Hej och välkommen till forumet. Kul att du bestämt dig för popuptak och jag håller med, utseendet hos de där läktarformade taken är ju allt annat än snyggt. Hur praktiska de än må vara inuti.
Nåväl, för att försöka svara på dina frågor då.
Om öppningen passar listar du nog ut bäst själv. Det beror ju delvis på hur det ser ut idag och delvis på hur taket du slutligen köper sitter på bussen. Det är alltså lite olika lösningar beroende på tillverkare och modell. För att ta ett exempel så ser du på länken du la upp, hur stort just hålet för den modellen är och det är nog det vanliga även om små skillnader säkert förekommer Ofta är det en sarg hos eftermarknadstaken som man lägger i för att kompensera lite för den stadga den bortsågade biten utgjorde. Men tex ett westytak som är korrekt för din årsmodell, har ett mindre hål och taket i övrigt baserar sig på en soltakskaross.
Du ska nog ha lite tur om du ska hitta ett tag beggat, men det är inte omöjligt. Kanske att marknaden är lite större utomlands, tex i UK men med tanke på frakten hos ett sådant kanske det inte är aktuellt att handla utomlands om man inte har möjlighet att åka och plocka upp det förstås. Men själv sålde jag ett popuptak för tiotalet år sedan och då var det inte helt lätt att bli av med ett för tre tusen, så det kan dyka upp möjligheter även om marknaden ser annorlunda ut idag. Ev gör man som jag och köper en hel donatorbuss om det skulle råka dyka upp någon som är sopslut i karossen. Då är det nog enklast att både byta popuptak och plåttak på en gång så slipper man passformsproblem.
Om det är svårt att montera/demontera. Även här svarar du nog själv bäst på frågan, dels för att du vet vad du tycker är svårt och inte svårt, dels för att du vet hur ditt tak sitter. Annars gäller det främst att vara väldigt noggrann när man monterar ett tälttak. Jag hade ju som sagt ynnesten att kunna flytta över både plåttak och tälttak från samma donator och då var alla hål redan på plats och jag behövde inte göra mer än återmontera när plåttaket väl var på plats. Ska man däremot använda befintligt tak lär det bli ett och annat borrhål (beroende på hur lösningen ser ut) och då gäller det att vara noggrann som sagt.
Lycka till! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't