1

Hej! Efter lite tips har jag fått reda på att det problem jag har med vibrationer vid vissa hastigheter kan ha att göra med att mina halvmånar som sitter längst in på drivaxeln kan ha hamnat knasigt då jag bytte hjullager för ett tag sedan.

Min frågor är som följer ICQ/ab
Är det super bökigt att byta dessa? Vet inte ens hur jag lossar drivaxeln om jag ska vara ärlig...
Jag har monterat kapslade lager och antar att dom inte går att "rädda" om jag lär bort med drivaxeln och drivaxelröret?
Kan jag höra/känna vilken sida som dom kan ha hamnat tokigt på innan jag börjar riva?
Och behöver jag några special verktyg till detta? Typ avdragare eller liknande?
Och dom enda nya "halvmånar" jag hittat står att de passar 1300-1600 och jag har en 1200:a årsmodell 64, passar dom inte då?

Jag har en verkstandshandbok som jag försökt kolla lite i men tycker ändå inte att det är helt självklart hur jag ska göra...

Mycket frågor blev det och fler kommer säkerligen...Alla tips uppskattas då jag gärna vill ut o åka med bilen så fort som möjligt ICQ/ab

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Om jag har förstått det rätt så ska helst "månarna" och axlarna vara matchade mot varandra, går inte bara o byta.

3

och om jag minns rätt så finns 3 olika "matchningar", sen om halvmånar alltid ska vara i sitt eget drev eller med sin egen drivaxel dessutom vet jag inte... Men det säkraste är väl att byta "allt"? Fast då kommer nästa fråga var man ska stoppa för är inte diffen matchad eller intrimmad mot lådan? Eller ska man bara byta kuggarna i diffen, då halvmånarna ju sitter i kuggarna... Sen verkar många bara byta och det funkar, men då kanske man haft lite tur. Har man otur kanske det blir vibrationer eller nåt... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Ok, tackar för tipsen! Så med andra ord får jag hoppas att halvmånarna är hela och bara har glidit ur sin position ICQ/ad
Kan dom ha gjort det? På grund av det axiella glappet som finns i drivaxeln? Jag använde "glappet" för att kunna få ur dom gamla lagren... Och ska inte drivaxeln vara i det "yttersta" läget när allt sitter på plats?  Då borde ju halvmånarna kunna hamna fel typ när som helst? Eller har jag fattat fel?

5 Senaste redigerad av Carlberg (2013-04-08 17:51:54)

Du har nog problemet nån annanstans, halvmånarna sitter där dom sitter så länge låsringen är kvar i diffen.

6

Ok... Vad kan problemet vara isåfall? Har ordentliga vibrationer när jag släpper gasen från tex 80km/h ner till ca 50km/h.. Vibrerar/låter lika mycket med kopplingen nertryckt och det vibrerar i växelspaken, men lägger jag ur växeln slutar både vibrationerna och ljuden? Blir så oavsett om det är 4:an, 3:an eller 2:an i... Och det var värre andra gången jag provkörde bilen än första gången.

Jag har precis bytt hjullager bak men det gjorde jag ju med drivaxlarna kvar på plats.... Kan jag ha pajat något i diffen när man bankade lite på drivaxeln för att få ur lagren?

7

Jag var ut o kikade på bilen nyss och gick runt o surade lite i garaget... Och då såg jag att drivaxelröret har skavt på värmekammaren på både förar och passagerar sidan. Jag passade ju på att sänka bilen lite till när jag bytte hjullager ICQ/ab
Kan vibrationerna och ljuden komma ifrån att rören tar i värmekammaren? Och har någon annan det problemet som åker med 2 hack sänkning bak? Jag har dock lite förlängda svärd på bilen så rören kommer ju aningen längre bak...

8

Jag tänker så här (Kan ju ha fel....).
Halvmånarnas placering samt drivaxelrör kontra värmekammare borde ju bete sig lika oavsett om växeln ligger i eller inte och som det verkar så beter sig det olika om växel ligger i eller inte..... Skulle nog fundera på om inte felet ligger i växellänkaget och eller drevstockarna. Hur ser lådans infästningar ut?

//Björn

9 Senaste redigerad av Risto (2013-04-08 21:08:25)

Jo, har också funderat på varför det är skillnad med växeln ur... För spaken vibrerar med växeln i men inte när det är friläge. Och det låter nog mer om bakaxeln än vibrerar när man släpper gasen , kom på mig själv nu att jag nog varit lite otydlig...Det bli liksom ett ganska intensivt dunkande eller hur man ska förklara det... Så det jag tänkte var att motorn vibrerar mot drivaxelröret ( via värmekammaren ) och då vibrerar lådan vilket medför att spaken vibrerar. Och då tänkte jag att när det är friläge kanske inte vibrationerna fortplantar sig lika lätt in i kupén?

Måste också tillägga att jag är lite novis på skruvande och i synnerhet på växellådor så jag behöver tyvärr ganska ordentliga förklaringar om jag ska kunna kolla upp något ICQ/ab
Tex om jag ska kolla infästningen på växellådan, vad är det exakt jag ska kolla efter och var?

Ursäkta en okunnig ICQ/ab

Ska tillägga också att detta fenomen fanns inte innan jag bytte bakhjulslager, svärd, torsionsbussningar och stötdämpare samt sänkte bilen lite till... Så någonstans där borde nog problemet ligga... Kanske....

Med vänlig hälsning, Kristofer

10

kollat växellådsgummina ?

11

Nej det har jag inte gjort, sitter dom under lådan? Och ser man om dom är dåliga eller ska man bryta lite med något?

12

sitter en i framkant lådan och 2 i bakkant
bryt försiktigt med en kofot tex

13

Ok, ska kolla upp det! Tackar för tipsen sålänge! ICQ/ab

14

Om du höjer bilen igen så försvinner förmodligen dina problem... ICQ/ad

15

Jag håller med ICQ/ag

Jag har tagit bort kammrarna då drivaxelröret gick rakt igenom anslutningen, upphängningarna är av, den främmre sitter det två m8 igenom sen motorn fasnade i något fartgupp jag har en hel del vibrationer vid vissa varvtal som jag unviker och när jag backar lyfter sig bakvangen 3-4cm och det gnyr rejält, damaskerna är spruckna och jag har hittils bytt ljudämpare varge år och kör jag fortare än 90 i en timme fräser det i lådan innan den blir stum i halvmånarna med 10cm hjulhopp som följd så att ha komfort och slippa oljud -höj

Jag trivs med min folka och ska ner 3cm till nu, alltså till 3hack men jag har ingen brådis så jag kan ligga i 80 och så ska jag köpa en till låda som resev då denna inte kommer att hålla så länge till ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Hahahaha, ok.. Jag förstår vad ni menar ICQ/ab Att tro att man kan åka riktigt sänkt utan att det blir oljud o vibrationer är alltså en önskedröm ICQ/ad

Ska prova att höja bilen till det läge jag hade innan o se om det blir bättre. Jag börjar i den änden så meddelar jag när/om problemet blir löst så nästa stackare kan ha nytta av ens problem! Tackar så hemskt mycket för hjälpen hittills!
Det är tur att man har det här forumet! ICQ/ab

Mvh Kristofer

17

Nu har jag varit ut o skruvat lite! Bilen är höjd någon centimeter och problemet blev löst till 90%.... Vibrationerna kom någon enstaka gång men inte alls lika våldsamma ICQ/ab Skulle behövt höja den lite till då jag antar att det kommer låta o vibrera som satan när det sitter någon i baksätet.. Måste bara hitta höjden där det precis funkar så bilen får vara så låg och fin som den bara kan ICQ/ab

Och som sagt, tack till alla som tagit sig tid att svara och komma med tips!

18

Om  du vill åka så lågt som du har tänkt dig  så bör du modifera spadarna för att det inte skall låta illa  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Jag antar att endast "rakt ut" på drivaxelröret är rotationen "linjär", var väl därför man uppfann och namngav CV-knutarna för att slippa en okonstant rotationshastighet vid vinkel på drivaxeln...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20

Väcker en gammal tråd..

Hur gick det?
Har exakt samma problem.. Problemet kom när jag sänkte ett hack bak, så ingen brutal sänkning direkt..

21

Läste lite i gamal tråd, låter som mitt bekymmer med oljud främst vid 70km/h. Mina halvmånar var slitna lika som drivaxlarna.

http://i63.tinypic.com/2uyn8kw.jpg

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

22

Ser ut att vara torr gång
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke