 40kr på Biltema..
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … sex-71156/
Jag blev också rekommenderad denna olja, http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … -90-36997/ den skall tydligen vara bra till gamla växellådor i allmänhet och sådana som är ihopbyggda med bakaxel och differntial i synnerhet. 2,6 liter går det åt till de äldre lådorna med svingaxel i rör, två liter till de modernare IRS-lådorna, men fyll tills det börjar att rinna över kanten i påfyllningsröret, viktigt att bilen står någorlunda jämnt, så den inte lutar åt något håll.

Jag har bara kört sedan i våras på denna transmissionsolja, så jag kan inte ge något objektivt utlåtande, men den funkar bra, är lättväxlad, inga oljud. Innan oljebytet var den litet trög att växla, men det hade nog blivit bättre med vilken olja som helst, då den gamla var rätt illaluktande och tunn.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

32

Hej

Vad tror ni om Castrol Classic EP90?

Jocke

33

joafog skrev:

Hej

Vad tror ni om Castrol Classic EP90?

Jocke

Den ska nog fungera, enligt specen är den gl4 hypoid och det är ju vad som står i boken att det ska vara i de äldre vw.
Här är en länk till den.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? … urer_id=13

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

34

Godkänd ?
Statoil Gearway s5 75w-90
https://external.statoilfuelretail.com/ … 75W-90.pdf

Öka eller bryt!!

35

Error 404

HTTP Web Server: Lotus Notes Exception - File does not exist

Försök igen - med en bättre länk...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

36

Funkar för mig

Post's attachments

image.jpg, 197.39 kb, 1024 x 768
image.jpg 197.39 kb, 383 downloads since 2014-12-19 

Öka eller bryt!!

37

Api gl-5 ,api gl -4 ,api mt-1

Post's attachments

image.jpg, 132.59 kb, 1024 x 768
image.jpg 132.59 kb, 374 downloads since 2014-12-19 

Öka eller bryt!!

38

Vilken olja ska man ha nu då? Hade ju varit smidigt att ta från granngården men 20L känns ju lite överdrivet. Biltema? Hittade någon olja på verktygsboden för 53kr litern med.
http://m.verktygsboden.se/transmissions … 90-gl4-1-l

39

mtf skrev:

Vilken olja ska man ha nu då? Hade ju varit smidigt att ta från granngården men 20L känns ju lite överdrivet. Biltema? Hittade någon olja på verktygsboden för 53kr litern med.
http://m.verktygsboden.se/transmissions … 90-gl4-1-l

Jag köper annars gärna en halv Granngårdens 20L dunk. Min 20L dunk håller på att bli tom.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

40

Funderar på att köpa en dunk om någon annan vill dela. Men hur löser man det? Får ju skickas så frakt kommer ju tillkomma?  Default/hmm

41 Senaste redigerad av mtf (2016-03-24 14:43:23)

Har varit och köpt en 20L dunk nu, ska nog ha 5 liter själv i alla fall. Ni får höra av er om ni behöver några liter.

42

Jag är också nyfiken på vilken biltema pump ni menar..

stout skrev:
Johan S. skrev:
johan_l skrev:

Övriga tips

Jag har tänkt köpa en sådan här pump, eftersom jag tröttnat på att ha olja rinnandes längs med armarna...
http://forumbilder.se/images/3c201185128PM69d9.jpg
Finns på biltema för 40 pix...

Får tacka för tipset om pumpen. Har aldrig använt 40 kronor på ett bättre sätt!  ICQ/ab Känns som att det hade varit ett omöjligt jobb utan den!

Vilken Biltema pump är det ni hänvisar till? Bilden som refereras är så klart borta.

43

Tänkte byta växellådsoljan och funderar på att köra på denna olja:
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … cgod6YUJnA

Vad tycker ni? Står att det är gl4 iafl Default/tongue
//Jonas

44

SK skrev:

Tänkte byta växellådsoljan och funderar på att köra på denna olja:
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … cgod6YUJnA

Vad tycker ni? Står att det är gl4 iafl Default/tongue
//Jonas

Den borde fungera utmärkt.

45

Grymt, då kör vi på den oljan:) tack!

46

Vad säger panelen om denna då?

https://www.oljemagasinet.se/index.php? … ineral|Typ

:-)