1

Hej!

Är ny i VW gamet och försöker få ordning på en 1700-motor med dubbla förgasare. Den sitter på en buss från och gasarna heter 34pdsit 2/3. Motorn går igång bra och går tycks gå på choke. Men när när chokespjällen har öppnat och man rör på huvudspjällaxeln är det godnatt. Den går att hålla igång med accpumparna men hostar då och puffar. Jag har försökt läsa mig till hur jag ska gå till väga på engelska men det gick sådär. Jag förstår att något som kallas idle circuit ska inträda och hjälpa till i tomgången men vet inte var ska börja. Tändningen är OK.
Om det är någon som har erfarenhet av detta så skulle jag vara oerhört tacksam över tips och någon slags felsökningsordning. Var att börja?

Tacksam för svar.
Mvh Hasse

2

Börja med avstängningsventilen för tomgångssystemet, den sitter på vänstra förgasaren. Ska klicka till när du slår på tändningen. Hur går motorn på tomgång när choken är öppen? Om den går jämnt och fint, men varvtalet sjunker när du drar ur sladden till tomgångsventilen så funkar nog tomgångskretsen.
Sen kan du kolla båda huvudavstängningsventilerna också, en på varje förgasare. De ska också klicka till när strömmen slås på och motorn ska gå mycket sämre om du drar ut sladden.
Jag hade liknande problem som du beskriver när jag hade stopp i bränsleledningen från tanken, det kom tillräckligt med soppa för tomgång, men när jag gasade dog den. Det gick dock en stund att hålla igång den med accpumparna.
En annan sak som kan ske om den står ett tag är att en massa klegg från intorkad bensin sätter igen munstyckena i förgasarna, det har också hänt mig.

Pickup EH -76
1303 cab -78

3

Tack för tipsen. Motorn går ganska bra på choken men med ganska höga varv. Typ 2000+. Solenoiderna till cut off ventilerna verkar funka. Jag har inte testat avstängningsventilen till tomgångssystemet vid gång. Jag ska kollar upp dessa grejor.
Tack ännu en gång!