1

Hej, Tänkte fråga lite angående ett problem som uppstod när vi körde till bugrun nu i helgen. Var ganska tungt lastad både på flaket (DH-70) och så husvagn efter. I vissa långa uppförslut så upptäckte jag att den ville spika om ja gav på minsta lilla gas för att behålla hastigheten. Detta har aldrig hänt när ja kört utan släp/husvagn. Oljetempen låg på ca 85-95 grader (Autometer) Samma sak hände på väg hem i bland annat Jönköpingsbacken (Lång brant backe). Har idag efter att hört runt lite sänkt tändningen från ca 33,34-31,32 grader. Har innan haft lite avgaspuffar på tomgång vilkat ja nu inbillar mig att de inte är längre. Har dock inte kunnat testa om spikningarna är borta. Min fråga är om 98 oktan skulle hjälpa i de lägena jag ska köra längre bit tungtlastad? Det har aldrig hänt innan och kört 50+ helt problemfria mil hittils.

Motor spec.

2074cc

78mm vev

Dellorto 45

92mm Mahle cyllindrar.

Mallory fördelare ombyggd till brytarlöst.

Kam kommer ja inte ihåg.

Orginal stakar. (Polerade och viktade)

Toppar. Bugpack Street eleminator 44/38

CSP Python 42mm avgas

Bänkad till 119 hk och 182 Nm vic ca 4800 varv nu i helgen.

http://www1.garaget.org/archive/18/17745/306139/306139-3709910.jpg

2

Vår buss började spika, eller det lät som den spikade, vid belastning och det visade sig att toppen på ena sidan hade lossnat. Kolla så att inga muttrar bakom vipparmsbryggan sitter löst. Det hände efter att den gått runt 1000 mil efter motorn var ur.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Ska jag kolla, motorn är ju relativt nybyggd. Ska byta packbox bakom svänghjulet så måste ta ur den ändå ICQ/ab

4

Lite stora ventiler i dom topparna kanske för att vara en bussmotor kan jag tycka men men, inget vakuum på den fördelaren va? Vid vilket varv är vikterna fullt utslagna? Jag tycker inte du ska gå över 30 graders förtändning

Anders

5

Den är maxad vid nånstans runt 3000varv, men får nästan kolla de först för att va säker. Va svårt att kolla varvräknaren samtidigt som stroben hehe ICQ/ab

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-06-13 19:50:41)

Som Anders skriver skall man nog inte gå över 30 grader  Om man är smart så ställer man  tändningen vid 3500 varv  (009a)
Sen är det en statiska kompen som avgör vilken soppa man skall använda  (över 9,5-9,7 /1  98)
Sen olje tempen är  ok ( det går trögt i en typ2 ) 
Det är jätte bra att ha en lambda mätare så man ser om det går snålt på delar av varvtalet ( där som det går snålt spikar det )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Ps På filmen som du la ut på Fb  så går den snålt som fan på låg varv (poffar i förgasarna ) sen spikade den också
  i melllan registret o hög farten var det
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Det är 9:1 i komp. Oljetempen låg då på ca 85-90 grader så den va ju helt okej. Har ställt tändningen vid max utslag på fördelaren borde va ca 3500 varv. Det låter iaf så när ja satt där bak ICQ/ab Lambda mätningen är nått ja borde gjort tidigare, det ska göras snarast ICQ/ab

9

Be någon om hjälp när du justerar tändningen som kan hålla varvet åt dig,

Anders

10

PPRMicke skrev:

Ps På filmen som du la ut på Fb  så går den snålt som fan på låg varv (poffar i förgasarna ) sen spikade den också
  i melllan registret o hög farten var det
/// Micke

Missade att du skrev detta. Med den soppa förbrukningen (1.7 l milen med husvagn) så undrar ja ju var den soppan tar vägen isf

11

Med stora kanaler/ventiler  så tappar man gashastigheten  och en vass kam på låga varvtal  Då brukar det vara som hälla vatten i en toa stol
Soppa förbrukningen är skyhög  efter som inte kamen har gått in i varvtalet som den är tänkt för
Man kan gå ned i halsringar för att få upp gashastigheten = ner med förbrukningen
Så har du säkert flatspot där drar det soppa som F#n
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke