26

Det blir coilover när den är justerbar, annars är det bara fjäderben ju Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

27

Johan W skrev:

Det blir coilover när den är justerbar, annars är det bara fjäderben ju Default/hmm

Du menar på fullt allvar att en fjäderöverdragen stötdämpare utan justering bara är en stötdämpare med en fjäder?
Ursäkta att en gammal man blir förvirrad men det där låter helt skruvat.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Svwerker skrev:
Johan W skrev:

Du menar på fullt allvar att en fjäderöverdragen stötdämpare utan justering bara är en stötdämpare med en fjäder?
Ursäkta att en gammal man blir förvirrad men det där låter helt skruvat.  ICQ/ad

En coilover-dämpare är och förblir coilover vare sig den är justerbar eller inte.Att sen nästan alla coilovers är justerbara är en annan sak. :)Och ett fjäderben är väl egentligen inte en coilover enl min uppfattning. Default/hmm

29

Jag håller med dig Svwerker man har original coilover och justerbara coilover... men här kommer lite mer info..

http://en.wikipedia.org/wiki/Coilover

Så kan vi ju börja diskutera vad som är rätt o fel på wikipedia.. hahahaha

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

30

Oavsett vad som är rätt så tror jag ju inte att man i annonser
menar att det sitter orginaldelar på bilen.
Står det coilovers så menar man nog justerbara,
kanske lite slarvigt uttryckt men ICQ/ab

31 Senaste redigerad av Svwerker (2011-07-23 11:52:50)

stickan skrev:
Svwerker skrev:
Johan W skrev:

En coilover-dämpare är och förblir coilover vare sig den är justerbar eller inte.Att sen nästan alla coilovers är justerbara är en annan sak. :)Och ett fjäderben är väl egentligen inte en coilover enl min uppfattning. Default/hmm

Men om man bygger om till justerbara fjäderben, blir de coilover då?  ICQ/ad

rs68 skrev:

Oavsett vad som är rätt så tror jag ju inte att man i annonser
menar att det sitter orginaldelar på bilen.
Står det coilovers så menar man nog justerbara,
kanske lite slarvigt uttryckt men ICQ/ab

Det är just det jag menar. Att man använder ordet coilover på ett felktigt sätt. Bara för att många använder ordet på det viset innebär inte det att det är rätt. Den stora massan har inte alltid rätt, den kan vara felprogramerad oxå.  Default/lol

10-4, over and out

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

putte skrev:

Jag håller med dig Svwerker man har original coilover och justerbara coilover... men här kommer lite mer info..

http://en.wikipedia.org/wiki/Coilover

Så kan vi ju börja diskutera vad som är rätt o fel på wikipedia.. hahahaha

Som jag läser artikeln så har jag jag samma uppfattning.

"Coilover" is short for "coil spring over strut".

It consists of a shock absorber with a coil spring encircling

Some coilovers allow adjustment of ride height and stiffness, using a simple threaded spring perch similar to a nut

Ali G

33 Senaste redigerad av Johan W (2011-07-23 14:07:53)

A Coilover is not to be confused with the Shock absorber and Spring setup (Strut).

Strut Wiki skrev:

The most common form of strut in an automobile is the MacPherson strut.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

34

Om vi ändå ska citera Wiki...

The coilover is a basic component of the MacPherson strut suspension system

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia