1

Hallå !

för att reda ut lite startar jag denna tråd ang. byte av hjullager bak på bay !
Jag läste att Lowang bytt hjullager bak på sin spittbuss men det är ju typ liknande ingrepp med liknande lager.
Hans lager som han bytte i fjol har börjat kurka ur och jag har köpt samma märke av lager från classicvw (Koyo)
antar att dessa lager är bara skit ? Lowang fixade nya SKF lager och packboxar hos Momentum så det ska jag nog också göra.

Är det någon som har bytt bakre hjullager på bay som har dokumenterat sitt handlande ?
Isf. är det ju bra att dela med sig av bilder och erfarenheter hur man gör och vad man bör tänka på ! ICQ/ab

Nån säger att det går att byta på plats och nån säger att man bör ta bort hjulhubb och upp i press..
kan ju vara så att det sistnämnda är enklaste metoden !?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Det är ju bara fyra extra bultar att plocka bort hubben. Det blir enklare att hålla på då.

Du behöver ingen press. Lagrerna sitter ganska löst. Använd den gamla lagerbanan som drivdon då du knackar i det nya.

Det behövs ingen dokumentation för att byta. Det är såpass enkelt.

3

Jag bytte faktiskt fram, easos ICQ/ab
Tror dessutom att jag dragit det lagret för hårt så det är inte säkert att det är skit.
Hittade ett skf bak till dig på tradera
http://www.blocket.se/dalarna/Vw_buss_t … mp;amp;w=3

Ät gul snö, det kan vara öl.

4

Okioki.. då är det inge svårt.. va bra ! ICQ/ab

Hmm.. var det fram du bytte ? okej.. hehe... ja hm men kanske slänger dit Koyo lagren ändå da...
så man har nått å göra om 2-3år  ICQ/ad
Får bli å riva i vinter å byta !

5

lowang skrev:

Jag bytte faktiskt fram, easos ICQ/ab
Tror dessutom att jag dragit det lagret för hårt så det är inte säkert att det är skit.

Det sitter ju en stor bricka bakom muttern. Den ska man kunna röra fram och tillbaks relativt lätt med hjälp av en skruvmejsel. Då är muttern lagom dragen. Så stod det i verkstadshandboken. Bra tips!!

6

Är det någon som har art nr på bakhjulslagren till bay -71?

Har tänkt byta på "Tysken" i vinter.

7

Koyo är ett billigare lager än SKF men tror inte det är dåliga lager bara för det.... vi använder Koyo i div maskiner och det brukar funka bra.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

8

hjoggböle skrev:

Koyo är ett billigare lager än SKF men tror inte det är dåliga lager bara för det.... vi använder Koyo i div maskiner och det brukar funka bra.

Okej jag smäller i dom ICQ/ab

9

Även om det ska vara lätt..gör inget om du dokumenterar bytet.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

Hej! Veckans trådlyft kanske ICQ/ab
Ska byta hjullager bak på bay bussen.
Tacksam för lite råd/tips och tillvägagångssätt.
Eller det ger sig logiskt när man väl börjar riva i det?

11

Vore intressant att höra hur det går för er andra med detta. Att byta lagrena är lättast när man har tagit bort hela hubben och har tillgång till en press. Ta bort packboxarna,montera bort låsringarna (en på varje sida) och pressa ut lager och lagerbana.(eller knacka ut dem med mejsel eller dorn,sitter inte så hårt som någon sa) Inte så svårt,man förstår när man börjar gräva i det.
Problemet jag har och som jag inte förstår är att jag har lagerglapp i helt nya lager (det yttre rullagret) har köpt helt nya koyo lager från Up North men de glappar direkt ur kartong..?..ska det vara så.?. Ska pressa i dem på jobbet imorgon får se hur det går. ICQ/an

Bill

12 Senaste redigerad av qvanis (2016-07-03 08:39:37)

ICQ/af

Post's attachments

Screenshot_2016-07-02-21-18-09.png, 66.54 kb, 800 x 480
Screenshot_2016-07-02-21-18-09.png 66.54 kb, 175 downloads since 2016-07-02 

13

Hittade en tråd till där de diskuteras hjullagerbyte: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17634