Kopierar mitt inlägg samt några kommentarer från en annan tråd;
Bidrar här med vad som står i verkstadshandboken, inte helt ordagrant och med viss bortsållning. Kanske passar i How-To-n även om jag inte kan ta kredit för den... smile
Saxat från verkstadshandboken;
1 - Ställ upp vagnen på bockar och ta av bakhjulen.
2 - Ta ur främre och bakre sätena.
3 - Koppla loss batteriledningarna.
4 - Stäng bränslekranen, dra av bränsleslangen vid kranen och ta bort saxsprinten mellan manöverhandtaget för bränslekranen och kranen.
5 - Montera ur bränsletanken.
6 - Lossa chokereglaget vid instrumentbrädan och dra ut det ur karosseriet.
7 - Dra av slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern från cylinderns rör.
8 - Lossa ledningen vid bromskontakten. På standardmodellen måste även kåpan på ramhuvudet avskruvas.
9 - Lossa hastighetsmätarvajern vid vänstra framhjulet.
10 - Lossa rattstången vid styrväxeln och ta ut den med ratten. Dra av värmeslangarna sedan klämmorna lossats.
11 - Lossa ledningarna 30 och 50 från startmotorn.
12 - Lossa ledningarna 51 och 61 på generatorn, ledning 15 på tändspolen och ledningen för
oljetryckskontakten.
13 - Skruva ur två sexkantskruvar på vardera sidan på främre tvärbalken med 17 mm nyckel.
14 - Skruva ur 18 sexkantskruvar ur karosseriets nedre balkar med 14 mm nyckel.
15 - Skruva ut en sexkantskruv på vardera bakre stöden för sidoplåtarna (dvs stötdämpartornen).
16 - Skruva ur fyra sexkantskruvar som håller karosseriet vid det bakre tvärröret (dvs under baksätet) med 17 mm nyckel och fyra sexkantskruvar med 14 mm nyckelvidd på bakre tvärbalken.
Anmärkning: Fr. o. m. chassinr 2 533 000 (6. 8. 1959) är karosseriet fastsatt på det bakre tvärrörets fästarmar med endast en sexkantskruv på vardera sidan.
17 - Skruva ur två sexkantskruvar med 17 mm nyckelvidd, som håller karosseriet på framaxeln.
Anmärkning: Fr. o. m. chassinr 3 192 507 (1. 8. 1960) är karosseriet fastsatt vid framaxeln med två påsvetsade krampor bakom den framre förstyvningsplåten.
18 - Dra av beklädnaden i framre fotutrymmet och golvbalkarnas beklädnad, som också är
klistrade på ramens golvplåt, så mycket som behövs.
19 - Lyft av karossen från chassit och dra undan detta bakåt.
KLART!
Vad gäller att lyfta karossen; Jag har inte gjort som i beskrivningen ovan utan "lyft ned" plattan, dvs pallat upp karossen och släppt ned plattan mha domkraft under plattan. Detta kan man göra helt själv utan medhjälpare, påsättningen är det bra att vara två på dock, ta med nån som är snygg eller släck lyset! Jag har tagit bort däcken på bilen, framvagn och växellåda kan sitta kvar men även tas bort, valfritt. Jag har ställt plattan på reglar på en montörvagn (dvs en låg platta på hjul) och sen bara rullat ut den. Tänk på att mäta höjden som karossen måste pallas på för att plattan ska gå att dra ut. Tänk även på att pallningen måste vara så bred att plattan kan dras ut. Om man har ett enbilsgarage så drar man lämligen ut plattan genom dörrarna, så parkera så att detta blir så lätt som möjligt. 
När man ska lyfta på karossen är det en stor fördel att tex i de grova fästena under baksätet sätta 2st pinnbultar så är det lättare att se att man träffar rätt. Står karossen bara lite snett så blundar de flesta bulthål och man får inte i skruvarna.
Vad gäller tyngden på en kaross så verkar många tycka att 4 personer kan lyfta en komplett kaross, och en rensad på skärmar, glas, dörrar etc lyfter 2 personer. Givetvis beror det på hur starka dessa är men det kan ju vara en tumregel iallafall.
Använd alltid bra pallning, klämolyckor är aldrig kul!
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)