Hej, Tänkte fråga lite angående ett problem som uppstod när vi körde till bugrun nu i helgen. Var ganska tungt lastad både på flaket (DH-70) och så husvagn efter. I vissa långa uppförslut så upptäckte jag att den ville spika om ja gav på minsta lilla gas för att behålla hastigheten. Detta har aldrig hänt när ja kört utan släp/husvagn. Oljetempen låg på ca 85-95 grader (Autometer) Samma sak hände på väg hem i bland annat Jönköpingsbacken (Lång brant backe). Har idag efter att hört runt lite sänkt tändningen från ca 33,34-31,32 grader. Har innan haft lite avgaspuffar på tomgång vilkat ja nu inbillar mig att de inte är längre. Har dock inte kunnat testa om spikningarna är borta. Min fråga är om 98 oktan skulle hjälpa i de lägena jag ska köra längre bit tungtlastad? Det har aldrig hänt innan och kört 50+ helt problemfria mil hittils.
Motor spec.
2074cc
78mm vev
Dellorto 45
92mm Mahle cyllindrar.
Mallory fördelare ombyggd till brytarlöst.
Kam kommer ja inte ihåg.
Orginal stakar. (Polerade och viktade)
Toppar. Bugpack Street eleminator 44/38
CSP Python 42mm avgas
Bänkad till 119 hk och 182 Nm vic ca 4800 varv nu i helgen.

Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452

