1 Senaste redigerad av Epitaph (2016-06-27 21:36:48)

Hej! Funderar på att köpa en 1988 westfalia Joker diesel (37kw) 4 vxl "husbil".

Har frågor kring två saker som jag hoppas något erfaret geni kan svara på:

1. Bussen har en läckande dieselpump. Vad kan detta bero på? Kan det vara så enkelt som en packning eller om man skall byta helt, vad kan det kosta & finns dem att få tag på?

2. Ägaren uppger att bussen enbart toppar 75-85 km/H. Kan det stämma?

Kan det finnas ett samband mellan dessa som kan vara problematiskt?

Tack på förhand! Mvh

2

Hej

frågar 1: beror på vart den läcker, är det hos choken är det enkelt, men man behöver demontera kamrem och pumpen för att nå fram. alternativ finns det företag som gör service på pumpar.
Men den pumpen som sitter på din motor (1.6D och 1.6TD) är känd för läcka hela tiden.

frågar 2: om du försöker kör snabbare få du en tråsig topp\toppblockspacking. den 1.6d och 1.6td  är känd för dessa fel, sen kan det ju också vara att din växelådan är för kort.

hur ska man göra?--> bygga om till nyare motor till exempel 1.9D eller TDI

Jag hålla på och bygga om en camping buss på en 1.9D och det är inte bara stoppa i. min är nästan klart, och om du vill, få du gärna köpa den. Det är en Reimo med servo styrning och 5 växlad växelåda. nästan lika som Westfalia.

T2 Buss, t3 doka, Lt distance wide

3

Jättetack för svar! Skall forska vidare, motorn är bytt i denna för ca 7000 mil sedan. Men inte till en större, nyare variant.

Vad är det för skillnad på Reimo & westfalia? Mvh

4

Westfalia är gjort från Volkswagen och bygga på caravelle (om det är en Westfalia från tyskland, är den från Sverige bruka det vara en westfalia Mosaik--> en byggsats)
Reimo är en tysk fabriksbygg, är nästan likvärdig.

som jag skrev är min till salu. Motor sitter i, går på startgas. Har nu pumpen i service, för den var ihop kladdat. sen är det bara att sätta allting ihoop och kanske bygga på en ny kamrem och vattenpump och kör.

5

1,9 d motorn  vad är det för hastighet man kan ligga och köra i?
Har du kvar bilen?

6

bilen är kvar.

den 1.9D har omkring samma hk som den 1.6td. med den där 5 växlad låda som är i kan man nog köra rund 100
den 1.6td kör man inte snabbare än 80 eller 90 annars blir den för varmt och toppen går.

7

dns_georg skrev:

bilen är kvar.

den 1.9D har omkring samma hk som den 1.6td. med den där 5 växlad låda som är i kan man nog köra rund 100
den 1.6td kör man inte snabbare än 80 eller 90 annars blir den för varmt och toppen går.

Jag har jx=1,6td med 3h=5vxl låda i min buss.
Kört ca 4000mil med den och många resor till Tyskland tex.
Jag ligger kring 110km/h med den och den blir inte för varm.
Dock så servar jag den ordentligt var 500mil.

8

Bilder?pris?

9

Typisk feil hvis motoren ikke orker å dra mer en 70-80km/h på TD maskiner er at LDA-ventilen
http://www.vwbusshop.de/WebRoot/Sage/Shops/GuenzlClassicParts/4F99/0BBD/F2E2/5212/5A5B/0A0C/05E8/038C/gsobild_2508.jpg,
dvs pådragsventilen som øker brensel tilførselen ved økt turbotrykk, ikke fungerer. Enkel test er å dra av slangen som går fra manifold opp til LDA, dra ut akselen så langt det går, sett fingret på slangenippelen, slipp akselen og da skal den ikke bevege seg. Hvis akselen går tilbake så er membranet i LDA defekt.

10

hej!

Har en 1.6TD med 4vxl låda i min. Det är som dem skriver att motorn är en aning för liten för bussen i längden. Typiska fel som jag förstår de är att den lätt börjar trycka ur vatten.

Ligger som oftast i 90 km/h i snitthastighet.

Dock så finns det hjälpmedel man kan installera för att skona motorn, som en oljekylare tex, ökar livslängden avsevärt på motorn. Väldigt lätt att installera. Folk sätter dem lite olika, men jag har satt min framför vattenkylaren. Med förstärkta slangar tillbaka till motorn.
Har kört några gånger till italien, över alperna, brennerpasset. Amalfikusten osv. Inte speciellt lätta vägar. Även i norge med sina serpentinvägar. Klart vattentempen går upp en aning, men ej i risksonen. Kollar vatten och olja ofta, även i expanssionkärlet. Den håller nivåerna fint.

If our lives were always clean and tidy, where would the adventure be?