1

Hur har alla som kör med weber fuggar gjort med vevhusventilation? Antar att man inte får köra med öppen vevhusventilation ens på en gammal pickup ifrån 1970? Har sett att en del av dom snabba pys&fnys japanerna kör med ett litet filter typ "moppefilter" e de besiktningsvänligt?

Tänker nämligen åka med en weber 36/36 med trattar å då försvinner ju den vanliga anslutningen i luftburken så tänkte om man kan muttra dit ett moppefilter?

2

Nej det skall vara sluten vevhusventilation från årsmodell 1969 vilket är ett konstruktionstekniskt krav.

3

Ska du inte ha något filter på din förgasare?

Anders

4

Jag har gjort så här med dom stålomspunna slangarna till locken på luftfiltrena.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Bubblan/3BB6F141-6C04-4301-BE83-AA8FEF7E2142.jpg

Anders

5

Nej inga planer på nått filter, blir långa trattar i koppar e tanken, men verkar ju som man i så fall måste besikta med luftrenare på.

6

Att köra utan filter e riktigt korkat, du kommer att sumpa din motor på kort tid.

Anders

7

E som skitsamma då en orginal motor inte håller längre än 10k mil innan avgasventilen på trean ger upp och det kostar noll och ingenting att renovera en motor och har några på lager så kan bygga en ny till nästa säsong. Så vill jag åka trattar så gör jag de så e det fritt fram för dej å kväva de underbara ljudet med luftfilter om du vill. Nog sagt om det va ju egentligen inte det tråden handlade om.

8

Vet hur du renoverar en motor, men att bygga en 1600 kostar väl en viss summa pengar, mina idf 48 låter en hel del med filter, men gör som du vill.

Anders

9

LowLife skrev:

E som skitsamma då en orginal motor inte håller längre än 10k mil innan avgasventilen på trean ger upp och det kostar noll och ingenting att renovera en motor och har några på lager så kan bygga en ny till nästa säsong. Så vill jag åka trattar så gör jag de så e det fritt fram för dej å kväva de underbara ljudet med luftfilter om du vill. Nog sagt om det va ju egentligen inte det tråden handlade om.

Tja vet inte var och hur du renoverar motorer  men billigt är det inte..
berätta gärna hur du renoverar,det vore intressant då jag gärna vill lära mig nytt!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

LowLife skrev:

Även jag är intresserad av att lära mig nytt för eventuella kommande motorrenoveringar

11 Senaste redigerad av LowLife (2016-06-12 16:31:19)

Har man bra rabatt på delarna och gör allt själv så blir de oftas inte mer än 3500-4000kr för nya vevlager, ramlager, cylindersats, ventilstyrningar, tänddelar och pakningsats och jämför de med att renovera en vattenskadad motor så e det inte mycket pengar?

12

LowLife skrev:

Har man bra rabatt på delarna och gör allt själv så blir de oftas inte mer än 3500-4000kr för nya vevlager, ramlager, cylindersats, ventilstyrningar, tänddelar och pakningsats och jämför de med att renovera en vattenskadad motor så e det inte mycket pengar?

Det var något nytt för mig också
För det som du skriver är reparation = raggar renovering
Maskin jobben brukar sluta på 8-10 k  om man renoverar en vw maskin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Nu e de väl lite så att du får kalla det va du vill men de resulterar iaf i att motor snurrar på x antal mil till och ska man va krask så e mitt sätt exakt samma som gjordes på vw verkstäder back in the day. Men givetvis så ska jag åka hem å beställa ett luftfilter och skiter i att åka trattar....

14

LowLife skrev:

Nu e de väl lite så att du får kalla det va du vill men de resulterar iaf i att motor snurrar på x antal mil till och ska man va krask så e mitt sätt exakt samma som gjordes på vw verkstäder back in the day. Men givetvis så ska jag åka hem å beställa ett luftfilter och skiter i att åka trattar....

Vw verkstädena bytte ofta styrningana o ventilerna i toppana samt fräste sätena (fanns utbytes också) och planfräste kontakt ytorna (toppar o block)
Samt borrade upp cylindrana en 1/2 mm  bytte kolvar
Mätte upp blocket  om dom låg utanför norm så arborrades  dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Jag Byter bara styrningar och ventiler om dom e dåliga, men kanske e fel tänkt? 
Ser ingen mening med att borra cylindrarna när jag ändå byter till nya?

E jag helt ute å cyklar om jag gissar på att du på nåtvis jobbar med maskin bearbetning och på så sett känner dej förolämpad av mitt påstående att de e billigt att renovera en orginal boxer snurra? Vilket i sin tur kanske kan få folk å tro att dom kan göra de själva? Va isåfall inte orolig du e säkert duktig på det du gör å folk kommer säkert va villiga att betala för dina tjänster även i framtiden.

16

Jag har bearbetat mitt block själv, förutom ar borrningen som Micke gjorde åt mig senast, jag har inte utrustning till det, att slå ihop en motor utan att ar borra e att kasta pengarna i sjön, jag skulle heller inte sätta ihop maskin utan att balansera vevpartiet även om det ska bli en original maskin, ska du sen fräsa ventilsäten och inte känner någon du kan låna fräsar av eller du kanske redan har så e dom inte gratis heller

Anders