Har bytt hjulcylindrar bak och det högra bromsoket fram. Men bromsen ligger på både höger fram och vänster bak. Har luftat och backarna bak är justerade men det är precis som kolven inte vill gå tillbaka . Funkar fint på höger bak och vänster fram. Kan det vara huvudbromscylindern? Eller är det luft ?
Läst det ska vara spel mellan hudcylinder och pedal annars byggs det upp tryck? Ej kollat det än
Kontrollera att du har ett litet spel på tryckstången mellan bromspedal och huvudcylinder när bromsen är opåverkad.
Om det inte finns något spel så kan inte bromsvätskan evakueras tillbaka till vätskebehållaren.
Om du har ett spel i pedalen men bromsen ligger an ändå så kan det vara så att bromsslangarna har svällt och fungerar som en backventil, vätskan kan inte evakueras tillbaka.
Om du släpper på luftnippeln och evakuerar vätskan genom den och bromsen släpper så är det mest troligt att slangen är svälld.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Ok får kolla det imorgon. Det stämmer att när jag släppte på luftnippeln bak så släppte bromsen. Men det är ju rör bak och ingen slang ?
Det sitter en kort bromsslang på varje sida ibak med mellan drivaxelrör och plattan, sista biten till bromscylindern är rör.
Kolla först bara att du har spelet i pedalen.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Om en broms i främre kretsen och en broms i bakre kretsen ligger på är det knappast för litet spel mot huvudcylindern. Jag skulle sätta en slant på dåliga slangar som fungerar som backventiler. Byt alla fyra slangarna på en gång.
Om en broms i främre kretsen och en broms i bakre kretsen ligger på är det knappast för litet spel mot huvudcylindern. Jag skulle sätta en slant på dåliga slangar som fungerar som backventiler. Byt alla fyra slangarna på en gång.
Håller med, byt slangar.
8 2016-06-30 08:47:29 Senaste redigerad av Pärtan (2016-06-30 08:48:15)
ok får testa att byta slangar..kan det inte vara fel på en krets på huvudcylindern?
ok får testa att byta slangar..kan det inte vara fel på en krets på huvudcylindern?
Luftkylda VW har kretsindelning fram-bak, så inte med de symptomen du har.
ok kanon tack för svar:-)
Det var slangen. Men nu har jag tömt hela behållaren på bromsvätska och gjort rent. Men nu får jag inget tryck alls när jag pumpar på bromsen.
12 2016-07-01 20:35:07 Senaste redigerad av Pärtan (2016-07-01 20:36:55)
Fick till det genom att öppna alla nipplar sedan fick rinna olja ett tag. Nu här pedalen svampig men ska testa att lufta mer när frun har tid:-)