1 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2016-07-02 10:01:19)

Hej.

Inspirerad av att jag fick fart på Irene,  min T3 -89, tog jag mig för att prova om Arvid, T3 -85,
skulle vilja vakna ur sin Törnrosa-sömn. Jodå, med ett frisk batteri, rejält med startspray i luftburken
och tre försök på nyckeln var allt som krävdes.  Default/lol

Men... trots att temperaturmätarens nå pekar rakt upp, dvs på normal motortemp, blinkar den
lilla röda lampan ilsket. Likaså är nivån på kylvattnet i expansionskärlet korrekt.

Jag lät honom stå på tomgång ett tag, men det blev varken bättre eller sämre, Temp.nålen pekade
fortfarande rakt upp, och lampan blinkade ilsket. Så... då åker vi väl en sväng då...
Ett par kilometer på vår lilla grusväg... Allt verkar lira; bromsar, växellägen etc, Bara den där lilla
röda lampan som stör bilden..  ICQ/ac

VAD kan detta bero på??? Min egen gissning är luft i systemet, men det finns kanske fler och
mer kvalificerade idéer?  ICQ/ad

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

nivågivare i burken?

3

Skruva ur givaren som sitter i tryckkärlet ock gör rent topparna på stiften. lätt att det blir beläggning på dom och då blinkar det för dom inte får kontakt genom kylvattnet. hjälpte på min cooach. provade först genom att ta bort kontakten och bygla den med en liten eltråd. då slocknade den. provkörde ett varv med sladden i, fortfarande släckt. provade givetvis innan jag stoppade tillbaka den och den blinkade så fint, sen skruvade jag i den och nu är den blinkande lampjävulen ett minne blott.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

4

YeeHaa !!!!

Fantastiskt! Knappt hinner bläcket torka på skärmen förrän hjälpen väller in! TACK!!

Så fort det slutar ösa ner fån himlen ska jag går ut och prova era idéer.
I'll keep you posted ICQ/ag

Tack igen!  ICQ/ab

5

Hej igen.

Nej, riktigt så enkelt var det inte. Att bygla kontakten i expansionskärlet gjorde ingen skillnad.
Felsökningen fortsätter...

ICQ/af

6

Hans-Örjan skrev:

Hej igen.

Nej, riktigt så enkelt var det inte. Att bygla kontakten i expansionskärlet gjorde ingen skillnad.
Felsökningen fortsätter...

ICQ/af

stängde du av bilen emellan ?

7

Bygla kontakten i expansionskärlet va väl inte riktigt va jag menade, jag skickar en illustrationsbild så du ser exakt hur jag testade.

Post's attachments

IMG_8005.JPG, 29.62 kb, 320 x 240
IMG_8005.JPG 29.62 kb, 181 downloads since 2016-07-02 

8

Hej TreKronor.

Jo, det var så jag 'byglade' kontakten, När jag läste din fråga så SPRANG(!) jag ut och provade
att bygla INNAN jag startade.... Nada differente :-(

Ba'fatt' kollade jag hur min -89'a gör. Där börjar lampan blinka direkt jag slår på tändningen, men
slutar blinka efter ett par sekunder. Kastar det något ljus över problemet?  ICQ/ad

9

Både ja o nej. Att lampan blinkar innan start är positivt då vet du att lampan funkar. att den sedan slocknar är ju också ok då har din bil talat om att den gått igenom "systemet" och att det är ok att starta.  DÅ är det dags att starta (vrida på nyckeln) vad jag förstår så börjar din buss att blinka direkt efter den har startat eller är det så att den aldrig slutar blinka från det att du vridit på nyckeln ? Börjar misstänka att du har ett kabelbrott nånstans isf.

10

På min -85'a börjar lampan blinka direkt vid påslag av tändning,
och slutar inte...

11

Kolla denna länk för felsökningschema: http://archive.club8090.co.uk/viewtopic … 79be8f913b

MATS

12

Tack Mats för länktipset
Tyvärr fungerade den inte på min iPhone...

13

Jag var ute för att 1 stift böjt sig i kontakten till instrumentet.
Böjde upp det och efter det slutade lampan blinka.
Kolla det, går snabbt att komma dit:)

14

Konstiga saker händer...
Igår när jag skulle flytta bussen uppträdde lampan helt normalt...

ICQ/ad